Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Turismvetenskap 1-15hp Hösten 2012 Christer Foghagen
2
http://www.youtube.com/watch?v=C6tuG3N K5Ng http://www.youtube.com/watch?v=C6tuG3N K5Ng
3
Resa Bo Äta/dricka Göra
4
http://www.youtube.com/watch?v=IWmyAxv W4U0 http://www.youtube.com/watch?v=IWmyAxv W4U0
5
Utvecklingen av transport har haft en stor inverkan på tillväxten och riktningen på turismutvecklingen. Tillgänglighetens dimensioner Enbart positivt?
6
Transport för turism. Transport som turism: Transporten utgör upplevelsen Transport som en stor del av attraktionen Transport på museum Transport: Till och från Inom Huvudaktivitet Transport som olika former av förflyttning
7
Val av transport: Resans längd Antal människor som ska resa tillsammans Tillgängligt belopp för resan Andra påverkande faktorer: Tillgänglighet, frekvens och flexibilitet Komfort Grundläggande service och faciliteter Status och prestige
8
Allmänna transportmedel är också en del av turismnäringen. Beroendet av turismen varierar. Var börjar resan egentligen och var slutar den?
9
Bilen som semesterfordon styrs av ett antal faktorer: Bensinpriset Skatte-bestämmelser om avdragsrätt Företagsleasing Varför är bilen ett så populärt semesterfordon? Flexibilitet Nå nya områden Packning Kostnaden Kontroll Rörlighet på plats
10
Växande semesterform Relativt billig semester Två grupper av campare - Naturen - Campingplats Aktiva campare Var bor de? Hur bor de? Inkomst? Utbildning? Hur mycket spenderar de på sin semester? När semestrar de?
11
Vem är den typiska camparen? - Utseende - Bakgrund - Intressen - Personlighet - http://www.youtube.com/watch?v=Rgra 6ylv2Ek http://www.youtube.com/watch?v=Rgra 6ylv2Ek - http://www.oppetarkiv.se/video/12788 54/semester-sa-campar-vi-i-ar http://www.oppetarkiv.se/video/12788 54/semester-sa-campar-vi-i-ar
12
Det finns många fördelar med att semestra med bil. Vad finns det för negativa aspekter?
13
Resa med buss eller åka buss. Ett säkert sätt att resa.
14
Bussturismen kan delas in i två stora grupper: Korttids/storstads- turism Förproducerade bussresepaket Eller i fyra grupper: Med start utomlands Bussrundtur/ flyg Med start i Sverige Direktbussresa
15
Hur många är det som åker buss egentligen? Ca 6% av fritidsresenärerna inom Sverige Ca 6% av fritidsresenärerna vid utlandsresa. Affärsresenärerna är knappt representerade i den här statistiken Varför buss? Prisvärt Inkluderat i priset Socialt Trygghet Språket
16
Oftast på individuell basis Näst mest använda transportmedlet bland fritidsresenärer i Sverige Endast 2% tar tåget utomlands Fördelar med tåg Själva tågresan kan vara det som är upplevelsen
17
Res i själens eget tempo med Blue Train till Gardasjön! Du får en vecka i Italien, precis som om du bokat en ”vanlig” charterresa med flyg. Men därtill kommer en spännande tågresa rakt genom Europa med ett ständigt växlande landskap utanför fönstren...
18
Du blir först med något nytt En helt ny typ av resa som säkert kommer öka i framtiden Att tåget är det i särklass mest miljövänliga sättet att resa gör inte saken sämre.
19
Båtresor delar vi oftast in i två huvudgrupper: 1. Färjor - Egenproducerade paket - Enbart transport 2. Kryssningar - Mindre kryssningsfartyg - Kryssningsfartyg som destination Vad gör en kryssning lyckad?
