Elektronisk affärskommunikation – del 5 Logistikprogrammet.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
EAffärer Inköp – del 4 Logistikprogrammet.
Advertisements

Pilotprojekt för Digitalt Stöd i samverkan, H2O. Vad har vi lärt oss? Digitalt stöd ökar valfriheten och tryggheten för våra brukare, bibehåller kvalitén.
Valfrihetssystemet eID 2016 Övergångstjänst E-legitimationsnämndens informationsmöte 31/5
LINA Ärendehantering & Transportrutiner Apple-verktyg inom bastjänst, Kävlinge Funktionsfel eller skada Enheten felsöker på plats enligt latthund på itteamet.se.
Informationssystem om arbetsmiljö För en säkrare och effektivare arbetsplats.
Tjänstelegitimation och privata aktörer i offentlig regi E-legitimationsdagen :15 – 14:45 Ulf Palmgren.
Januari 2015 Vårt sätt att se på E-arkiv Modellen System för bevarande Stadsarkivet Producenter Linköpings kommuns verksamheter Konsumenter W3D3 Agresso.
Säker e-post med SITHS-kortet, - förutsatt att… Västkom
Teknisk infrastruktur för biblioteksservice – vad är på gång?
Patientdatalagen –Anpassad behörighet –Spårbarhet –Spärr För att användare ska kunna tilldelas korrekta och ändamålsenliga behörigheter krävs att vårdgivaren.
SKL Kommentus Inköpscentral Ramavtalet i korthet – Medel för disk- och spoldesinfektion
SKL Kommentus Inköpscentral Ramavtalet i korthet Beläggningsarbeten 2015.
Analyser och mallar. Innehåller Kravspecifikation SWOT Personas (användare) 4P (marknadsmixen) Metod Mall Exempel Metod Mall Exempel Det finns inga rätt.
Sekretesspolicy EviDos AB | Mina läkemedel
Information om datasystem för vård och omsorg
Äldreomsorgen idag och i morgon Ny teknik i välfärdens tjänst
MIT-miljöer och utbildningsmijöer -Staffan Ekstedt
Ackreditering enligt EN ISO/IEC 17025:2005
Smart Built Environment Utlysning mars 2016
Nationell Patient Översikt
Verksamhetsidé för BEAst
Taltidning till fler 16 mars 2017 Götabiblioteken.
Support, Servrar och annan teknik
Digitalisering, flera begrepp i samma term
Från Mina vårdkontakter till 1177 Vårdguidens e-tjänster
Ramavtalet i korthet Vitvaror 2016
Processkartläggning Upphandling
Ramavtalet i korthet Beläggningsarbeten 2015:3
Lathund Ladoksupport.
Agenda MAIVOR – mobilt arbetssätt i vård och omsorg
Vård- och omsorgscollege återcertifiering
Fastighetsbranschens knäckfrågor för en framgångsrik digitaliseringsresa Patrik Larsson, Meta.
Nacka Partner Upphandling
Information för it-handledare i pensionärsföreningar
eHälsomyndigheten om planerna för Säker Åtkomst och Sambi
Regler för upphandling
Information till alla regionens medarbetare
Tillväxtverkets mellanarkiv
Utbildning Systemadministratör i C2
Vad innebär det för oss inom Inner Wheel?
Utveckling och samordning av virkesmätningen
Digital signering av hälso- och sjukvårdsåtgärder
Ramavtalet i korthet Stationstankning 2017
Skolwebb för vårdnadshavare
Inbjudan till Hearing inför Upphandling av digitalt spårbarhetssystem
Ledarskap i specialistutbildningen
Skogsbrukstjänster utförs av
Förskrivarutbildning Hjälpmedel vid rörelsenedsättning
Presentation av E-arkivet Bolagens arkivnätverk 12 september 2018
Ramavtalet ”Utskriftstjänster ” i korthet
Ramavtalet ”Utskriftstjänster ” i korthet
Skolwebb för vårdnadshavare
Upphandlingsprocessen
Nytt projekt för kvarstående justeringar efter omorganisationen
Erfarenheter av dynamiskt Inköpssystem
Leverantörsfakturor GAS
Framtida förvaltningstjänst
E-handel på KTH På följande sidor beskrivs hur vi på KTH arbetar med E-handel. KTH har i uppdrag att efterleva myndighetskravet om elektroniska beställningar.
Projektet ”Sluta faxa” på 15 minuter 
Alla kan läsa och hör sen!
Säljutbildning Presenteras av [namn].
Leverantörer Bas Bedömning Utvärdering Samarbete Utveckling.
Införande av Treserva Genomförande webb för öppenvårdsinsatser (SOL)
Samordnad hantering Inledande utgångspunkter
NY BESTÄLLNINGSPORTAL I JIRA - LADOKBESTÄLLNING
förfrågningsunderlag
Dokumentera rätt i vården
Utveckling och samordning av virkesmätningen
Presentation av E-arkivet Bolagens arkivnätverk 28 mars 2019
Projekt SIV.
Presentationens avskrift:

