Dr Beng på Cadcraft 151119 1. Vad betyder orden? Disrupt: …Engelskt ord för störa, avbryta, bringa i oordning Disruption* : …en händelse som skapar en.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
IPad grundkurs.
Advertisements

~ Den första mobiltelefonen ~
Samhällsekonomi 2.
Meny •Hem: Visar denna sida. Kan användas för allmän info •ProNavigo visar Modellen, mallar, checklistor •Projektlänkar: visar en undermeny med lämpliga.
Den globala & trygga företagsskolan n Ibland genomgår vårt företag förändringar n Här följer 3 lektioner som hjälper dig att överleva…
WyWallet Betala mobilt.
Servicekunskap Lektion 1 s 7-14
Workshop: Marknadsplan 10 september 2013 Lukas Åvall
Miljarder möjligheter på en plats!
Peo Werne ICA AB Ett projekt inom ICA som syftar till att samla småskaliga, lokala producenter till en marknadsplats.
TuneShop Axel Gärkman Jag är en s.k. sångwriter. Jag komponerar och skriver sånger,som mina kunder sedan får använda.
De nordiska reglerings- myndigheternas arbete med att införa en gemensam nordisk slutmarknad Marielle Liikanen.
Grundkurs i marknadsföring
Block 4: Att driva företag
Vad kostar resan? Det är svårare att sätta priset på en resa idag för det finns fler aktörer och många olika faktorer som spelar in.
Handel – ord och begrepp
När blir ett ord svenskt då?
Näringsdepartementet Hur kan den kommande innovationsstrategin för Sverige stödja internationalisering? Sara Modig Nationella Klusterkonferensen Karlstad.
Leveraging the business Till slut kräver tillväxt att man rör sig från det tidigare affärsområdet. Denna strategi kan innebära risk. För att undvika en.
Affärsidé - företagets vägvisare
Sektorn för Socialtjänst
Affärsbeskrivning [Projekttitel …]
Fredrik Nilsson, PhD Lunds Universitet.  I Mexiko city är problemet med avgaser bland de värsta i världen  Myndigheterna bestämde sig för att begränsa.
Key Findings - rekryteringstrender
marknadsförarens verktygslåda
Kap 6: Marknadsstrategier
Välkommen till Bevola - Bara bättre lösningar Nordeas Erhvervspris 2011CSR Award 2013.
Min hälsa Nu och i framtiden!!! Varför skall vi träna/röra på oss?
Standardisering ger dig mer tid Peter Frodin. EFFECT-Direct / BDD Systems Management Server (SMS) Infrastucture Optimization Model (IOM) Vista Nästa steg.
ÖPPEN INNOVATION CC by-sa 3.0 Olof Nilsson, Magnus Eriksson.
INNOVATION VAD ÄR DET OCH NÄR SKALL MAN HA DET?. Tyvärr är vi offer för ”Innoflation” där allt vi gör kallas för innovation och i och med det blir begreppet.
WORKSHEETS AFFÄRSELEMENT. EXEMPEL LIAFÖRETAG FÖRETAG NI VILL JOBBA I FÖRETAG NI HAR JOBBAT I FÖRETAG NÅGON NI KÄNNER JOBBAR I AFFÄRSSPELET, 3 OLIKA BOLAG.
Kap 13: Marknadsföring i framtiden
Göran Hellmalm SKL. Jagar hungriga vargar bäst? Behov Resurser Tid.
Grattis Du har fått fiber - en framtidssäkrad lösning!
Kunden Kotler: “It is no longer enough to satisfy customers. You must delight them.”
Christoffers Clothing Company
Vad gör Almi?.
Marknadsföring av turism
Marknadsföring av turism
Next Generation Incubator Nationell Öppen Plattform
1997 Ulrika Holm, kommunikationsdirektör,
PromikBook AB Kraftfull företagsanalys och ekonomisk simulering – helt molnbaserat.
Bioenergi - En innovativa miljön i Halland Martina Braglin
Hänger du med i den Digitala Affärsutvecklingen? Fredrik Runnquist Radar Open Text.
 Offentlig sektor – all verksamhet som drivs av stat, landsting och kommun. Främst tjänster inom offentlig sektor ex lärare, sjukvårdspersonal, poliser.
Kort ekonomisk historia. Vad krävs för att en vara ska tillverkas?
Triton Thomas Hofvenstam Riskkapital i träindustrin.
Marknaden oktober PIX PULP Europa fr 2005 Källa: FOEX Senaste värde 29/9-15 EUR 750,13 Senaste värde 29/9-15 USD 839,32.
Affärsidén En ledstjärna för både kunder och medarbetare.
Funderar ni på att lägga ut inköpsfunktionen? Outsourcing av inköpsfunktioner är ett utmärkt sätt att gå från reaktivt till proaktivt inköp.
9:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsplanens delar Nulägesanalys – Var står vi och vad innebär nuläget för oss? Mål – Vart vill vi?
Varför är bra hemsidor viktiga för företag?. En hemsida är en av de mest kraftfulla marknadsföringsverktyg ett företag kan ha. Inget annat marknadsföringsverktyg.
Att skriva en nyhetsartikel
MARKNADSFÖRING Marknadsföring är allt arbete som utförs i ett företag i syfte att föra en vara eller tjänst från producent till konsument.
Svenska språkets historia
Hållbarhet och spelansvar
Landsbygdskommittén.
Inbjudan till projektförslag
CASINO UTAN KONTO. CASINO UTAN KONTO CASINO UTAN KONTO Casino utan konto är helt klart den bästa spelsidan för dig som vill spela på casino utan.
Arbetsmoment under Workshop 2: Målbilder
Direktupphandling av varor och tjänster
BEERGAME Ett spel som inte handlar om att dricka öl!
(Företagsnamn) Marknadsföringsplan
De globala målen Skulle kunna prata om detta hela dagen. Överlevnadsfrågor, men ger också möjligheter till nya affärer. Det händer mycket och utvecklingen.
Direktupphandling av varor och tjänster
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
Handelspolitik – Internationella handelsavtal
Direktupphandling av varor och tjänster
Presentationens avskrift:

