Stockholms universitet Specialpedagogikens dag 9 mars 2016 Sam Yildirim.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Information om ensamkommande barn
Advertisements

Karlstad 16 juni 2011 Modersmål idag och imorgon Karlstad 16 juni 2011
Vid slutet av oktober 2012 var totalt personer inskrivna i etableringsuppdraget i riket. Varav i Stockholms län.
Ett gemensamt ansvar för mottagandet av asylsökande
Flyktingsfrågor.
Etableringsreformen – att utreda och bedöma prestationsförmåga
Överblick flyktingmottagning och ensamkommande barn
Ett UTVECKLINGSPROJEKT 1 januari 2009 – 31 mars 2012 (Ett förprojekt genomfördes våren 2008) Februari 2010.
Ansvar för Länsstyrelsen I samband med allvarliga händelser  vara en sammanhållande funktion  verka för att en samlad regional lägesbild sammanställs.
Handikapp&Habilitering
Information för gode män och överförmyndare
Information om ensamkommande barn
Immigration Integration & Segregation
Syftet är att nyanlända snarast ska…
Livslångt lärande EU:s nya gemensamma utbildningsprogram Mål ” Ett konkurrenskraftigare kunskapssamhälle, med bättre arbetsmarknad och ökad social.
Strukturfondspartnerskapets yttrande:
Introduktion Södertörn 2009 finansierat med § 26 medel Syfte: Att lägga grunden för ett operativt samarbete på Södertörn som leder till att varje nyanländ.
Information om ensamkommande barn
Nulägesbild av reformen
Etablering för välfärd
Samverkan för nyanländas etablering och introduktion
Länsstyrelsernas roll och uppdrag kring sfi
Matchning Södertörn. Regionalt utvecklingsprogram för Södertörn Vision: Kommunerna på Södertörn är en attraktiv del av Stockholm- Mälarregionen, med en.
Trygg och säker i hemmet
EN PRESENTATION AV SPECIALPEDAGOGISKA INSTITUTET
Regionala samrådet Direktivet Utbildnings- och insatskedjan
Målgrupp Flyktingar och anhöriga utgör huvudmålgrupp.
Om samhällsorientering Och Hur vi arbetar i Gävleborg
EN FÖRNYAD INTEGRATIONS- OCH MIGRATIONSPOLITIK. Stärkt integration i ett öppet Sverige EU tar inte sitt ansvar Ordning och reda i asylprocessen Permanenta.
Uppdrag Ersättning Migrationsverket
Vuxenutbildning MÅLEN FÖR KOMMUNAL VUXENUTBILDNING ÄR ATT VUXNA SKA STÖDJAS OCH STIMULERAS I SITT LÄRANDE. DE SKA GES MÖJLIGHET ATT UTVECKLA SINA KUNSKAPER.
Umeå universitet och flyktingfrågan pågående aktiviteter Internationellt Scholars at Risk (SAR) Är ett internationellt nätverk av universitet och högskolor.
Den svenska arbetsförmedlingens service till arbetslösa – några utvecklingstendenser Nordiska ministerrådets jubileumskonferens i Reykjavik 21/22 maj 2014.
Arbetsförmedlingens projekt och stöd För att nyanlända arbetssökande snabbare ska kunna etablera sig på arbetsmarknaden Anna Ålund
SIDAN 1 Reform för nyanländas etablering.
STATISTIK FYRBODAL 1 juni 2016 Nyanlända med uppehållstillstånd samt de som ännu inte fått besked på sin asylansökan Statistiken är hämtad från migrationsverkets.
Idrottslyftet – mer och fler Utformning av kommande arbete.
Hur kan integrationen bli bättre? Patrick Joyce, WSP.
NYANLÄNDA BJÄREHOVSKOLAN. VÄRLDEN HAR FLYTTAT IN HOS OSS I BJÄRRED. Det faktum som vi idag står inför med stora flyktingströmmar går inte längre att blunda.
STATISTIK FYRBODAL 1 augusti 2016 Nyanlända med uppehållstillstånd samt de som ännu inte fått besked på sin asylansökan Statistiken är hämtad från migrationsverkets.
Gy 2011 Anders Johansson.  Preparandutbildning 2834  Programinriktat individuellt val3141  Yrkesintroduktion3405  Individuellt alternativ5524  Språkintroduktion7586.
Mottagande. Vad händer när de kommer till landet? Vad gör kommunen?
Ett gemensamt ansvar för mottagandet av asylsökande Januari 2016.
Information om ensamkommande barn Augusti Vem bestämmer? Riksdagen Regeringen Migrationsdomstolarna Migrationsöverdomstolen.
Gustav Lidén och Jon Nyhlén, Mittuniversitetet Kommunalt flyktingmottagande - bosättning och integration.
STATISTIK FYRBODAL 1 maj 2016 Nyanlända med uppehållstillstånd samt de som ännu inte fått besked på sin asylansökan Statistiken är hämtad från migrationsverkets.
Nya samarbetsformer för framtida kompetensförsörjning Malin FerbasMaria Ingvarsson
Samhällsorientering för nyanlända. Förordning om samhällsorientering för vissa nyanlända invandrare (SFS 2010:1138) 11 § Länsstyrelserna ska främja och.
Länsstyrelsens uppdrag om integration Med fokus på mottagande och bosättning av ensamkommande barn och nyanlända. Utmaningar, möjligheter och samverkan!
Utbildning för nyanlända elever Höstterminen 2015.
Vård och omsorgsutbildning. Ny Gymnasieutbildning -Gy 11 Förordning om läroplan för gymnasieskolan (SKOLFS 2011:144) trädde i kraft 1 november 2011) -Vux.
Hur kan vi se resultat inom integration?
Skövdemodellen Tillsammans skapar vi vägar till arbete
Projekt Agata Information fristående gymnasieskolor
Länsstyrelsens nya uppdrag insatser för asylsökande m.fl.
Presentation fristående förskolor
Tidiga insatser för asylsökande
Etableringsplan Civila samhället Ensamkommande barn
Snabbspår för snabbare etablering av nyanlända
Statistiken är hämtad från migrationsverkets hemsida
Statistiken är hämtad från migrationsverkets hemsida
Statistiken är hämtad från migrationsverkets hemsida
3 mars 2016 Statistiken är hämtad från migrationsverkets hemsida
Statistiken är hämtad från migrationsverkets hemsida
Statistiken är hämtad från migrationsverkets hemsida
Statistiken är hämtad från migrationsverkets hemsida
Statistiken är hämtad från migrationsverkets hemsida
Bild av esf-projektets tänkta process och målgrupp
Invandringen i Finland
Information från Försäkringskassan
Presentationens avskrift:

