Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Mål & Motivation. Mental styrka Tänk på en mentalt stark idrottare Varför tror du denna idrottare är mentalt stark?

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Mål & Motivation. Mental styrka Tänk på en mentalt stark idrottare Varför tror du denna idrottare är mentalt stark?"— Presentationens avskrift:

1 Mål & Motivation

2 Mental styrka Tänk på en mentalt stark idrottare Varför tror du denna idrottare är mentalt stark?

3 Mål & motivation - Vad är det som driver mig att hålla på med min idrott? - Vilka lång- och kortsiktiga mål har jag med min idrott? - Hur arbetar vi med mål i min förening/idrott? - Vad gör mig motiverad?

4 Personliga faktorer Personlighet, egenskaper Behov Intresse av deltagandet Krav Mål Självförtroende Attributionsstil m.m Situationsfaktorer Omgivning (Ledarstilar, spelare) Faciliteter - kvalitet Vinster & Förluster Prestationsmiljö Interaktion Deltagar- motivation Motivation Interaktionscentrerat perspektiv

5 Typer av Motivation: Inre & Yttre Motivation (Amotivation) ”Varierar i olika sammanhang och situationer” Inre Motivation: - Tillfredställd av att genomföra aktiviteten. - Drivs av att lära sig och uppnå ny kunskap – ny färdigheter - Deltar för att uppleva stimulans Yttre Motivation: - Regleras av yttre medel och drivkraften är belöningar, berömmelse och priser - Deltar i en aktivitet för andras skull. - Att gå till en aktivet som upplevs onödig men nödvändig. Amotivation: Avsaknad av motivation till ett visst beteende.

6 Olika typer av mål Resultatmål Prestationsmål Processmål Ju närmare tävling desto mer prestations- och processmål Framgångsrika idrottare använder alla 3 typerna av mål Stress, oro och ångest Övning olika typer av mål

7 Varför mål? Tydliga mål som upplevs viktiga – ökar individens ansträngningar Tydliga mål – mindre risk att tappa motivationen vid motgångar Väldefinierade mål – motivationen koncentreras Tydliga mål – mer benägen att söka nya vägar och lösningar för att nå målen Rätt typ av mål – mindre negativ stress Mål bidrar positivt till individens motivation att träna Kunna se och glädjas över sina framsteg

8 Att sätta mål Formulera i positiva termer Variera typen av mål Sätt dina egna mål Låt målens antal och svårighetsgrad vara utmanande men realistiska Sätt upp delmål Sätt upp mål som är specifika och mätbara ex. i form av beteendetermer eller i fysiska utvecklingen. Kortsiktiga, långsiktiga och drömmål Sätt upp mål för tävlingar och träningar & livet utanför. Strategi för hur de skall uppnås Bestäm när målen ska vara uppnådda Ändras förutsättningarna, ändra målen Belöningar/förstärkningar Ink it, don´t think it!

9 Vanliga misstag Sätter upp mål som inte utmanar och tänder dig Glömmer att fira delmål och ha roligt på vägen Omsätter inte målet i målbilder Väntar för länge med att börja resan Ser bara en väg till målet Tar inte hjälp av andra Ser misstag som misslyckanden

10 Test Målsättningsförmåga 1,6,11,16 Resultatinriktat motivationsklimat 2, 7, 12, 17 Processinriktat motivationsklimat 3, 8, 13, 18 Inre motivation 4, 9, 14, 19 Yttre motivation 5, 10, 15, 20 Målsättningsförmåga, Processinriktat motivationsklimat, Inre motivation = positivt

11 Sittningen

12 Uppgift Göra en egen målsättning med alla typerna av mål utgå från tipsen du fått i föreläsningen hur du sätter mål. Göra en arbetsplan för hur du skall kunna nå målen. Var konkret med hur, när och med vad du skall jobba för att nå målen. Gör en tidsplan. Maila till Senast 7:e mars.


Ladda ner ppt "Mål & Motivation. Mental styrka Tänk på en mentalt stark idrottare Varför tror du denna idrottare är mentalt stark?"

Liknande presentationer


Google-annonser