Dr Beng på Cadcraft

Vad betyder orden? Disrupt: …Engelskt ord för störa, avbryta, bringa i oordning Disruption* : …en händelse som skapar en ”oplanerad, negativ avvikelse från den förväntade leveransen… enligt organisationens mål” Disruptiv* innovation : …en innovation som skapar en ny marknad och värdenätverk genom att tränga bort etablerade marknadsledare och allianser. Disruptiv teknologi : …en teknologi som har en effekt eller löser ett problem på ett så mycket mera fördelaktigt sätt att den tränger bort den existerande teknologin Disruptiv affärsmodell: …en affärsmodell som har en prisbild eller ett kund-leverantörsförhållande som upplevs som så mycket mera fördelaktigt att den tränger bort den existerande affärsmodellen 2 * Fotnot: Varken ”disruption” eller ”disruptiv” finns i Svenska Akademins Ordlista. Ovanstående är en översättning från Engelskan.

Vad har dessa produkter gemensamt? 3

Vad har då dessa produkter gemensamt? 4

Grundregel 1: Det är så gott som aldrig som stora företag disrupterar sig själva. Disruptionen kommer nästan alltid utifrån. 5

Grundregel 2: Disruptiva innovationer kan komma i alla branscher. Det är bara skillnad i hastigheten som de kommer med. 6 och går långsammare än men det är samma princip bakom…

Grundregel 3: Disruptiva innovationer kommer (nästan aldrig) från de som är dina vanliga konkurrenter idag. 7 Togs INTE fram av Apple eller Microsoft Togs INTE fram av SCA eller Kimberly Clark Togs INTE fram av Telia eller AT&T Togs INTE fram av StoraEnso eller Holmens Togs INTE fram av Metsä eller Procter & Gamble Togs INTE fram av Rolex eller Cartier

Tid Prestanda Prestandaområde som kunderna är villiga att betala för Huvudtypen av innovationer är ”Bevarande innovationer” 8