Stockholms universitet Specialpedagogikens dag 9 mars 2016 Sam Yildirim

Vem är nyanländ? I enlighet med förordningen (2010:408) om mottagande för bosättning av vissa nyanlända invandrare avses med nyanländ en person som omfattas av lagen (2010:197) om etableringsinsatser för vissa nyanlända invandrare, dock utan begränsning till viss ålder. Den så kallade etableringslagen från 2010 reglerar även ansvarsförhållandet mellan bland annat arbetsförmedlingen, kommunerna och länsstyrelserna vad gäller nyanlända. Nyanländ är en person som har mottagits inom ramen för kommunens flyktingmottagande och ingår i etableringslagen, vilket exempelvis kan vara kvotflyktingar eller familjeåterföreningar till ensamkommande barn. Samtliga har uppehållstillstånd när de bosätter sig i kommunen. Under de närmsta 24 månaderna räknas personen som nyanländ och ingår i den så kallade etableringslagen och har rätt till insatser via arbetsförmedlingen.

Ansvaret för nyanlända Arbetsförmedlingen har det samordnande ansvaret för nyanländas etablering och ansvarar för att etableringsplaner upprättas. I etableringsplaner ingår samhällsorientering, SFI och praktik eller andra arbetsmarknadsåtgärder som ska främja individens etablering i Sverige. Genom att den nyanlände följer sin etableringsplan och deltar i de aktiviteter som etableringsplanen består av har den nyanlände rätt till en statlig ersättning som utbetalas av försäkringskassan, detta enligt lagen (2010:197) om etableringsinsatser för vissa nyanlända invandrare. Ersättningen ska bland annat räcka till att betala hyra, hemförsäkring och mat. Kommunen ansvarar för att erbjuda samhällsorientering, SFI, socialt stöd, vuxenutbildning, skola och barnomsorg. Det är inflyttarsamordnaren som ordnar med mottagandet av den nyanlände, introduktion i bostaden och står för stöd och hjälp under den första tiden. Länsstyrelsen ansvarar för att främja samverkan mellan berörda kommuner och myndigheter, företag och organisationer som anordnar aktiviteter för nyanlända.

