Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Bohuslän-Dals Juniorgrupp 2010 ” Where your mind goes, everything follows ”

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Bohuslän-Dals Juniorgrupp 2010 ” Where your mind goes, everything follows ”"— Presentationens avskrift:

1 Bohuslän-Dals Juniorgrupp 2010 ” Where your mind goes, everything follows ”

2 Vision och mål Vart vill jag med min golf? Vision och mål Vart vill jag med min golf? “A person with great dreams can achieve great things” (Bob Rotella, mental coach åt flertalet PGA-spelare) John Naber, fyrfaldig OS- guldmedaljör i simning 1976

3  Simmaren John Naber var 4 sekunder från guldet på 200 meter ryggsim 1972  Han satte upp ett mål att simma 4 sekunder snabbare än sitt personliga rekord, för att ta OS-guld  Han bröt ner detta i delmål: 1/sek år, 0.08 sekunder/månad och 0.02 sek/vecka. Innebar ca 4 millisekunder/träningstimme (ungefär 1/5 av en blinkning. ”I can improve that much per training hour”

4 MålsättningMålsättning VARFÖR SKA DU SÄTTA MÅL?  Ökar ansträngningen och intensiteten, tex genom kortidsmål  Riktar uppmärksamheten mot det som ska göras  Möjliggör en utvärdering av dina prestationer  Motiverar till nya problemlösningsstrategier  Upprätthåller motivationen under många och långa träningspass.  90 % av forskningsstudierna har funnit ett samband mellan mål och bättre prestationer. MEN…det beror på vilka typer av mål du sätter…

5 MålsättningMålsättning OLIKA TYPER AV MÅL  Resultatmål: fokuserar på resultatet i tävlingar och innebär en jämförelse med andra (ex. vinna KM, klara kvalet)  Prestationsmål: fokuserar på en förbättring av prestationen i förhållande till mig själv (ex. öka GIR från 10-12, sänka mitt snitt från 82 till 80 slag)  Processmål (träningsmål): fokuserar på konkreta faktorer (färdigheter) som jag vill utveckla för att nå mina mål. Kan röra tekniska, fysiska, taktiska och mentala faktorer. Kan även gälla träningsinnehåll och träningsmängd (ex. ta tydligare beslut på banan, utveckla en kontrollerad fade)

6 Att göra en effektiv målsättningsplan VIKTIGA FRÅGOR ATT STÄLLA SIG Vart vill jag med min golf ? (vision/drömmål) Vilka är mina huvumål den här säsongen? (resultamål och prestationsmål) Vilka områden (tekniskt, fysiskt, taktiskt, mentalt) behöver jag förbättra? (nulägesanalys) Hur ska jag utvecklas inom dessa områden (handlingsplan, innebär även planering om vad som ska tränas när) Vilka kan hjälpa mig ? (nätverk ex. tränare, sjukgymnast, mental coach, träningskompisar) Hur ska jag mäta min utveckling? (tester, videokamera, tränare, dagbok etc.) Vad blir mitt första steg i riktiningen mot målet? -vad gör du imorgon! “Move your ass, and the mind will follow” (Olle Walström, psykolog)

7 Exempel på målsättningsplan -Målkort

8 Exempel på era mål VISION -vinna major -spela på PGA-touren -topp 10 i Sverige RESULTATMÅL – final Skandia cup -försvara KM -kvala in till Nordea masters PRESTATIONSMÅL -snitt score under 80 slag -Slå längre -Bättre närspel Vad behöver jag förbättra och hur gör jag det? -träna teknik -träna styrka -bli säkrare på alla typer av slag, träna mer runt övningsgreen

9 Uppgift! -Börja jobba med er målsättningsplan   Gå igenom frågorna: att göra en effektiv målsättningsplan   Fundera vad ni behöver förbättra i golfspelet och fysiskt. (ta lärdom av de analyser som ni har gjort)   Fundera över när ni ska träna vad   Kom ihåg att inte sätta för många mål. Det ska vara tydligt och enkelt att förstå målsättningsplanen

10 Hemuppgifter!   Försök att förtydliga din målsättningsplan, skriv ner och sätt målsättningen synligt (kan använda målkortet)   Planera in dina mål och aktiviteter under en vecka, tänk på att det ska finnas tid för andra aktiviteter (skola, familj, vänner, fritid)-fortsätt gärna med fler veckor tills vi träffas nästa gång. (kan använda träningsvecka).

11 Positiva effekter av ett processorienterat tänkande  Ökar självmedvetenhet: jag vet mina styrkor och vad jag behöver förbättra  Ökar självförtroendet: genom de små prestationsförbättringarna i den dagliga träningen.  Skapar och bibehåller motivation: jag vet vart jag är på väg och jag vet hur jag ska ta mig dit.  Skapar en medveten träning (kvalitetsträning): jag går till träningen för att träna, inte för att bli tränad.

12 Vad är ditt mål med nästa träningspass och vad ska du göra under träningen för att nå det? (vad är din ögonblicksförbättring..Tänk John Naber!) “You don’t get out more, than you put in to it”


Ladda ner ppt "Bohuslän-Dals Juniorgrupp 2010 ” Where your mind goes, everything follows ”"

Liknande presentationer


Google-annonser