Sid 8 FÖRETAGSEKONOMI FÖR ICKE-EKONOMER © Wolfram Trostek och Bonnier Utbildning Sysselsatta i olika näringar.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
FÖRETAGSEKONOMI 1 Annan placering av kapitel 1!?
Advertisements

1. Varför finns det pengar?
Marknadsföring av turism
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
Budget Företagets planering i siffror
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Företag.
Marknadsföring av turism Kapitel 10. Marknadsplan sid 172 Utgå från fyra frågor 1. Vart står vi nu? 2. Vart vill vi komma? 3. Hur når i dit? 4. Hur långt.
Marknadsföring av turism
Marknadsföring av turism
Pilotprojekt för Digitalt Stöd i samverkan, H2O. Vad har vi lärt oss? Digitalt stöd ökar valfriheten och tryggheten för våra brukare, bibehåller kvalitén.
S AMHÄLLSEKONOMI. Ordet ekonomi betyder hushållning -alltså att få det man har att räcka till.
Att förbättra världen genom återvinning och utbildning Handen på hjärtat – har vi inte ofta för mycket kläder i garderoben som vi inte använder? Det är.
Ansvarsstafetten Socialt ansvarstagande i verkligheten!
Entreprenörshuben Målgruppen: Utlandsfödda, någon undantag, svenskar? 18 – 64 (med slutfört gymnasium) Alla nyanlända oavsett att de har ekonomiskbistånd.
Sid 120 och sid 122 FÖRETAGSEKONOMI FÖR ICKE-EKONOMER © Wolfram Trostek och Bonnier Utbildning Kapitalbehov och finansiering.
Etableringsreformens effekter på de nyanländas integration. Slutrapport. av Pernilla Andersson Joona, Alma Wennemo Lanninger och Marianne Sundström Institutet.
Gissa rebus. Ideella föreningar NÄTVERK Vissa ekonomiska föreningar Övriga aktiebolag Övriga stiftelser och fonder Bostadsrättsföreningar och kooperativ.
Stigande vatten i Skee Arbetsgrupp i kommunen Projekt Svämplan.
9:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsplanens delar Nulägesanalys – Var står vi och vad innebär nuläget för oss? Mål – Vart vill vi?
Sid 1 September 2016 Egen arbetsgivare Efterskottsbetalning och egen arbetsgivare.
H2000 Servicekunskap – för goda kundrelationer Kopiering tillåten © Liber AB 12:1 Olika metoder för kundundersökningar Skrivbordsundersökning: använder.
Var tredje småföretag saknar tjänstepension
Midtvejskonferencen 7. mars 2017
Bokföringslagen Kapitel 4.
Pedagogernas roll. Hur du kan utveckla MIK-arbetet på din skola?
Samhällsekonomi Linda Holmgren, Strömsnässkolan, Strömsnäsbruk –
Lönebildning inom friskolorna
Religion Vi ska jobba med två av de tre syskonreligionerna de kommande veckorna, Judendomen och Islam. Vi kommer ha föreläsningar, diskutera, läsa, se.
Utredningen om förbättrad bostadsfinansiering
på personer i behov av hjälp
ATT GÖRA ETT REKLAMBLAD
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Vetenskap = fakta, teorier, metoder
Stöd till energieffektivisering i kommuner och landsting
Rapport från styrelsen i GU Ventures - Ägaranvisning
Lektionspass 3 Säsong, miljömärken?
Ekonomiska grundbegrepp
Projektnamn Företagsnamn Presentatör
Övning 1a + 1b: Identifiera mål och relaterade problemområden
Årlig förändring i tusental
Arbetsmarknadsutsikterna våren 2016
Lärandeansatsen i Socialfonden
Affärsidé Vilka behov har mina kunder?
Stimulerande butiksmiljö
Kommer ni ihåg våra STORA frågor?
Det här är ett bra ställe för en uppdragsbeskrivning
Seminarium Affärsidé & Budget
Charlie har fått möjlighet att starta ett företag under gymnasietiden
Många företag Värdesätter hållbarhet
Tips Fram till ”EDOC – Din verktygslåda” är det bara att klicka på…
Personalstrategiska verktyg
UF Ett år som företagare Företagsamhet och arbetslivsfärdigheter i praktik Timme 4. och 5. – Affärsidé, personal och rådgivare.
Kvalitetsarbete i skolan Henrik Dahl, Skolinspektionen
Goda livsvillkor, livslångt lärande & välutvecklad ideell sektor.
Gymnasieutvärdering – för utveckling av Din skola
Civilekonomprogrammet 240 hp
Användarupplevelse - undersökning, tester, utveckling & förbättring
Åtgärdsbibliotek i VISS
Rapportera framsteg eller status
Programstruktur Civilekonomprogrammet Mars 2016
Det samhällsekonomiska kretsloppet
Inkubatorers betydelse för innovation och tillväxt Lars Bager Sjögren
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Arbetsförmedlingen.
LSG Uppföljningsrapport
Välkommen Inledning av Hushållningssällskapet och Hela Sverige ska Leva Skaraborg Länsstyrelsen Microfonden Väst Paus Leader – Vättaksgårdens ekonomiska.
Upplägg av avdelningens kommunikationsplan
Introduktion.
Presentationens avskrift:

Sid 8 FÖRETAGSEKONOMI FÖR ICKE-EKONOMER © Wolfram Trostek och Bonnier Utbildning Sysselsatta i olika näringar

Sid 8 FÖRETAGSEKONOMI FÖR ICKE-EKONOMER © Wolfram Trostek och Bonnier Utbildning Det ekonomiska kretsloppet

Sid 13 FÖRETAGSEKONOMI FÖR ICKE-EKONOMER © Wolfram Trostek och Bonnier Utbildning Arbete åt alla I arbetskraften Befolkning Ej i arbetskraften Sysselsatta Arbetslösa

Sid 20 FÖRETAGSEKONOMI FÖR ICKE-EKONOMER © Wolfram Trostek och Bonnier Utbildning Statens budgetsaldo

Sid 24 FÖRETAGSEKONOMI FÖR ICKE-EKONOMER © Wolfram Trostek och Bonnier Utbildning Affärsidén – företagets ansikte utåt Yttre affärsidé Inre affärsidé

Sid 30 FÖRETAGSEKONOMI FÖR ICKE-EKONOMER © Wolfram Trostek och Bonnier Utbildning Fyra källor till affärsidéer Brainstorming Kontakta människor med andra värderingar Se sig omkring Stimulera nyfikenheten

Sid 32 FÖRETAGSEKONOMI FÖR ICKE-EKONOMER © Wolfram Trostek och Bonnier Utbildning Produktbegreppet

Sid 34 FÖRETAGSEKONOMI FÖR ICKE-EKONOMER © Wolfram Trostek och Bonnier Utbildning Produktens livscykel

Sid 45 FÖRETAGSEKONOMI FÖR ICKE-EKONOMER © Wolfram Trostek och Bonnier Utbildning Tre utvecklingstendenser Minskade produktskillnader Stigande mediekostnader Ekonomisk integration

Sid 47 FÖRETAGSEKONOMI FÖR ICKE-EKONOMER © Wolfram Trostek och Bonnier Utbildning Positionering

Sid 53 FÖRETAGSEKONOMI FÖR ICKE-EKONOMER © Wolfram Trostek och Bonnier Utbildning Patent – tre kriterier Nyhet Uppfinningshöjd Teknisk effekt

Sid 57 FÖRETAGSEKONOMI FÖR ICKE-EKONOMER © Wolfram Trostek och Bonnier Utbildning SWOT-analys

Sid 59 FÖRETAGSEKONOMI FÖR ICKE-EKONOMER © Wolfram Trostek och Bonnier Utbildning Marknadsplanen – en konkret handlingsplan Analys av nuläget Beskrivning av företagets mål Strategi – hur målen ska nås Detaljerade aktivitetsplaner Beskrivning av hur marknadsplanen ska utvärderas

SId 60 FÖRETAGSEKONOMI FÖR ICKE-EKONOMER © Wolfram Trostek och Bonnier Utbildning De fyra P:na Produkt Pris Plats Påverkan

Sid 62 FÖRETAGSEKONOMI FÖR ICKE-EKONOMER © Wolfram Trostek och Bonnier Utbildning Marknadsundersökningar Skrivbordsundersökningar Kvantitativa undersökningar Kvalitativa undersökningar

Sid 65 FÖRETAGSEKONOMI FÖR ICKE-EKONOMER © Wolfram Trostek och Bonnier Utbildning Prognosmetoder Trendmetoden Analogimetoden Sambandsanalys Analys av köpplaner

Sid 68 FÖRETAGSEKONOMI FÖR ICKE-EKONOMER © Wolfram Trostek och Bonnier Utbildning Olika företagsformer Aktiebolag Enskild firma Handelsbolag Kommanditbolag Ekonomisk förening