Uppdraget är framtiden, barnen och eleverna. Information om ny organisation av förskolorna i Tyresö kommun.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Advertisements

Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Center för Skolutveckling
Järva förskoleenhet Ljus på kvalitet Järva förskoleenhet
Kvalitet i förskolan Regeringens förskoleproposition
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Stat – Huvudman - Profession
Den svenska förskolan.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Kommunikationsplan för Förskolechef
Utvecklingsdagar för rektorer och förskolechefer Storhogna 5-6/9
Exempel utifrån ett antal målområden
Från doktorsexamen till universitetslektor tillsvidare
”Vi är bäst på att utnyttja de möjligheter den nya världen ger!” Strategi för framgång! Vi lyfter blicken! Bejakar förändring! Går på expeditioner!
SKOL- OCH BARNOMSORGSFÖRVALTNINGEN Stephan Rapp, Skolinspektionens dag Lund 22 nov 2010 ”Vi ska klara alla barn och elever”
Pedagogiskt ledarskap
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Vuxenutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008, antagen.
Våra farhågor 1.Adressen blir också fortsättningsvis ett misch-masch där uppdraget riktas till den professionella organisationen medan ansvaret för brister.
Hur stärker vi rektors pedagogiska ledarskap
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Riktlinjer för övergångar. Bakgrund  Allt fler samverkanspartners och med olika huvudmän  Svårigheter att uppfylla styrdokumentens intentioner  Utredning.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
VÅGA VISA är ett samarbete mellan Danderyd
Välkomna till information och samtal kring Introduktionsperioden
Projektnamn, projektledare och deltagande aktörer
Enl. McKinsey m.fl. Sammanhållen kvalitet i lärandet Lärarprofessionens mycket stora betydelse – lärarnas status, rekryteringen till yrket Kompetensutvecklingen.
Tidiga insatser för barn i förskolan
Utmaningar inom utbildningsområdet i Stockholms län Stockholmsregionen ur ett OECD – perspektiv Ett antal problembilder och utmaningar KSL:s roll och uppdrag.
UNOS UNO FÖRÄNDRINGSARBETE NULÄGE.
ÅRJÄNGS KOMMUN Sunne kommun Creare Vivere Finansierat av Europeiska socialfonden.
Bakgrund Nationell Nivå Projekt Carpe var ett nationellt projekt som startade 2009 och ligger som grund för förändringarna av titlarna och de nya kompetenskraven.
Ny skollag – reviderad läroplan för förskolan
Skärpta krav i SKOLLAGEN fr o m ht-11 Skollagen kap 6 Skyldighet att anmäla, utreda och vidta åtgärder mot kränkande behandling.
Falu modellen Strategiskt kvalitetsarbete på alla nivåer; pedagog, förskolchef och huvudman.
BUN DAGAR Resultat- och Kvalitetsuppföljning
Ett aktivt medarbetarskap
Riksdagen Skollagen Kommunfullmäktige Inriktningsmål Barn- och utbildningsnämnd Förväntade resultat Skolverket Läroplaner Barn- och utbildningssförvaltning.
Välkommen till den nya hemsjukvården!
? FORSKNINGUTBILDNINGSAMVERKAN HÅLLBAR UTVECKLING.
Bättre skola Södra Berget Sundsvall Lars Thorin
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:10-09:50 Konferensen öppnas. Inledning. Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum (RUC) 09:50-10:30.
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Rektor/förskolechefens roll i införandet av ny läroplan
Barn- och utbildningsberedningen _________________________________________________________________________________ Lapplands Gymnasium B-O Ström.
Förskolans pedagogiska uppdrag. Förskolorna klarar inte sitt pedagogiska uppdrag fullt ut  Alla pedagoger har inte tagit till sig målen som handlar om.
GFN 11 dec 2014 Mål för mötet Skolverkets allmänna råd fritidshem Intern utbildning fritidshem FFH Systematiskt kvalitetsarbete Skolinspektionen-
Nämndplan 2015.
Tillsyn och insyn i fristående verksamhet Omfattning i Kristianstad december fristående förskolor,777 barn 2fristående fritidshem407 barn 2fristående.
Norrtälje södra förskoleområde Länna förskola Köpmanholm förskola Frötuna förskola 2015/2016 Alla har förutsättningar att lyckas!
Lönekriterier för lärare inom samtliga skolformer inom Utbildning Gävle och Näringsliv & arbetsmarknad Gävle (gäller från och med 2016 års löneöversyn)
Skollagen och Delegation Syfte, reglering och fackliga aspekter Stockholm
Norrtälje Östra förskoleområde  Förskolechef. Strategiskt ansvar. Personal, ekonomi, arbetsmiljö och pedagogiskt ansvar. Arbetsuppgifter.
1 Det kommunala uppdraget! 2 Verksamhetsidé för SKL En fråga om demokrati. SKL är en arbetsgivarorganisation för kommuner och landsting.
Skolverket och den digitala skolan?  Forskningen om den digitala skolan  Hur påverkas resultaten?  Hur kan ämnesundervisningen bli bättre med hjälp.
Skoldialogen - samverkan för bästa skola Växjökonferensen den 27 januari 2016 Marie Sedvall Bergsten, Undervisningsråd.
Rektorn och styrkedjan Stockholm Januari -16 Lars Werner.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
SAMTALSMODELL och din lön i Skellefteå kommun
Samverkan – att komplettera skolan Hur dokumenterar vi?
Lisa Fröst Björnsdotter Leg. Psykolog Föräldra- barnhälsan
Strategi för Bästa Heby
”Valberednings- seminarium”
Närvarande ledarskap för en hållbar välfärd
Branschråd Förskola Dagordning Godkännande av dagordning Minnesanteckningar Reviderade regler för intagning och plats Kompetensutveckling - förskolesummit.
Resursfördelning Grundskolenämnden
Välkomna! Dagordning Inledning: Helene Moquist, Uppföljningsenheten
Ett teamarbete mellan socialpedagoger och specialpedagoger i förskolan
Presentationens avskrift:

Uppdraget är framtiden, barnen och eleverna

Information om ny organisation av förskolorna i Tyresö kommun

Fr.o.m. 1 januari 2016 Genomfört 1 september 2015

Förskolechef Det pedagogiska arbetet vid en förskolenhet ska ledas och samordnas av en förskolechef. Förskolechefen ska särskilt verka för att utbildningen utvecklas. Ur Skollagen Kap 2 §9 Förskolechefen beslutar om sin enhets inre organisation. Ur Skollagen Kap 2 §10 Det unika med förskolechefens och rektorns uppdrag är att de har ett direkt uppdrag från staten i skollag och förordningar, samtidigt som den politiskt styrda kommunen är huvudman för de pedagogiska verksamheterna.

Utgångspunkter för arbetet har varit Pedagogiskt ledarskap Ökad likvärdighet Ekonomiskt hållbar organisation Antal barn vid nybyggnation: cirka 120 barn Antal medarbetarsamtal: max stycken per chef

En pedagogisk ledare En pedagogisk ledare i vår framtida organisation ska medverka till att det pedagogiska arbetet på förskolan utvecklas, att man har inblick i, och kunskap om, det dagliga arbetet i förskolan och att man tydligt kommunicerar kring mål och visioner för verksamheten. Det ska vara ett aktivt och nära ledarskap som skapar goda förutsättningar för att utveckla verksamheten mot målen.

Ökad likvärdighet Enheternas storlek Förskolechefens uppdrag Ekonomiska förutsättningar Miljö/material Kompetens

Intervjuer/besök på samtliga förskolor Nyckeltal som diskussionsunderlag

Sammanfattning av verksamhetsbesök Engagerade och kompetenta pedagoger Stort intresse för att utveckla och förbättra verksamheten Man värnar om barnens rättigheter och delaktighet Alla barn ska ges förutsättningar för att lyckas Förskolgårdarna är ofta väldigt funktionella och stora, vilket gynnar uteverksamheten

En likvärdig förskola Närvarande chefer Gemensam policy enheten/BoU Behov av pedagogiska nätverk Fungerande IT Delaktighet och insyn Vinster med ny organisation Pedagogerna

Omorganisationen ska gynna förskolans utveckling! En förskola i fokus med hög kvalitet och likvärdiga förutsättningar Nätverk/förskolechefsgrupp Attraktiva förskolor i framtiden Tydlig organisation kring barn i behov av särskilt stöd Biträdande förskolecheferna

Tidplan TidpunktAktivitet 14 oktInformation till bitr. förskolechefer ang. ny organisation 14 oktInformation ny organisation av kommunens förskolor oktRiskanalys 21 okt11 § MBL ny organisation oktSamverkan kravprofil nov/decInterna samtal och extern rekrytering 1/1 2016Ny organisation

Förskolor i Tyresö kommun 22 förskolor i kommunal regi 16 fristående förskolor

Nuvarande organisation 22 förskolor i kommunal regi + en pedagogisk omsorg 8 förskolenheter 10 biträdande förskolechefer (8 årsarbetare)

11 förskolenheter 11 förskolechefer (11 årsarbetare) Förslag till ny organisation fr.o.m. 1/1 2016

Sammanfattning av ny organisation Förskolan i fokus - kvalitet Pedagogiskt ledarskap Ökad likvärdighet! Mindre enheter Ekonomiskt hållbar på sikt Ökad attraktivitet som arbetsgivare