Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Åk 2 Elit Välkomna! Idrottspsykologi IGU tillfälle 3.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Åk 2 Elit Välkomna! Idrottspsykologi IGU tillfälle 3."— Presentationens avskrift:

1 Åk 2 Elit Välkomna! Idrottspsykologi IGU tillfälle 3

2 Jag, inte bara idrottare!

3 Innehåll: 1. Begreppsförklaring Självbild - Självkänsla - Självförtroende (situationsspecifikt självförtroende) 2. Verktyg 3. Praktisk anknytning 4. Avrundning

4 Självbild ”Är en sammanfattning på hur du ser på dig själv” 1. Begreppsförklaring Självbild

5 Självbild Global Självkänsla I skolan På fritiden Självförtroende Som idrottare Situations specifikt självförtroende I familjen Självbild 1. Begreppsförklaring Självbild

6 Självkänsla ”Den del av personligheten som utvärderar och värderar oss själva”. Ex. Känner sig värdefull som person trots en ”dålig” tävling. Självförtroende ”Idrottarens tilltron till sina förmågor och dennes förväntningar om att nå sina mål Ex. Hur duktig orienterare jag är. Situationsspecifikt Självförtroende ”Tilltron en speciell färdighet” Ex. Ha bra självförtroende i orientering i en given situation, kanske i en viss typ av terräng. 1. Begreppsförklaring Självbild

7

8 - Resultat/Prestationsbaserad självkänsla - Bassjälvkänsla (”generell”) 1. Begreppsförklaring Självbild

9 Självförtroende – Prestation (Martens, 1987) Prestation Lågt självförtroende Optimalt Självförtroende ”Falsk” själförtroende Hög Låg 1. Begreppsförklaring Självbild

10 Missuppfattningar kring Självförtroende ”Antingen har du ett bra självförtroende eller så har du det inte” ”Framgångrika idrottare har ett orubbligt självförtroende” ”Endast positiv feedback kan bygga självförtroende” ”Framgång leder alltid till självförtroende” ”Självförtroende är det samman som kaxighet” ”Misstag och förluster leder alltid till tappat självförtroende” 1. Begreppsförklaring Självbild

11

12  …Självkänsla bra för?  …Självförtroende bra för? - Positiv utveckling - Att du stärker identiteten - Du faller inte på resultat och på din idrott - Förbättrad coping m.m - Lära in nya färdigheter - Prestera på högsta nivå - Tänka mer effektivt - Att det ger dig bra tanker och känslor - Hanterar olika situationer effektivt - Upplever bättre kontroll - Hantera ”nervositet” - Ökad motivation - Förbättrad koncentration, ökar din drivkraft till att träna 1. Begreppsförklaring Självbild

13 Erfarenhet Prestationer Se andra lyckas Mentala föreställningar Erfarenhet Prestationer Se andra lyckas Mentala föreställningar Direkt påverkan Verbal övertygelse Psykologika/fysilogiska tillstånd Direkt påverkan Verbal övertygelse Psykologika/fysilogiska tillstånd Ökat självförtroende Tävlingsänslan Prestation Motivation Koncentration 1. Begreppsförklaring Självbild

14 Verktyg & Tips! 2. Verktyg  Var glad för att du har tankar & Känslor!  - Hantera Positiva & Negativa händelser/förändringar, de kommer att finnas (praktiskt & känslomässigt) • Fyll på dina konton, ex. via dagbok • Insikt i hur du fungerar och vad du mår bra av • Ge dig själv positiv feedback! - Du har en egen väg till utveckling. Hitta din väg! - Effektivt målsättningsarbete.  - Visualisera (mentala föreställningar) - - Se andra lyckas (använd modellinlärning) 

15 Verktyg & Tips! -Hitta ett bra känslomässigt tillstånd -Arbeta strukturerat och målmedvetet med hela din självbild och förhållningssätt. - Tänk självständigt men ta hjälp av din omgivning (socialt stöd, olika feedback) - Använd kognitiv kontroll (tankestopp) - Träna fysiskt - på din idrott (finns inga genvägar)! - Agera tryggt, det tenderar bli verklighet! - Fantisera & Dröm! 2. Verktyg

16 3. Praktiskt anknytning Självkänsla – Vem jag är! Självförtroendet – Det jag gör!

17 4. Avrundning Debrifing - Hamburgaren 1. Förstärkning av positivt beteende/förmåga. Brödet i botten: Ta fram delar av dagens tillfälle som du känner fungerar bra för dig, som gör dig framgångsrik som person eller som idrottare. 2. Konstruktiv kritik Köttet : Hitta delar i ditt beteende el. förmåga som du känner att du vill utveckla eller förbättra. 3. Positiv energi! Locket: Plocka fram positiva känslor som du tar med dig ifrån dagens tillfälle!


Ladda ner ppt "Åk 2 Elit Välkomna! Idrottspsykologi IGU tillfälle 3."

Liknande presentationer


Google-annonser