Sid 8 FÖRETAGSEKONOMI FÖR ICKE-EKONOMER © Wolfram Trostek och Bonnier Utbildning Sysselsatta i olika näringar
Sid 8 FÖRETAGSEKONOMI FÖR ICKE-EKONOMER © Wolfram Trostek och Bonnier Utbildning Det ekonomiska kretsloppet
Sid 13 FÖRETAGSEKONOMI FÖR ICKE-EKONOMER © Wolfram Trostek och Bonnier Utbildning Arbete åt alla I arbetskraften Befolkning Ej i arbetskraften Sysselsatta Arbetslösa
Sid 20 FÖRETAGSEKONOMI FÖR ICKE-EKONOMER © Wolfram Trostek och Bonnier Utbildning Statens budgetsaldo
Sid 24 FÖRETAGSEKONOMI FÖR ICKE-EKONOMER © Wolfram Trostek och Bonnier Utbildning Affärsidén – företagets ansikte utåt Yttre affärsidé Inre affärsidé
Sid 30 FÖRETAGSEKONOMI FÖR ICKE-EKONOMER © Wolfram Trostek och Bonnier Utbildning Fyra källor till affärsidéer Brainstorming Kontakta människor med andra värderingar Se sig omkring Stimulera nyfikenheten
Sid 32 FÖRETAGSEKONOMI FÖR ICKE-EKONOMER © Wolfram Trostek och Bonnier Utbildning Produktbegreppet
Sid 34 FÖRETAGSEKONOMI FÖR ICKE-EKONOMER © Wolfram Trostek och Bonnier Utbildning Produktens livscykel
Sid 45 FÖRETAGSEKONOMI FÖR ICKE-EKONOMER © Wolfram Trostek och Bonnier Utbildning Tre utvecklingstendenser Minskade produktskillnader Stigande mediekostnader Ekonomisk integration
Sid 47 FÖRETAGSEKONOMI FÖR ICKE-EKONOMER © Wolfram Trostek och Bonnier Utbildning Positionering
Sid 53 FÖRETAGSEKONOMI FÖR ICKE-EKONOMER © Wolfram Trostek och Bonnier Utbildning Patent – tre kriterier Nyhet Uppfinningshöjd Teknisk effekt
Sid 57 FÖRETAGSEKONOMI FÖR ICKE-EKONOMER © Wolfram Trostek och Bonnier Utbildning SWOT-analys
Sid 59 FÖRETAGSEKONOMI FÖR ICKE-EKONOMER © Wolfram Trostek och Bonnier Utbildning Marknadsplanen – en konkret handlingsplan Analys av nuläget Beskrivning av företagets mål Strategi – hur målen ska nås Detaljerade aktivitetsplaner Beskrivning av hur marknadsplanen ska utvärderas
SId 60 FÖRETAGSEKONOMI FÖR ICKE-EKONOMER © Wolfram Trostek och Bonnier Utbildning De fyra P:na Produkt Pris Plats Påverkan
Sid 62 FÖRETAGSEKONOMI FÖR ICKE-EKONOMER © Wolfram Trostek och Bonnier Utbildning Marknadsundersökningar Skrivbordsundersökningar Kvantitativa undersökningar Kvalitativa undersökningar
Sid 65 FÖRETAGSEKONOMI FÖR ICKE-EKONOMER © Wolfram Trostek och Bonnier Utbildning Prognosmetoder Trendmetoden Analogimetoden Sambandsanalys Analys av köpplaner
Sid 68 FÖRETAGSEKONOMI FÖR ICKE-EKONOMER © Wolfram Trostek och Bonnier Utbildning Olika företagsformer Aktiebolag Enskild firma Handelsbolag Kommanditbolag Ekonomisk förening