Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Handeln och besöksnäringen går hand i hand Visit Västernorrland Turismforum 6 oktober 2011 Yvonne Ingman, vice vd.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Handeln och besöksnäringen går hand i hand Visit Västernorrland Turismforum 6 oktober 2011 Yvonne Ingman, vice vd."— Presentationens avskrift:

1 Handeln och besöksnäringen går hand i hand Visit Västernorrland Turismforum 6 oktober 2011 Yvonne Ingman, vice vd

2 Detta är Svensk Handel Svensk Handel har 13 000 medlemsföretag med 23 000 arbetsplatser där 300 000 människor är verksamma

3

4 Allt fler väljer Sverige som besöksmål ■Gränshandel ■Shopping och natur ■Design och stories ■Flest från grannländerna

5 Turismkonsumtionen har ökat med nästan 70 procent på tio år Total turismkonsumtion i Sverige (kronor)

6 Utländska turisters konsumtion växte snabbast

7 Turism – ryggraden i svensk exportindustri? ■Exportvärdet för turism översteg år 2010 det samlade exportvärdet för järn, stål och svenska personbilar ■Exportvärdet för turismsektorn uppgick till 87,1 miljarder kronor år 2010 och ökade därmed med 1,7 procent sedan år 2009 ■Utländska turisters konsumtion i Sverige bidrog med momsintäkter på 12,8 miljarder kronor till statskassan, vilket var en ökning med 1,6 procent sedan året innan

8 Nästan hälften av turisternas konsumtion tillfaller handeln Fördelning av turismens totala konsumtion 2010 (miljarder kronor)

9 Vad är shoppingturism? Konsumenten reser längre för att handla vissa varor än vad som egentligen behövs ■Resans primära mål är shopping, till exempel IKEA i Sundsvall, Gekås i Ullared eller Lager 157 i Gällstad ■Shopping ingår som en del av resan, till exempel den som besöker kasinot i Sundsvall köper kläder och prylar i Sundsvalls city eller kryssningsresenären i Stockholm som köper med sig svenskt glas

10 Vad driver shoppingturismen? Varor  Specifika varor  Souvenirer/ hantverk  Tax-free Destination  Specifika produkter  Berömda shoppingdistrikt  Temashopping  Festivaler  Berömda individuella köpcentrum Priser  Höga priser hemma, låga på destinationen  Prisjägare  Billiga destinationer

11 Shoppingturismen växer snabbare än både handel och turism

12 Shopping en allt viktigare del av resan

13 Drygt var tionde krona i detaljhandeln kommer från turister Turismens andel av detaljhandelns omsättning år 2000-20010 i procent

14 Var sker shoppingen? ■Storstäderna ■Gränstrakter ■Stora turistdestinationer ■Sommarkommuner ■Vinterkommuner ■Sundsvall, Umeå, Haparanda

15 Stark ökning för svensk shoppingturism ■Svensk shoppingturism omsatte 80 miljarder kronor år 2010, vilket innebar en fördubbling jämfört med år 2005 ■30 procent av turisternas utlägg hamnar i handeln. Motsvarande andel var 25 procent år 2005 ■12 procent av handelns totala omsättning genereras av turister

16 Svensk Handel aktiv inom turism ■Svensk Turism och Visit Sweden ■Nationell strategi ■SveDest – nytt bolag för destinationsutveckling ■Turismbarometer med SHR och TransportGruppen ■Stockholmsmodellen 2020 ■Shoppingturismrapport

17 Tack för att ni lyssnade! Yvonne Ingman yvonne.ingman@svenskhandel.se yvonne.ingman@svenskhandel.se 010-47 18 548, 0702-90 23 06


Ladda ner ppt "Handeln och besöksnäringen går hand i hand Visit Västernorrland Turismforum 6 oktober 2011 Yvonne Ingman, vice vd."

Liknande presentationer


Google-annonser