Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Kravprofil Mål: •Koppla ihop fysiska tester med kapacitetsprofilen. •Fördelar och användning för fysisksutvecklingen. •Litteratur: Pingisutveckling & Idrottens.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Kravprofil Mål: •Koppla ihop fysiska tester med kapacitetsprofilen. •Fördelar och användning för fysisksutvecklingen. •Litteratur: Pingisutveckling & Idrottens."— Presentationens avskrift:

1 Kravprofil Mål: •Koppla ihop fysiska tester med kapacitetsprofilen. •Fördelar och användning för fysisksutvecklingen. •Litteratur: Pingisutveckling & Idrottens träningslära

2 Vad är en kravprofil •Grundlig analys av de fysiska, psykiska, taktiska och tekniska kraven. •Vilken nivå krävs av spelaren på en given nivå. Hur? •Tester, frågeformulär, video, kraftplattor, pulsmätare, observationer, m.m.

3 Generella krav Generella •Teknik •Styrka •Snabbhet/ explosivitet •Anaerobt •Aerobt, •Rörlighet •Mentalt

4 Kravprofil Spelaren utför testerna.

5 Kapacitetsprofil Skillnaden mellan kravanalys och kravprofil = Kapacitetsprofil

6 Användning •Styrkor och svagheter •Styrning av träning •Motivation •Resultat av träning •Målsättning med fysträning •Spelaren får en förståelse för varför vi tränar fys

7 Fördelar med god grundfysik •Kondition: koncentration, orka träna fys, återhämtning, se möjligheter – positivt tänkande. •Styrka: skaderisk minskar, prestationen ökar •Snabbhet: lätt att göra specifik för pingis •Anaerob: orka träna, mentala bitar •Rörlighet: bibehålla teknik, skaderisk minskar

8 Aerob uthållighet •Konditionsträning •Centrala faktorer – lungor, hjärta, blod •Perifera faktorer – kapillär täthet, enzymer •VO2max – syreupptagning •Mätningar I spel användes 70 % av max syreupptag. Överkapacitet.

9 Styrka •Grundstyrka 2-4 år •Specifik styrka: Uthållighetsstyrka, min 20 reps Explosivstyrka •Elitträning Ledvinklar Rörelsehastighet Grundstyrka Specifikstyrka Elitträning

10 Snabbhet •Plyometriskstyrka Riktningsförändring Hopp Lätt att göra specifik Snabbt stor kraftinsats

11 Rörlighet •Statiskt töjning – töjning i ytterläget •Dynamisk töjning – kort töjning •Förspännig och statisk töjning – effektiv.

12 Anaerob •Energi utan syre - Mjölksyra •Alactacid träning: 0 – 15 s •Lactacid träning: 15 – 90 s •Korta ruscher.


Ladda ner ppt "Kravprofil Mål: •Koppla ihop fysiska tester med kapacitetsprofilen. •Fördelar och användning för fysisksutvecklingen. •Litteratur: Pingisutveckling & Idrottens."

Liknande presentationer


Google-annonser