Tid Prestanda Prestandaområde som kunderna är villiga att betala för Huvudtypen av innovationer är ”Bevarande innovationer” 9 Inkrementella innovationer

Tid Prestanda Prestandaområde som kunderna är villiga att betala för Huvudtypen av innovationer är ”Bevarande innovationer” 10 Inkrementella/kärnområdes innovationer Omdanande innovationer som även kallas Radikala* och Genombrott** Fotnot: * Radikal är en innovation som antingen har en huvudeffekt som är 10 ggr bättre än förut eller gör erbjudandet minst 30% billigare eller lägger till en betydande ny effekt som firman vill ha. ** Genombrott är en innovation som får ett ”stort” genombrott på marknaden,. DVS ett genombrott för en firma kan vara en disruption för en annan….

Tid Prestanda Prestandaområde som kunderna är villiga att betala för Disruption typ 1: “Underifrån kommande disruptiva innovationer* ” 11 * Fotnot: Från Clayton Christensen ”Low-End Disruptive Innovations”

’s ministålverk- en underifrån kommande disruptiv innovation Tid Stålplåt 55 % av all stålproduktion, 25-30% vinstmarginal Konstruktionsstål, 22 % av all stålproduktion, 18 % vinstmarginal Vinkeljärn, 8 % av all stålproduktion, 12 % vinstmarginal Armeringsjärn, 4 % av all stålproduktion, 7 % vinstmarginal Prestanda 12

Tid Prestanda Prestandaområde som kunderna är villiga att betala för Andra exempel på Underifrån kommande disruptiva innovationer 13

Tid Prestanda Prestandaområde som kunderna är villiga att betala för Andra exempel på Underifrån kommande disruptiva innovationer 14

Grundregel 4: Underifrån kommande disruptiva innovationer attraherar de kunder som inte behöver ha allt du erbjuder 15 Brummar, kan bli kö och tar lite tid, men dina händer blir torra & fina Lite knastrigt ljud ibland, men gratis! Vidarekoppling, konferenssamtals möjligheter, men kostar Snabb, effektiv och vanlig handavtorkning

Disruption typ 2: ”Disruptiva innovationer med andra prestanda* ” 16 Tid Huvudprestanda Utveckling av disruptiva innovationer Annan prestanda Tid * Fotnot: Från Clayton Christensen ”New Market Disruptive Innovations”

Exempel på disruption typ 2: ”Disruptiva innovationer med andra prestanda* ” 17 Tid Huvudprestanda Utveckling av disruptiva innovationer Annan prestanda Tid * Fotnot: Från Clayton Christensen ”New Market Disruptive Innovations”

Exempel på disruption typ 2: ”Disruptiva innovationer med andra prestanda* ” 18 Tid Huvudprestanda Utveckling av disruptiva innovationer Annan prestanda Tid * Fotnot: Från Clayton Christensen ”New Market Disruptive Innovations”

Exempel på kombination av disruption typ 1 & 2: 19 Tid Huvudprestanda Utveckling av disruptiva innovationer Annan prestanda Tid * Fotnot: Från Clayton Christensen ”New Market Disruptive Innovations”

Grundregel 5: Disruptioner med andra prestanda än de gängse i branschen kan attrahera även de som inte är dina kunder idag 20 Ger dig möjlighet att välja vad du vill från hemmasoffan Ger dig möjlighet kolla din aktivitetsnivå Ger dig möjlighet att läsa en vald mix från många tidningar

Andra exempel på disruption typ 2: 21 Tid Huvudprestanda Utveckling av disruptiva innovationer Annan prestanda Tid

Andra exempel på disruption typ 2: 22 Tid Huvudprestanda Utveckling av disruptiva innovationer Annan prestanda Tid

Andra exempel på disruption typ 2: 23 Tid Huvudprestanda Utveckling av disruptiva innovationer Annan prestanda Tid

Andra exempel på disruption typ 2: 24 Tid Huvudprestanda Utveckling av disruptiva innovationer Annan prestanda Tid

Andra exempel på disruption typ 2: 25 Tid Huvudprestanda Utveckling av disruptiva innovationer Annan prestanda Tid

