Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Forum Mora dörren in Camilla Björck Mora Orsa miljökontor Helsingborg april 2011.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Forum Mora dörren in Camilla Björck Mora Orsa miljökontor Helsingborg april 2011."— Presentationens avskrift:

1 Forum Mora dörren in Camilla Björck Mora Orsa miljökontor Helsingborg april 2011

2 Det här är Mora! Cirka invånare vid Siljan i Dalarna. Norra Dalarnas centrum för handel, besöksnäring, företagande, kommunikationer och administration. Kända varumärken, bl.a. Vasaloppet, Anders Zorn, Dalahästen, Morakniven, vattenkranar, innebandy Näringslivet - större och mindre företag, industrier, restauranger Rankning Svenskt Näringsliv Företagsklimat = 67 i Sverige (2010)

3 Forum Mora Våra ledord Service Samarbete Kompetens – bredd, utbyte, -utveckling Effektivitet Positiv attityd

4 Varför Forum Mora? Funktionen saknades ”Stuprörstänket” Minska upplevd byråkrati Skapa enkelhet

5 Bakgrund Start hösten 2007 Pilotförsök Uppstart FORUM MORA våren 2008 Teambuilding och arbetssätt Samtliga förvaltningar deltar

6 Syfte och mål Skapa en positiv syn på Mora som etablerings- och evenemangsort Förenkla möten mellan tjänstemän och företagare Tydliggöra roller Tydligare information kring gällande regler och lagstiftning Skapa rimliga förväntningar och förståelse för processers gång Fortsätta utveckla konceptet FORUM MORA

7 Vårt arbetssätt Organisation Rollfördelning Samarbete Kvalitetssäkring

8 Dörren in Nyetablering av företag Vid större förändring av befintlig verksamhet Arrangemang/evenemang Dörren in när en kund behöver träffa flera representanter för kommunens förvaltningar/enheter Viktigt med sekretess

9 Från start till mål 1.En kund tar kontakt 2.Mottagaren av kontakten definierar ärendet, ansvarsområde, boka mötestid, rollfördelning 3.Sändlista via e-post – alla ska svara 4.Mötesstruktur – samtliga representanter ska komma i tid, mötets sammankallande agerar ordförande, mötesprotokoll förs etc. 5.Tydlig information samt rollfördelning sker 6.Tidsplan och återkopplingsrutiner = KVALITETSSÄKRING

10 Framgångsfaktorer Kundfokus Kvalitetssäkrade rutiner – lösningsorienterat Helhetstänk = koncernen Mora kommun = gemensamt ansvar Kontinuerlig teambuilding Bred kompetens gynnar alla parter Alltid en positiv attityd

11 Utvecklingsområden Förankringsarbetet i koncernen – alla delaktiga Forum ”internt” Insikt – SKL NKI – nöjd kund index

12 Vad har det gett miljökontoret? Ökad förståelse Tillit till vår myndighetsutövning Vi har blivit ”människor” – inte bara ”dom på miljökontoret” Engagerad personal

13


Ladda ner ppt "Forum Mora dörren in Camilla Björck Mora Orsa miljökontor Helsingborg april 2011."

Liknande presentationer


Google-annonser