Invandring Invandring eller immigration är en form av mänsklig migration och avser inflyttning och stadigvarande bosättning av utrikes född person i ett land. Vanligen inkluderar statistiken även personer som fötts i landet och återvänder efter att ha bott en längre tid i ett annat land. Den person som invandrat kallas invandrare eller immigrant. Inrikes född person som har en eller två utrikes födda föräldrar kallas andra generationens invandrare. Utländsk bakgrund avser person som själv är utrikes född eller som har två utrikes födda föräldrar. Invandring kan ske av skäl såsom att personen har rätt till politisk asyl (vilket i Sverige kan föranledas av flyktingskap, skyddsbehov eller synnerligen ömmande omständigheter), arbetskraftsinvandring, anhöriginvandring, återvändande emigranter samt adoption. Begreppet avser främst personer med permanent uppehållstillstånd och som har eller kan få medborgarskap.flyktingskapskyddsbehov synnerligen ömmande omständigheterarbetskraftsinvandring anhöriginvandringadoptionuppehållstillståndmedborgarskap Begreppet avser i allmänhet inte asylsökande som inväntar beslut, inte personer med tillfälligt uppehållstillstånd exempelvis för gästarbete (rörlig utländsk arbetskraft) eller internationella studier, och inte rörliga EU- migranter.asylsökandegästarbete utländsk arbetskraftinternationella studierEU- migranter FN uppskattar att det fanns 232 miljoner invandrare i världen (ungefär 3,25 % av världens befolkning) år 2013.

Flykting En flykting är, enligt 1951 års Genévekonvention, en person som med anledning av välgrundad fruktan för förföljelse på grund av ras, religion, nationalitet, politiska åskådning eller tillhörighet till viss samhällsgrupp befinner sig utanför det land där hen är medborgare och som inte kan begagna sig av det landets skydd.rasreligionpolitiska åskådningsamhällsgrupp Flykting är även den som är statslös och som av ovannämnda skäl befinner sig utanför det land där han eller hon tidigare hade sin vanliga vistelseort.

Integration Integration är den process där invandrare får medborgarskap och etablerar sig i det nya samhället, och underlättas av integrationspolitik. Integrationintegrationspolitik Integration står i motsats till socialt utanförskap, diskriminering och segregation, det vill säga åtskiljande av befolkningsgrupper i parallellsamhällen. Integration står också i kontrast till assimilering, som är en process mot fullständig anpassning av en etnisk grupp till majoritetsbefolkningens kultur.utanförskap diskrimineringsegregationparallellsamhällenassimileringetnisk grupp majoritetsbefolkningens

Ta emot nyanlända elever Så snabbt måste kommunen ordna skolgång för nyanlända  Barn och ungdomar ska enligt skolförfattningarna tas emot i verksamheten så snart det är lämpligt med hänsyn till deras personliga förhållanden. Kommunerna bör sträva efter att erbjuda skolgång inom en månad, men i de fall då det inte är möjligt, t.ex. när det kommer många nyanlända till kommunen på kort tid, får det ta längre tid.  Det är dock viktigt att kommunerna fortsätter att planera och arbeta för att eleverna ska tas emot i verksamheten så fort det går.

Nyanlända vuxna och ungdomar - utbildning i svenska för invandrare Asylsökande har inte rätt till utbildning i svenska för invandrare. För de som har rätt till utbildning, ska denna kunna påbörjas inom 3 månader, om det inte finns särskilda skäl. Ett exempel på särskilt skäl kan vara att en kommun tar emot många nyanlända personer på kort tid och då får göra undantag.

Utbildning i svenska för invandrare Utbildning i svenska för invandrare är en kvalificerad språkutbildning som syftar till att ge vuxna personer med annat modersmål än svenska grundläggande kunskaper i svenska språket. I utbildningen får man lära sig och utveckla ett funktionellt andraspråk.

Utbildning i svenska för invandrare Utbildning i svenska för invandrare ska också ge språkliga redskap för kommunikation och ett aktivt deltagande i vardags-, samhälls- och arbetsliv. Utbildningen karaktäriseras av att eleven utvecklar en kommunikativ språkförmåga. Det innebär att kunna kommunicera både muntligt och skriftligt utifrån sina behov. Utgångspunkten för utbildningen ska vara den enskildes behov och förutsättningar.

Vuxna ska få grundläggande läs- och skrivfärdigheter Vidare ska utbildningen ge vuxna invandrare som saknar grundläggande läs- och skrivfärdigheter möjlighet att förvärva sådana. Detta kan gälla såväl de som inte kan läsa och skriva som elever med kort skolbakgrund, men också elever som är läs- och skrivkunniga men har ett annat skriftspråk

Målgrupp Rätt till utbildning i svenska för invandrare har den som är bosatt i landet, från och med andra kalenderhalvåret det år han eller hon fyller 16 år. Man ska också sakna de grundläggande kunskaper i svenska språket som utbildningen syftar till att ge.

