Förslag till kompetensutvecklingsprogram för anställda inom funktionshinderområdet i Halland, för åren 2016-2020 Augusti 2015.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Taktisk grupp Programområde Psykiatri
Advertisements

Projekt. Varför startades projekt Carpe? Funktionshinderområdet är litet i varje kommun men för brett för att varje enskild kommun ska klara av att fylla.
Träder ikraft 2014 Bitte Fritzson.
Göteborgsregionens kommunalförbund: Ale|Alingsås|Göteborg|Härryda|Kungsbacka|Kungälv|Lerum|LillaEdet|Mölndal|Partille|Stenungsund|Tjörn|Öckerö Titulatur.
Stödstrukturen för samverkan inom Vård o socialtjänst i Halland
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Individuellt Stöd i Vuxenlivet Arbetslinjen 2.0
Programområde Personer med funktionsnedsättning
Öppna jämförelser Stöd till personer med funktionsnedsättning
Välkomna!. Vård- och omsorgscollege 17 Regionala college 70 Lokala college 145 Kommuner 19 regionala college representerade idag.
Uppdraget: Enligt villkorsbrev för 2010 har Region Gävleborg av regeringen fått uppdraget att i Gävleborgs län etablera kompetens-plattformar för: ”Samverkan.
Göteborgsregionens kommunalförbund: Ale|Alingsås|Göteborg|Härryda|Kungsbacka|Kungälv|Lerum|LillaEdet|Mölndal|Partille|Stenungsund|Tjörn|Öckerö Höjd kompetens.
Ett UTVECKLINGSPROJEKT 1 januari 2009 – 31 mars 2012 (Ett förprojekt genomfördes våren 2008) Februari 2010.
Vilka ansvarar ytterst för Vård och omsorgscollege i Sverige?
Genomförandeplan för Dalarnas län inom området barn och vuxna med funktionsnedsättning (LSS) 2013 – april 2014.
Göteborgsregionens kommunalförbund: Ale|Alingsås|Göteborg|Härryda|Kungsbacka|Kungälv|Lerum|LillaEdet|Mölndal|Partille|Stenungsund|Tjörn|Öckerö Titulatur.
Om CARPE och YRKESKRAVEN.
+ Aktiviteter inom projektet: Evidensbaserad praktik inom funktionshinderområdet Hanna Egard, följeforskare
Projekt.
Vård- och omsorgscollege Kronoberg
Bakgrund Nationell Nivå Projekt Carpe var ett nationellt projekt som startade 2009 och ligger som grund för förändringarna av titlarna och de nya kompetenskraven.
Medarbetarnas kompetens – en central fråga för framtidens arbete med att skapa möjligheter till ökad delaktighet Region Halland 5 nov 2014.
Samordnare vid Länsstyrelsen Sigun Lilja
Vård- och Omsorgscollege (VO-College)
Bakgrund -Generationsväxling Personalbrist Över 20% går i pension -Efterfrågan på personal inom vård och omsorg med utbildning både på gymnasial.
1 Validering Regional arbetsgrupp Vad är validering? ”Validering är en process som innebär en strukturerad bedömning, värdering, dokumentation.
SOSFS 2008:20 Samordning av insatser för habilitering och rehabilitering genom upprättande av samordningsplan/individuell plan Författningen har kommit.
1 Validering Regional arbetsgrupp
Definition Vård- och omsorgscollege är en samverkansform på regional och lokal nivå mellan utbildningsanordnare och arbetsliv inom vård och omsorg.