20
Avgörande faktorer som måste tänkas igenom för att kunna fylla kryssningarna: Pengar Tid Platser
21
Effektiv marknadsföring Kostanden för skeppsbyggand Ökat intresse för kryssningar Bekvämlighet All inclusive Upplevelsetrend Kanalbåtar Seglingsfartyg Kanoter Roddbåtar
22
Traditionella flygbolag Lågprisflygbolag Flyg kopplade till charterproducenterna Regionflygbolag
23
Började med relativt långsamma plan Revolution inom flygindustrin Standarden förbättrades ännu mer efter 2:a VK
24
Lågprisbolagen har för många inneburit en annan möjlighet att resa Flygplatserna Flotta Kapacitet Kostnader Distributionskostnader
25
Säkert Bekvämt Snabbt Billigt: 1. Flygteknik 2. Olika prissättningar Yield management
26
Avgörande faktorer: Pris Komfort Design Ljudvolym Framtiden? Pris Tillgång till bränsle Säkerhet Tekniken Miljön
27
Flygplatser med sina faciliteter spelar en viktig roll i flygresandet Från transferområde till helhets- upplevelse
28
Relativt ovanligt men attraherar fler Trendigt att vara aktiv Symboliserar för många nyckelprinciperna som står för hållbar turism: Minimal inverkan på omgivningen Kräver begränsad infrastruktur
29
Kommersiellt boende för de turister som inte bor hos släkt eller vänner En sektor som kräver mycket arbetskraft Boendeprodukten: Lokalisering Faciliteter Service Image Pris
30
Konkreta och icke konkreta element Hårdvara och mjukvara Boendet utvecklas för att tillgodose många olika behov och önskemål Val av transport styr boende
31
Beslutskriterier Pris Läge Service Image Frukost Restaurang Trygghet Något utöver det vanliga Livsstil
32
Mest synliga sektorn Vanligaste boendet Hotell för upplevelsens skull Första hotellet i London 1774 Hotell som vi ser på hotell i Boston Termen hotell syftar på ett stort spann Turister och lokalbefolkning
33
Säsongsproblematik Varierande beläggning pga målgrupp Vad kan vi göra med söndagen? Driva företag inom boendesektorn
34
Tillfredsställa ett behov Historiska utveckling Maten har en särställning Matupplevelsen är resmotivet Matturism Paradox mellan den historiska utvecklingen och konservativt förhållningssätt till mat
35
Turisterna länge önskat samma mat och dricka som hemma Vad innebär det för en turistdestination? Många valmöjligheter Svårt att tjäna pengar på mat och dryck Vad är gemensamt med: - Pasta - Pizza - Pilsner - Kaffe
36
Många små och medelstora företag Finns utrymme för helt nya koncept Internationellt och traditionellt Svensk måltidsturism saknar en nationell strategi Dags för nytänkande Vi måste se potentialen i den lokala maten
37
Tre typer av kopplingar mellan platser och mat: 1. Närheten 2. Platsen som varumärke 3. Regional profilering Ökat intresse för kulinariska upplevelser
38
Vad turister gör är ofta relaterat till olika attraktioner Vad är en attraktion? När är det en attraktion? Turistattraktioner kan vara: - Planerade och skapade - Utan ursprunglig koppling till turism - Religiösa byggnader - Aktiviteter - Naturen
39
Vi kan dela in turistattraktioner i tre klasser: Primärattraktioner Sekundär-attraktioner Tertiärattraktioner Olika sätt att gruppera attraktioner: Vilken typ Den fysiska omgivningen Antal besökare Ägarskap Entréavgift Storlek och kapacitet
40
Besöksmål med flest besökare år 2006 enligt Nutek: 1. Liseberg 2 844 000 2. Kulturhuset2 787 000 3. Sälens skidanl.2 009 000 4. Fyrishov1 531 600 5. Globen1 366 886
41
Men Gekås då? - 900 000 fler besökare än Liseberg - Varför har inte Tillväxtverket tagit med dem i statistiken?
42
Shopping blir en allt mer populär turismaktivitet Inget nytt fenomen Många shoppar på sin resa Souvenirer har många fördelar för en destination Varför shopping?