Andra exempel på disruption typ 2: 26 Tid Huvudprestanda Utveckling av disruptiva innovationer Annan prestanda Tid

Fara 1: Överdrift Att skjuta långt ovanför målet är att bjuda in till disruption underifrån 1! 27 Huvudprestanda

Fara 2: Nedgradering Att sänka sig själv ner till disruptörens nivå – med nästan samma kostnad som förut – är att direkt ge disruptören fördelar 2! 28

29 Tid Huvudprestanda Utveckling av disruptiva innovationer Annan prestanda Tid Fara 3: Utspädning Att man tar liiite av den nya disruptiva innovationen och adderar till huvuderbjudandet maskerar bara effekten av det nya och gynnar disruptörens fulla effekt 3!

30

31

Kärnområdes innovation Näraliggande innovation Omdanande innovation Det är här som disruptioner uppstår. Produkter & Tjänster – ”Vad” Optimera det vi har Skapa nya Helt nyaNya generationer Marknader & Kunder – ”Till Vem” Serva existerande Fånga näraliggande Hur stora, mogna bolag ser på innovation… 32 Wågberg & Järrehult, Innovation in Action Conference, November 2014 Visat på Cadcraft dagarna November 2014 Fotnot: Det är nästan alltid 3 olika nivåer, till exempel Horisont 1, 2 & 3 eller Inkrementell, halvradikal & radikal etc

Kärnområdes innovation Näraliggande innovation Omdanande innovation Det är här som disruptioner uppstår. 33 Produkter & Tjänster – ”Vad” Optimera det vi har Skapa nya Helt nyaNya generationer Marknader & Kunder – ”Till Vem” Serva existerande Fånga näraliggande Hur småbolag ser på innovation… Wågberg & Järrehult, Innovation in Action Conference, November

34 Produkter & Tjänster – ”Vad” Optimera det vi har Skapa nya Helt nyaNya generationer Marknader & Kunder – ”Till Vem” Serva existerande Fånga näraliggande Varje grupp har sina problem… Infertilitet 34 Dvärgväxt Wågberg & Järrehult, Innovation in Action Conference, November 2014

Kärnområdes innovation Näraliggande innovation Expandera från existerande affär till något nytt för oss där vi kan använda det vi redan har Omdanande innovation Det är här som disruptioner uppstår. 35 Produkter & Tjänster – ”Vad” Optimera det vi har Skapa nya Helt nyaNya generationer Marknader & Kunder – ”Till Vem” Serva existerande Fånga näraliggande Vi måste gå från ”Mind the Gap”…  35 Wågberg & Järrehult, Innovation in Action Conference, November 2014

Kärnområdes innovation Näraliggande innovation Omdanande innovation Det är här som disruptioner uppstår. 36 Produkter & Tjänster – ”Vad” Optimera det vi har Skapa nya Helt nyaNya generationer Marknader & Kunder – ”Till Vem” Serva existerande Fånga näraliggande …till ”Mend the Gap”… 36 Wågberg & Järrehult, Innovation in Action Conference, November 2014

Sammanfattning Stora bolag är som en stor elefant som inte kan få barn längre Små bolag är som musen Timothy…och hans kompis Dumbo Gemensamt har dessa tre allt. Med samarbete kan de göra storverk även på disruptionsfronten 37

38

39 Extra bilder

Kärn Stulet med stolthet från Bibeln, Gamla Testamentets Första Mosebok Ny År Medellivslängden på industriella inkubatorer är 3,8 år (dvs en kvarts biblisk konjunkturcykel) Historien om den industriella menopausen 40

49 Till sist tar risk-ovilligheten ut sitt pris, OM man inte sett till att få fram ”nya generationer.” År Kärn Delvis stulet med stolthet från Bibeln, Gamla Testamentets Första Mosebok Menopaus KlimakterietPensionsålder Äldreboendet 41

“Inside-out” 4 sätt för stora och små bolag att samarbeta för innovation 42 “Inside-in” “Outside-out” “Outside-in” +

Hur det också kan gå till… 43 Lösning: samarbete även här