Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

SPELFÖRSTÅELSE SPELINTELLIGENSSPELUPPFATTNING PERCEPTUELL FÖRMÅGAINTELLEKTUELL FÖRMÅGASOCIAL SPELFÖRSTÅELSEFYSISKA KVALITÉER Roll Relation Spelförtroende.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "SPELFÖRSTÅELSE SPELINTELLIGENSSPELUPPFATTNING PERCEPTUELL FÖRMÅGAINTELLEKTUELL FÖRMÅGASOCIAL SPELFÖRSTÅELSEFYSISKA KVALITÉER Roll Relation Spelförtroende."— Presentationens avskrift:

1

2 SPELFÖRSTÅELSE SPELINTELLIGENSSPELUPPFATTNING PERCEPTUELL FÖRMÅGAINTELLEKTUELL FÖRMÅGASOCIAL SPELFÖRSTÅELSEFYSISKA KVALITÉER Roll Relation Spelförtroende Position Uppgift Ansvar Trivsel Empati Emotioner Känslor Trygghet Kompetens Självtillit Lirare Sociala roller Hierarki Kommunikation FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR SPELFÖRSTÅELSE Kognition Tankeprocesser Kreativitet Konsekvenser Självklarheter Minnes processer Inlärning Igenkänning Mönster- igenkänningsteknik Associera Fantisera Drömma Problemlösnings förmåga Dra slutsater Resonera Analysera Reflektera Split vision Kognitiv och Perceptuell psykologi Scanning Focusering Mottag av stimuli Hämt av stimuli Upfattnings förmåga Sinnen -syn -hörsel -lukt -smak -känsel 1. ARV TRÄNING/RETNING -mängd -kvalité -typ av träning Motorisk skicklighet Styrka Spänst Snabbhet Uthållighet Rörlighet Kroppsdim Arv Utv.Principer -cephalo kaudala -proximodestala Oberoende av boll - teknik Oberoende av kropp -kraft -kropp -tid -rum Automatisering Generalisering Koordinativa kval -proprioception -anpassning -kombinations -öga-hand -öga-fot öga-kropp -reaktion -balans

3 En spelidé är ett planerat och systematiskt sätt att jobba med:  målvakter  försvarsspel  anfallsspel  Individuell  kollektiv

4  den kan uppstå helt spontant  den kan uppstå medvetet – planerat, strukturerat d.v.s. det finns en tanke bakom.

5  tankearbete  planering  kommunikation - spelare – ledare, lag/förening

6 Vad är bra ? Vad är mindre bra? Vad händer i framtiden?

7  en spelide´är grunden för feedback  en spelide´möjliggör en långsiktig utveckling  en spelidé gör det möjligt att prestera 100 %  man får en kortare inlärningstid (50% påstår en del)  det ger en trygghet och säkerhet  ett spel som spelarna förstår ”äga spelet”

8

9 1.Spelmomenten upprepas. 2.Hela laget deltar i genomförandet och utvecklingen av det. 3.Man ser att spelarna vet hur man ska agera, vilket ger en säkerhet och trygghet. 4.Det behövs inte så mycket kommunikation, den sitter i ryggmärgen. 5.Finns en frihet att utifrån spelidén agera individuellt. ”man vågar att lyckas”

10 1.Vi får en klar rollfördelning. 2.Klarare ansvarsfördelning utespel/mv 3.Vet när försvarsspelet börjar. 4.Faserna blir klarare 5.Skapar fler räddningar 6.Skapar fler målchanser 7.Ger en trygghet 8.Färre mål bakåt Viktigast allt den ger en möjlighet till Feedback”

11 1.Klar arbetsfördelning/roll 2.Ger en ökad förståelse. Vad? Varför? Hur? 3.Fler mål 4.Trygghet/ Självförtroende 5.Ger möjlighet till självförtroende

12 Spelarnas kvalitéer:  teknik/taktik  fysik  mentala/ sociala

13 Att skapa en spelidé’ bör alltid leda till delaktighet, vilket är grunden för mänsklig motivation. Motiverade spelare vet vi kan nå oanade nivåer. Motivation är den starkaste drivkraften vi har. Hur får vi fram motiverade spelare?

14 1.Listar allt som är positivt med den 2.Listar allt som är negativt Målet är att få över allt det negativa till det positiva

15 1.Listar allt som är positivt med den 2.Listar allt som är negativt Målet är att få över allt det negativa till det positiva

16 1.Det ger spelaren en rytm i sitt agerande ” tanke – känsla - handling” 2.Större möjlighet att bli bättre.” lättare att få feedback” 3.Kan utnyttja spelarens potential till 100% 4.Skapar en laganda ”Så här spelar vi” 5.Skapar ett självförtroende. Detta har vi varit med om att ta fram! 6.Ger resultat på lång sikt

17 Detta är ett jobb för alla spelare och ledare att medverka i. Genomför man detta på rätt sätt skapar det medansvar och delaktighet som är helt avgörande. Det krävs stor kunskap och kompetens, men det kan man skapa sig genom studier av andra föreningar och lag. Det allra viktigaste är ett gott ledarskap och ett stort intresse från spelarna.

18

19 1.Kunna passa och fånga bollen i hög fart 2.Kunna göra genombrott åt både höger och vänster 3.Kunna dra på sig nästa spelare och passa vidare trots att man blir tacklad 4.Kunna behärska 3 – valsituationer och inte behöva bestämma sig i förväg om man ska skjuta passa vidare – eller spela in på linjen 5.Kunna klara av minst två målskott som alternativ från sin position

20

21

22 Match Datum Utförd av spel/namn/position_______________________ Med bedömning av lagets insats mot bakgrund av spelidén. Mindre bra Medel Bra Vad var bra? Vad var mindre bra? Med bedömning av min egen insats mot bakgrund av spelidén. Mindre bra Medel Bra Vad var bra? Vad var mindre bra? Hur kändes det under matchen Vad/vilka åtgärder tycker du att vi/du ska vidta?

23 För att kunna analysera och ge feedback efter match / prestation måste det inför matchen finnas uttalade mål: 1.Klara och tydliga 2.Kollektiva – utifrån en spelidé 3.Individuella – utifrån en spelidé 4.Mätbara Utfallet ska visa på: 1.Uppnådda mål 2.Icke uppnådda mål 3.Åtgärder Ex. Skapar lägen men gör inga mål Vad göra - program med spänst Om vi inte skapar möjligheter som spelidén ska ge, utvärdera spelidén

24 Match 1 Match 2 Match 3 Åtgärd Feedback Åtgärd Feedback Skapa medansvar Spelaren äger spelet Spelaren äger sin träning


Ladda ner ppt "SPELFÖRSTÅELSE SPELINTELLIGENSSPELUPPFATTNING PERCEPTUELL FÖRMÅGAINTELLEKTUELL FÖRMÅGASOCIAL SPELFÖRSTÅELSEFYSISKA KVALITÉER Roll Relation Spelförtroende."

Liknande presentationer


Google-annonser