Kurserna Utbildning i svenska för invandrare består av tre studievägar (1, 2 och 3) och fyra kurser (A, B, C och D). Kurs B och C kan vara antingen nybörjarkurser eller fortsättningskurser beroende på vilken studieväg de ingår i.

Ansvar Kommunerna ska anordna utbildning i svenska för invandrare. Utbildningen är kursutformad. Studieplanen är individuell och ska anpassas efter individens behov. Individanpassning förutsätter faktiska möjligheter för eleven att påverka utbildningens upplägg och organisation. Huvudmannen ska i samarbete med Arbetsförmedlingen verka för att eleven ges möjligheter att öva det svenska språket i arbetslivet och att utbildning i svenska för invandrare kan kombineras med andra aktiviteter som arbetslivsorientering, validering, praktik, eller annan utbildning. Utbildningen ska kunna kombineras med förvärvsarbete.

Utbildning, arbete, starta eget?

Den svenska arbetsmarknaden

” Helvetestrappan ” Socialtjänst Arbete Omplacering Kompl. utbildning Nätverk/ kontakter AF- insatser A-kassa /F-kassa Lärare Svetsare Läkare Målare Ekonomer Analfabeter Friska Sjuka Unga Gamla Entreprenörer Atomfysiker Kemister Invandrare/Flyktingar Sista port används som första port

Hur ska vi arbeta så att vi hjälper och inte stjälper?

Lågutbildade Insatser Högutbildade Lågutbildade Mottagna/Insatser Mottagna Arbetskraftsinvandring Flyktinginvandring

Vi behöver bli bättre på att ta till vara kompetensen hos våra: Ungdomar Utrikesfödda

Vägen för utländska läkare tidigare Projekt för läkare Socialstyrelsen Svenska som andraspråk Svenska för invandrare Medicin- svenska Projekt för sjuksköterskor Praktik på sjukhus

Idag – Sfa medicin i Södertälje med regional intag Svenska för akademiker Projekt för läkare Socialstyrelsen Svenska som andraspråk Svenska för invandrare Medicin- svenska Projekt för sjuksköterskor Praktik på sjukhus

Varför regionalt? En utbildning kräver Upplands Väsby1 Södertälje26 Nacka11 Sundbyberg7 Solna9 Österåker1 Värmdö2 Järfälla2 Huddinge27 Botkyrka14 Salem1 Haninge13 Tyresö1 Nykvarn2 Täby6 Sollentuna6 Stockholm49

Är det lönsamt? Genom samarbete över kommungränser och mellan olika myndigheter har vägen till läkarlegitimation kortats från tidigare 6-7 år till 2-3 år. Utbildningskostnader för läkare: 1 år165, 000 kr (utländsk specialistläkare) 1,5 år265, 000 kr (utländsk läkare) 5,5 år2 300, 000 kr(svensk läkare) Förskola5 år Grundskola9 år Gymnasium3 år Läkarlinjen5,5 år Totalt23,5 år Nettovinst per legitimerad utländsk läkare Utbildningskostnader ,000 kr Tid+ 20 år RiR 2011:16 Tidigare arbetsinträde inom sitt yrke = samhällsvinst med kr per läkare och månad. Sedan 2001 har 1500 läkare, tandläkare och sjuksköterskor gått på SFA-medicin där åtta av tio jobbar inom sitt yrke inom två år.

Sfx – Svenska för yrkesutbildade Totalt nio utbildningar för 18 olika yrken SFA-medicin, företagare, pedagoger, hantverkare, bussförare, lastbilschaufförer, ingenjörer, ekonomer, jurister och samhällsvetare, IT-programmerare. En avsiktsförklaring är undertecknad av alla länets kommuner om att skicka elever till Sfx-utbildningarna. Sfx finns nu även i andra län och rekommenderas av Migrationspolitiska institutet.

Därför rekryteringsbazar ! Resultat. 80 utställare  besökare  95% nöjda utställare  25% av besökarna får utbildning, praktik eller arbete.  nästa bazar 9-10 februari 2017  Söka jobb direkt hos arbetsgivare  Kontakter  Hjälp att värdera utländska betyg  Hjälp att marknadsföra sig själv  Hjälp i arbetssökandeprocessen  Starta eget – hur gör man  Inspiration, föreläsningar  Att få tillbaka hoppet om att det finns en väg till arbete i Sverige

middle-skilled-work-europe inom-aldreomsorgen/ och-samhalle/integration/tillvaxt-och-egenforsorjning/Lakare-tredje-land- for-lakare-sv.pdf chyr.pdf

Det finns många fler Som behöver mer Än det futtiga som sker Nils Ferlin

Kontaktinformation: tfn