Den värderande analysen 1. En premiss är ett implicit eller explicit påstående i argumentationen som tillsammans med argumentet är avsett att utgöra skäl.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Att svara på tentafrågan - Strategier Språkhandledningen på IT-fakulteten.
Advertisements

Demokrati och diktatur
Vetenskaplig Metod.
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Att argumentera.
Insändare Struktur och respons.
Svenska p Svenska p.
Att samtala med ungdomar om tobak
Eller formativt lärande…
Ett arbetsområde om poesi
ArgumentationsanalysI 1. Semantiken erbjuder oss verktyg med vars hjälp vi kan: (i) uttrycka oss tydligare (när situationen så kräver), (ii) undvika missförstånd.
Tema Kär och galen.
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Att övertyga ! Disposition och mall.
Att skriva filosofisk text
Debattera.
Kunskapskrav och matriser
1. Bosättning Hur bodde befolkningen förr i tiden?
Tes och argument Tes: det påstående argumentationen gäller
Bygg ett argumenterande tal
Begrepp.
Välkomna. Oss själva Utvecklare av produkter Standardisering Vi vill förmedla kunskap om Hur vi tänker och fungerar En portal för Hur vi tycker att teknik.
Argumenterande text.
Hur gör man en debattartikel?
The Big 5 ANALYSFÖRMÅGA KOMMUNIKATIV FÖRMÅGA METAKOGNITIV FÖRMÅGA
PPP Den moderna vetenskapsteorins berättelse om sin förhistoria.
KÄLLKRITIK.
Vad är sant? Vem kan man lita på?
Att lära sig att analysera
En guide för arbeten i SO
Debattartikel.
Argumentation Tes – den ståndpunkt man argumenterar för eller mot kallas tes. De skäl man anför för och mot kallas för argument. För att ett argument ska.
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Den viktiga konsten att tala
Olika texter du behöver känna till
Olika sätt att resonera kring hur människor bör handla
Individer och grupper Samhällskunskap åk 5 ht 2015.
Ska Sverige ha dödsstraff eller inte?
Litteraturhistoria – epoker och analys av textutdrag
Genom demokrati. Ordet demokrati betyder folkstyre. Alla människor i samhället får vara med och bestämma. 9 miljoner i Sverige – Vi skall dela på makten.
Metod i samhällsvetenskap s Ur centralt innehåll och kunskapskrav  Tillämpning av samhällsvetenskapliga begrepp, teorier, modeller och metoder.
Argumenterande text Ett argument liknar skottet från ett armborst – det är lika verksamt vare sig det är en dvärg eller jätte som skjuter (Francis Bacon)
Etik- att göra det rätta Metaetik Kan man alls säga att det finns det rätt eller fel i moraliska frågor. Detta är något man funderar över och diskuterar.
FTEA12:2 Filosofisk Metod Grundläggande argumentationsanalys II.
Dokumentation enligt HSL §2g Barns behov av information, råd och stöd ska särskilt beaktas av hälso- och sjukvården om barnets förälder eller någon annan.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Modul 02: Aktörer och deras roller och ansvar #grundSoL.
Det kategoriska imperativ-testet: (i) Formulera din maxim. I situation S utför jag H i syfte att uppnå Ä.
Argumentations- analys Mo 06. Argumentera = att leda i bevis, d.v.s. bevisa att det man påstår är rätt.
Religionsfilosofi.
Jaktetik Diskussionsmaterial
Livsåskådningar - hur människor beskriver och tolkar livet
När säger du ifrån? Om civilkurage på nätet.
Abrahamitiska världsreligionerna
Problemformulering En introduktion på kursen
Vetenskap & Religion.
Och hur ska man göra rätt?
Argumenterande genre Att blogga i grupp.
Argumentationsanalys
Sociologi Introduktion.
Olika teorier om yttrandefrihet
Måste du veta vem jag är? Om anonymitet.
LPP i Geografi ht Varför läser vi Vad skall vi gå igenom?
Rapport till Örebro läns landsting om Medarbetarundersökning
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Etik & moral.
tUTΩPIA Mål Nystartad student förening Verksamhet
Hållbar utveckling.
Ulrika Persson-Fischier,
Att skriva uppsats Metodfrågor.
Lässtrategi Titta på rubrik och bilder.
Presentationens avskrift:

Den värderande analysen 1

En premiss är ett implicit eller explicit påstående i argumentationen som tillsammans med argumentet är avsett att utgöra skäl för tesen. Varje argument har en premiss. Men man behöver bara skriva ned premisser i den beskrivande analysen när (i) författaren nämner premissen explicit och (ii) när författaren argumenterar för eller emot premissen. 2

Den beskrivande analysen Man tolkar vilka argument som ingår i en argumentation och hur argumenten förhåller sig till varandra. Tanken är att argumentationen ska bli så strukturerad, överskådlig och lättfattlig som möjligt. Beskrivningen är medlet. Den värderande analysen Man utgår ifrån vad man kommit fram till i den beskrivande delen och tar sedan ställning till om argumenten i argumentationen är hållbara och relevanta. Värderingen är målet. 3

