Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Flygets utveckling Mats Sigurdson 15NOV11. Marknaden • Stark koppling mellan BNP för OECD och passagerarutvecklingen • Inte lika stark koppling för Sveriges.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Flygets utveckling Mats Sigurdson 15NOV11. Marknaden • Stark koppling mellan BNP för OECD och passagerarutvecklingen • Inte lika stark koppling för Sveriges."— Presentationens avskrift:

1 Flygets utveckling Mats Sigurdson 15NOV11

2 Marknaden • Stark koppling mellan BNP för OECD och passagerarutvecklingen • Inte lika stark koppling för Sveriges del – större andel privatresande – hushållens konsumtion påverkas (relativt ) mindre • En stor del av resenärerna till/från Sverige kommer från andra OECD-länder!

3 Förutsättningar • Världskonjunktur och ekonomiskt klimat - osäkert läge! • EMU-krisen • Bränslepriser (Brentolja = 112 $/fat) – beroende på fuelhedge, kostnadsökning med 30-40% för vissa flygbolag • Flygbolagen kan förvänta sig lägre snittintäkter – resenärer söker billigare alternativ – resmål, från långresor mot kortare resor – Businessclass >> Economy >> LCC >> stanna hemma

4 Inrikes, kort sikt • Mycket bra år (2011), men det finns osäkerheter inför framtiden – – mogen marknad – ytterligare volymtillväxt genom ökad kapacitet? – resande kortare än 500 km? – näringslivets rese-policies? – Brommas kapacitet?

5 Inrikes, lång sikt • 15-20% volymökning fram till 2025 • Stor osäkerhet !!!!!!!!!! – flygplatser – flygbolag – reglering?

6 Övrig kortlinjetrafik, kort sikt • Mycket bra 2011! – Norwegian och Ryanair satsar – attraktiva priser ökar konsumtionen av flygresor – krisen i södra Europa påverkar mindre negativt än förväntat • men… – tillväxten koncentreras till större flygplatser

7 Övrig kortlinjetrafik, lång sikt • Prognoser pekar mot 20-25% volymökning till 2025 • Utveckling – – fortsatt konsolidering där större traditionella flygbolag bygger upp och försörjer egna trafiksystem – traditionella bolag med mindre trafiksystem tvingas i ännu större utsträckning konkurrera med LCC’s – LCC’s fortsätter ta marknadsandelar, och där det inte är möjligt söker de nya marknader (och flygplatser) – möjlighet för nya destinationer att etableras mha regionala och nationella samarbeten

8 Interkontinental trafik, kort sikt • Starkt år (2011)! • Få svenska flygplatser har reguljära interkontinentala direktlinjer • Sannolikt kommer antal flygplatser med denna typ av direktlinjer inte att öka på kort sikt

9 Interkontinental trafik, lång sikt • Enorma investeringar i nya flottor • Fortsatt koncentration till Europeiska nav • B787 och A350 ger nya förutsättningar • Nya Interkontinentala bolag etableras – LCC’s (Air Asia X och Scoot) – Premium (Qantas och Air Asia) • Regionala aktörer, vad händer? – Norwegian – Finnair – SAS

10 Starka aktörer • Ryanair, fortsätter expansion med ytterligare 200 flygplan (bör hamna på c:a 500) • BA, klarar sig bäst av de europeiska jättarna men sliter med utökningen av LHR • Emirates ökar både kapacitet och vinst!

11 ”Flygbolag letar efter nya destinationer, inte nya flygplatser!”

12 Viktiga områden • Regional samverkan – gemensamma visioner/målbilder – exportmogna destinationer/attraktioner • Kapacitet – anläggningar • Marknadsföring – bearbeta researrangörer och flygbolag

13 Ett framgångsrikt arbete med utveckling av destinationer och attraktioner kommer att skapa intresse hos europeiska researrangörer och flygbolag!


Ladda ner ppt "Flygets utveckling Mats Sigurdson 15NOV11. Marknaden • Stark koppling mellan BNP för OECD och passagerarutvecklingen • Inte lika stark koppling för Sveriges."

Liknande presentationer


Google-annonser