Vård- och omsorgscollege
Värdighetsgarantier. Uppföljning 2014 BrukareNärståendePersonal Antal besvarade enkäter Känner till att det finns värdighetsga- rantier 14%27%69%
Snabbgenomgång för glömska eller nya kontaktpersoner.
Stora pensionsavgångar Bakgrund: risk för personalbrist i branschen Krav på mer kvalificerade kunskaper Åldrande befolkning.
Yrkestitlar Sammanställning av enkät om yrkestitlar inom funktionshinderområdet, genomförd i december 2014-januari
1 Självvärdering av kvalitetskriterier - Halland.
Regionala stödstrukturer för kunskapsutveckling inom socialtjänsten.
Vård- och omsorgscollege Kalmar län
Utvärdera hemtjänst (UH) Information till utförare av hemtjänst November HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN.
Attraktiv Hemtjänst Välkommen till introduktion i Äldres behov i centrum! 4 november 2015.
Verksamhetsidé Förena arbetsliv och utbildning i ett gemensamt åtagande och ansvar att trygga personal- och kompetensförsörjningen inom vård och omsorg.
Personer med funktionsnedsättning.
Uppdrag, roller och ansvar
Självvärdering av kvalitetskriterier-Sörmland
Syftet Det övergripande syftet med Vård- och omsorgscollege är att bidra till att säkra kompetensförsörjningen av framtidens behov av kompetent och.
kvalificerade kunskaper
Attraktiv Hemtjänst Om rambeslut.
Dagens program 13.00: Hej och välkommen
Välkommen till chefsdag i Vård och omsorgscollege
Evidensbaserad praktik
Regionalt utvecklingsarbete evidensbaserad praktik inom verksamhetsområdet stöd till personer med funktionsnedsättning. Sammanställning av intervjuer med.
Vård- och omsorgscollege är certifierad samverkan mellan arbetsgivare, fackliga organisationer och utbildningar som tillsammans skapar attraktiva och moderna.
Nätverksträff för deltagare i NKR
Vård- och omsorgscollege är certifierad samverkan mellan arbetsgivare, fackliga organisationer och utbildningar som tillsammans skapar attraktiva och moderna.
Begäran om nationellt likvärdig YH-utbildning inom äldreomsorgen
Regionalt utvecklingsarbete EBP inom verksamhetsområdet stöd till individer med funktionsnedsättning
BoU-överenskommelsen i sitt sammanhang
Syfte för samverkan inom Vård och omsorgscollege Södra Norrland
Välfärdsberedningen
Regionala Vård- och omsorgscollege
Regionala Vård- och omsorgscollege
Språkstöd KIVO-C Kvalitetssäkrad Inkludering Inom Vård och Omsorg Uppsala län –
Socialstyrelsens arbete mot våld i nära relation
Medinflytande för den enskilde hur når vi dit
Nationellt likvärdiga YH-utbildningar
Ta del av riktlinjerna här
Välkommen till Regional Handledarkonferens 29 nov 2018
Tanum
Kompetens- och verksamhetsutveckling inom funktionshinderområdet i
Vård- och omsorgscollege är certifierad samverkan mellan arbetsgivare, fackliga organisationer och utbildningar som tillsammans skapar attraktiva och moderna.
Presentationens avskrift:

Förslag till kompetensutvecklingsprogram för anställda inom funktionshinderområdet i Halland, för åren Augusti 2015

Utredningsuppdrag Omfattar ett program för kompetensutveckling av Stödassistenter / Personliga assistenter Pan-anställda personliga assistenter Stödpedagoger Chefer inom funktionshinderområdet

Utredningsuppdrag Omvärldsbevakning – vad händer i Sverige Inventera kommunernas behov av kompetensutveckling Inventering av arbetssätt och metoder Lämna förslag på ett kompetensutvecklingsprogram från

Metod Arbetsmöten i regional kompetensutvecklingsgrupp Dialogmöten med chefer/verksamhetsutvecklare/utbildningsanordnare och handikapporganisationer Möten med Högskolan om chefsutbildning

Dialogmöten 30/3 Möte Länshandikapprådets referensgrupp 8/4 Halmstad 9/4 Kungsbacka 13/4 Laholm 20/4 Hylte 22/4 Falkenberg 23/4 Utbildningsanordnare 11/5 Möte med Handikapporganisationer 29/5 Varberg

Möten med utbildningsanordnare Möte med Medlearn – om Yrkeshögskoleutbildning till stödpedagog Möten med utbildningsanordnare – om validering och om vuxenutbildning av redan anställda Möten med Högskolan – om chefsutbildning

Förslag till kompetensutveckling för Stödassistenter och personliga assistenter Basutbildning i två steg utifrån socialstyrelsens föreskrifter och Allmänna råd samt Carpes yrkeskrav Steg I basutbildning med 850 poäng, varav 300 är yrkesutgång funktionshinder Steg II resterande 550 poäng antingen enligt förslag eller kurser som anses mer angelägna Valfritt om gymnasiearbete på 100 p ska ingå

Personliga assistenter – PAN anställda SOSFS 2014:2 Kunskap om LSS övergripande mål Kunskap om FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning Regelverk enligt LSS, kvalitet, anmälningsskyldighet Kunskap om självbestämmande, integritet, inflytande Dokumentation

Förslag till kompetensutveckling för Stödpedagoger/ metodstödjare eller annan liknande titulatur Ny yrkesroll - De flesta har särskilt uppdrag men inte alla Två heldagar kring genomförandeplan och dokumentation Nätverk för stödpedagoger/metodstödjare i länet

Förslag till kompetensutveckling för chefer inom funktionshinderområdet Särskilt framtagen utbildningsplan för chefer 4 delkurser x 7,5 hp =30 hp, Funktionshinder, värdegrund och politik, 7,5 hp Funktionshinder och funktionsnedsättning, 7,5 hp Ledarskap och förändringsarbete, 7,5 hp EBP inom funktionshinderområdet, 7,5 hp

Övriga kurser under programperioden Delaktighetsmodellen3 heldagar6 pl2016 Barns delaktighet1 heldag, 2 halvdagar 25 pl2017 Utmanande beteende3 halvdagar25 pl2016 Åldrande och utvecklingsstörning 1 heldag25 pl2016,2018 Tidiga tecken1 heldag25 pl2016,2017 Teckenspråk5dgr/ 2dgr uppföljning 25 plUtredas vidare LSS värdegrund m.m1 halvdag25 pl2017,2019 Funktionsnedsättning och dess konsekvenser 2 halvdagar25 pl EBP1 heldag25 pl2017 Trygghet utan tvång1 heldag25 pl2016,2018

Validering som utbildningsform Samarbete mellan arbetsgivare och utbildningsanordnare – uppdragsutbildning Start med individuell värdering av kunskaper- dokumenteras VO College valideringsmodell används Språkbedömning genomförs Intyg eller Betyg

Modell för kompetensplanering Regionala kompetensutvecklingsgruppen ansvarar för att årligen, under våren, göra behovsinventering Taktisk grupp beslutar, under hösten, om kommande års regionala kompetensutvecklingsinsatser

Modell för uppföljning av utbildning Regionen ansvarar för de utbildningar som anordnas länsgemensamt Kommunerna ansvarar för sina egna utbildningar samt utbilningarnas effekter för personal och den egna verksamheten

Förslag till beslut: Att den regionala samverkans- och stödstrukturen tar ansvar för: -att genomföra de utbildningar som föreslås ske regionalt -att utreda behov av teckenkommunikation -att årligen ta ställning till regional utbildningsplanering -att utvärdera effekterna av detta program efter att starta och hålla i de nätverk som föreslås -att ansöka om ESF medel för utbildningsinsatserna

Att kommunerna tar ansvar för: -att genomföra den basutbildning som föreslås, 850 p -att besluta om lämpligt innehåll för övriga kurser -att utbilda PAN – anställda personliga assistenter -att besluta om gymnasiearbete på 100 p ska ingå -att använda VO College valideringsmodell -att utvärdera effekterna av de kompetensinsatser som genomförts i den egna kommunen -att uppmuntra och möjliggöra verksamhetsutveckling utifrån ny kompetens.

Uthållighet- både utbilda långsiktigt och hinna ta hand om nya kunskaper OBS! starkt önskemål om att inte lägga för många utbildningar- istället uthållighet!