Elektronisk affärskommunikation – del 5 Logistikprogrammet

Säkerhet

Modell för infosäkerhet  Policy. Id av hot och sätt att minska dem  Organisation. Vem ansvarar internt  Klassificering av info. Id och skydd av känslig data  Utbildning, sekretessavtal etc  Fysisk säkerhet. Lås, larm, brand etc  Back-up, loggar och anti-virus  Åtkomst och behörighet  Avbrottsplanering  Kunskap om lagar

Säkerhetsbegrepp  Kvittenser – för att veta att ett meddelande kommit fram  Certifikat - en digital identitet  Sigill - för att skydda dokument från förändring  Signatur - säkrar vem som är avsändare, att innehållet är oförändrat och att avsändaren inte kan förneka att ha skickat  Kryptering - för att göra ett meddelande oläsligt för alla utom mottagaren

Olika slags avtal i samband med EA  Kommersiellt avtal (affärsavtal)  Avtal om e-kommunikation (  Tredjepartsavtal (t.ex. VAN)  Driftsavtal  Licensavtal  Support- och underhållsavtal

AvsändareMottagare Logg Loggning att Överföring har sänts Överföring av meddelande Logg Loggning att Överföring har mottagits Loggning att Kvittens har sänts Loggning att Kvittens har mottagits Kvittens Ansvarsöverlämnande

Aktuella frågor inom logistik & IT

IT-system för transportföretag  Transportplaneringssystem  Terminalsystem  Ruttplaneringssystem  GIS, Geografiska Informationssystem  Mobila system för förare  Positioneringssystem (GPS)  System för visualisering och simulering

ITS – Intelligent Transport Systems and Services  Trafikinformation  Trafikstyrning  Positionering  Säkerhetssystem  Hastighetsanpassning  Betalningssystem

Nationella vägdatabasen-NVDB  Alla vägar – även privata  Fås normalt på digital karta via kommersiell tjänst Exempel på uppgifter i NVDB:  Vägtyp  Bredd  Hinder  Svängningsrestriktion  Bärighet  Trafikrestriktion  Hastighet  Framkomlighet för olika fordonstyper  etc.

Upphandling av system

12 Att ha med vid upphandling av IT- system  Definiera roller internt, t.ex. systemägare, projektsponsor, roll för inköp, IT och verksamhet, förvaltning  Sätt upp projektorganisation  Olika etapper för upphandling, implementering och driftsättning  Säkerställa både användar- och teknikkrav  Definiera avtalsstruktur  Typ av licens  Krav på återbetalningstid  Driftfrågor  Förkvalificering av leverantörer

13 Förfrågan  Ge en bakgrund  Beskriv processen  Tala om vad som förväntas av systemet, problem att lösa  Omfattning, t.ex. system plus tilläggstjänster  Kravspecifikation  Tidsplan  Kontaktpersoner  Relevanta referenser  Betalplan

14 Kravspecifikation  Skall- och börkrav  Funktions- och prestandakrav  Kommersiella krav  Juridiska krav  Tekniska grundkrav  Krav på integration  Krav på testförfarande

15 Test- och godkännandefas  Factory Acceptance Test (FAT)  Acceptanskontroll  Slutgodkännandeperiod  Prestanda-, funktions- och integrationstester  Pilotprojekt  Former för godkännande