Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Www.skane.se/Utvecklingscentrum Att mäta för att lära.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Www.skane.se/Utvecklingscentrum Att mäta för att lära."— Presentationens avskrift:

1 www.skane.se/Utvecklingscentrum Att mäta för att lära

2 www.skane.se/Utvecklingscentrum Hur vet ni att det ni valt att arbeta med behöver förbättras? Behöver ni argumentera och ha fakta för att få med andra i förbättringsarbetet? Hur vet ni att de förändringar ni vill göra kommer att leda till förbättring just i er verksamhet? Hur ska ni kontrollera att det som blir förbättringar i en del av verksamheten inte leder till försämringar i andra delar? Källa: Att mäta för att veta, SKL

3 www.skane.se/Utvecklingscentrum FINISHED FILES ARE THE RE SULT OF YEARS OF SCIENTI FIC STUDY COMBINED WITH THE EXPERIENCE OF YEARS…

4 www.skane.se/Utvecklingscentrum FINISHED FILES ARE THE RE SULT OF YEARS OF SCIENTI FIC STUDY COMBINED WITH THE EXPERIENCE OF YEARS… 6

5 www.skane.se/Utvecklingscentrum Läkare Medicinska sekreterare Under- sköterskor Sjuk- sköterskor Vi har alla olika perspektiv

6 www.skane.se/Utvecklingscentrum Kartläggande mätningar Källa: Fredrik Lindahl

7 www.skane.se/Utvecklingscentrum Analys av kartläggande mätningar Litar Ni på dessa siffror/fakta ? Vilka fenomen och mönster ser vi som vi borde hantera? Vilka förändringar ska vi prova? Källa: Att mäta för att veta, SKL

8 www.skane.se/Utvecklingscentrum Exempel - datainsamlingsplan Källa: Att mäta för att veta, SKL

9 www.skane.se/Utvecklingscentrum Hur reagerar vi på data? 1. Felaktiga data 2. ”OK, rätt data men det är inget problem ” 3. ” OK, rätt data, och det är ett problem - men det är inte mitt problem ” 4. ” Data är tillräckligt bra, det är ett problem, det är vårt problem och vi måste göra något åt det ” Källa: Donald M Berwick

10 www.skane.se/Utvecklingscentrum Uppslutning kring gemensamma mål Uppföljning mätetal/upplevelser Innovativ kultur/ tillåtet att testa idéer Reflektionstid Forum för lärande Se olikheter som en tillgång Källa: Ralph Stacey

11 www.skane.se/Utvecklingscentrum tid Förändringspsykologi tid Hittapåare Över min döda kropp Hoppapåare Komma förstareKomma sistare 2,5 % 13,5 % 34 %34 %16 % Källa: Everett Rogers

12 www.skane.se/Utvecklingscentrum veckaantal dagar v 35 v 2018 5 Före- och efter mätningar TEST fr o m v 26 Havregrynsgrötsfrukost HYPOTES Ökad effektivitet på dagtid ger kortare väntetid Källa: Memeologen

13 www.skane.se/Utvecklingscentrum veckaantal dagar v 35 v 20 v 21 v 22 v 23 v 24 v 25 v 26 v 27 v 28 v 29 v 30 v 31 v 32 v 33 v 34 18 10 2 8 14 5 6 20 4 11 17 3 9 15 5 Samma mätning över tid TEST fr o m v 26 Havregrynsgrötsfrukost HYPOTES Ökad effektivitet på dagtid ger kortare väntetid Källa: Memeologen

14 www.skane.se/Utvecklingscentrum Uppföljning över tid Antal kalenderdagar


Ladda ner ppt "Www.skane.se/Utvecklingscentrum Att mäta för att lära."

Liknande presentationer


Google-annonser