Vi läser följande i en arg insändare: ”Muhammed Ali är opålitlig, han är ju muslim.” En beskrivande analys av argumentationen ser ut så här: T:Muhammed Ali är opålitlig P1:Muhammed Ali är muslim. I en värderande analys tar vi ställning till om P1 är ett bra argument för T. Närmare bestämt så frågar vi oss om P1 är hållbart och relevant. 4

För att göra det skriver vi ut premissen till P1. Alltså: T:Muhammed Ali är opålitlig P1:Muhammed Ali är muslim. ℓP1:Muslimer är opålitliga eller Att Muhammed Ali är muslim talar för att han är opålitlig. När vi tar ställning till hållbarheten hos P1 frågar vi oss: ”Har jag rationella skäl att tro att P1 stämmer?” Om svaret på den frågan är ja så är P1 hållbart, om svaret är nej så är P1 ohållbart. När vi tar ställning till relevansen hos P1 frågar vi oss istället: ”Har jag rationella skäl att tro att ℓP1 stämmer?” Om svaret på den frågan är ja så är P1 relevant, om svaret är nej så är P1 irrelevant. 5

T:Vi bör legalisera droger i Sverige för vuxna. P1:Så länge det inte skadar någon annan, bör man som vuxen ha rätt att göra vad man vill. ℓP1:Att bruka droger skadar inte någon annan. Hållbarhetsdiskussionen här handlar om huruvida vi människor verkligen bör ha rätt att göra vad man vill så länge det inte skadar andra. Relevansdiskussionen, däremot, handlar om huruvida lättare drogbruk skadar andra eller inte. 6

Många argument är ganska oklara till sin natur. I sådana fall bör man tänka på att precisera innehållet i argumenten. Exempel: T:Sverige var ett bättre samhälle för femtio år sedan. P1:Sverige var mer jämlikt för femtio år sedan. Ifall P1 är hållbart och relevant hänger på hur ordet ”jämlikt” i P1 ska förstås. Om författaren själv inte har förklarat detta är det din uppgift, i egenskap av argumentationsanalytiker, att göra en tolkning/precisering av vad som avses. 7

T:Sverige var ett bättre samhälle för femtio år sedan. P1:Sverige var mer jämlikt för femtio år sedan. ℓP1:Det är önskvärt med jämlikhet eller Att Sverige var mer jämlikt för femtio år sedan talar för att Sverige var ett bättre samhälle för femtio år sedan. H: Hållbarheten hos P1 handlar om hur det här med jämlikhet bör förstås. Om man för det första tolkar ”jämlikhet” som att ”alla medborgare i samhället har samma lagstadgade rättigheter” så skulle jag säga att P1 är ohållbart. 8

För femtio år sedan saknade t.ex. homosexuella rättigheter som andra hade och kvinnor hade inte rätt till fri abort. Förstår vi däremot ”jämlikhet” i bemärkelsen ”inkomstskillnaderna är inte så stora” så ligger det mer i P1. Har på olika håll läst att Sverige, i detta avseende, blivit mer ojämlikt under de senaste årtiondena och anser mig därför ha rationella skäl att tycka att P1 är hållbart. 9

10 R: Om vi utgår från den senare, rimligare, tolkningen av ”jämlikhet” så skulle jag säga att det finns både sådant som talar för och emot ℓP1. Mindre inkomstskillnader leder å ena sidan till mindre avundsjuka och brottslighet i samhället, å andra sidan har inkomstskillnaden den fördelen att de motiverar människor att anstränga sig mer. I ett samhälle där alla tjänar mer eller mindre lika bra är det lätt hänt att vi människor inte skulle sporras på samma sätt utan istället bli förslappade. Av denna anledning vill jag hävda att P1 är någorlunda relevant (= ℓP1 stämmer någorlunda.)

A.Acceptera inte argument på grund av att gillar tesen. Det kan finnas vettiga teser som det argumenteras för ett ovettigt sätt. T.ex.: ”Jorden är rund. Det har jag drömt.” Ett dåligt argument är antingen ohållbart eller irrelevant, det är det du bör fokusera på. B.Din kritik av premisser bör vara substantiell. Man kan inte avfärda ett argument genom att konstatera att argumentet är oklart till sin natur. (Jmf. s. 8-9.) Då får man tolka/precisera argumentet. 11

12 C.Tänk på skillnaden mellan hållbarhet och relevans. Hållbarheten handlar om huruvida du har rationella skäl att acceptera argumentet (P1). Relevansen har att göra med huruvida du har rationella skäl att acceptera premissen (ℓP1). Inte heller sådant som, ”Tja, vem vet ?”, ”Vem är författaren att avgöra om detta är sant”?, ”Det där är bara ett subjektivt omdöme” duger som värdering av argument. Istället ska du ta varje argument du värderar på allvar.