43
Behöver skapa synergi mellan shopping och turism. Att shoppa behöver bli en upplevelse Run shopping Fun shopping Turistifikation av detaljhandeln Det ska vara roligt att handla Upplevelsen snarar än produkten Shopping tar turisterna till nya områden Vad är shoppingturism?
44
Fyra olika slags motiv för att besöka en attraktion: 1. Sociala motiv 2. Organisatoriska motiv 3. Psykologiska motiv 4. Personliga motiv
45
Varför lyckas vissa attraktioner så bra och andra inte? - ”En framgångsrik attraktion fångar den rätta marknaden på rätta stället, vid rätt tidpunkt och till rätt pris”. (Page, 2006: 184)
46
Vilka faktorer spelar in för en lyckad attraktion? - Professionell ledning - Typ av attraktion - Efterfrågan - Öppettider - Tillgång och kvalitet - Servicekvalitet - Humör, förväntningar och beteende - Value for money
47
Vad bör en ledare för en attraktion ta hänsyn till i sitt ledarskap? 1. Planering 2. Påverkan på omgivningen 3. Säsongsvariation 4. Besöksantal 5. Förnyning & innovation 4. Besöksantal Öka antalet besökare Minska antalet besökare www.liseberg.se Behålla antalet besökare Ändra sorts besökare
48
Lokaliseringsfaktorer Faktorer som påverkar besökarens upplevelse av en attraktion: Efterfrågan Tillgång Omgivningen Personliga faktorer Externa faktorer Platsspecifika faktorer Kedjeteori Strategier för att skapa lyckade upplevelser
49
Paketera för att underlätta Kombinera de olika delarna Paketreselagen Paketera för att sälja Exempel på hemsidor - www.olandsturist.se www.olandsturist.se - www.goteborg.com www.goteborg.com
50
Reseföretag är företag som har affärsidén att förmedla resor till privatpersoner och företag. Researrangörer Producenter/ leverantörer Resebyråer Researrangörens goda namn och rykte är ramen för resan Olika typer av paketeringar kan segmenteras på olika sätt
51
Förmåga att köpa till ett pris och sälja till ett annat Internet en utmaning Än så länge klarar researrangörerna sig relativt bra i konkurrensen - Förhandlar fram bra priser - Reducerar vinstmarginalerna - Dra ner på kostnadsstrukturerna
52
Fyra faktorer som påverkar rese-arrangörerna: 1. Teknologin 2. Turisten som konsument 3. Regering och regleringar 4. Företagsklimat Koppla samman tillgångarna med efterfrågan Mellanhänderna använder råvarorna och sätter de samman till en attraktiv produkt Förändring genom informationsteknologin
53
Fördelar med de traditionella mellanhänderna: - Producenten - Konsumenten - Destinationen Direktkanal Resor det mest eftersökta på nätet Internet kan innebära både hot och möjligheter
54
Den nya teknologin revolutionerar turismbranschen. Kalmar som exempel Öland som exempel
55
Hur påverkar informationsteknologin turismbranschen? Ledningsfunktioner Förhållande mellan olika turismföretag Konsumenterna
56
Internet för att söka information Internets användare Kvalitet och service Systemets förmåga och påverkan på företagets kunskapsutveckling Påverkar både företaget och de anställda
57
Turistbyrå - Tillhandahåller de fyra byggstenarna - Kommunala eller privata - Utformningen varierar beroende på intresse och engagemang Turistbyrån har tre stora arbetsområden Ofta icke vinstdrivande Står för samlat intresse från andra myndigheter, näringar, organisationer som genererar turister till området
58
De fyra byggstenarna tillsammans med försäljning ingår under det som med ett samlat begrepp kan benämnas tillgång.
59
Turismens tillgångar: - Förgängliga - Ogripbara - Kan ej förflyttas - Oftast sammansatt Tre olika typer av affärsformer: Den offentliga sektorn Den privata sektorn Den frivilliga eller icke vinstdrivande sektorn
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.