Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Anatomi & Styrketräning Idrott & Hälsa A. Anatomi Vetenskapen om levande organismers byggnad Kommer från grekiska: ana – sönder och temnein – skära.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Anatomi & Styrketräning Idrott & Hälsa A. Anatomi Vetenskapen om levande organismers byggnad Kommer från grekiska: ana – sönder och temnein – skära."— Presentationens avskrift:

1 Anatomi & Styrketräning Idrott & Hälsa A

2 Anatomi Vetenskapen om levande organismers byggnad Kommer från grekiska: ana – sönder och temnein – skära

3 Skelettet Osteologi – läran om ben, grekiska Os – ben, ologi – läran 206 ben i fullvuxen människa (kan variera), ca. 300 i nyfödd unge Ungefär 20% av kroppsvikten Största ben – femur (lårben) Minsta ben – stapes (stigbygeln) Ju äldre vi blir, desto färre ben får vi. Vissa ben växer ihop ju äldre vi blir.

4

5 Muskler 639 muskler i kroppen Starkaste muskeln? Käkmuskeln – 4337N Quadriceps (Främre lårmuskeln), 100 W i några min Vikt förhållande, livmodermuskeln, under födseln N neråt Hjärtat – 1-5 W konstant under livet, totalt 3 gigajoule

6 Normalt?

7 Muskler - Svenska

8 Muskler - Latin

9 Styrketräning Åldersdefinierade 0-12 – Lek: Grov motorikträning – Grundträning: Vid styrketräning använd din egen kroppsvikt – Uppbyggnad: Teknik! Börja med att lära dej tekniken, maskiner eller fria vikter osv Prestation: När du behärskar tekniken, öka intensiteten

10 Olika styrkeaktioner Dynamiskt vs Statiskt Dynamiskt: Musklerna är i rörelse Statiskt: Musklerna är spända i ett stillastående läge Koncentrisk vs Excentrisk Koncentriskt: Från viloläge till spänningsläge Excentriskt: Från spänt läge till viloläge

11 Terminologi 1 RM (Repeated Maximum) i koncentrisk fas: Det du ”maxar” i en koncentrisk rörelse. Set: Antal repetitioner. Repetition: Antalet gånger du utför rörelsen.

12 MÅL?? Styrka? Kondition? Volym? Explosivitet? Lägg upp din träning beroende på vad du vill uppnå. Vilka förmågor vill du utveckla?

13 Neuronal Träning Lätta vikter 3 x rep Teknikinlärning Snabb resultatökning

14 Kondition/Uthållighet 40-60% av 1 RM 3 x Vila 2-3 min mellan set 2-4 ggr i veckan Effekt efter 8-10 veckor

15 Volym Hypertrofi 60-80% av 1 RM 4 x Långsam Vila 3-5 min mellan set Maximal trötthet efter varje set 2-4 ggr i veckan – ca. 4-5 övningar

16 Styrka % av 1 RM 4x4, 3x3, 8x1 Vila 4-6 min efter varje set 1-2 ggr i veckan Ger styrka men liten volym När du styrketränar bryter du ner musklerna. Vid vila byggs dom upp och du blir starkare.

17 Explosivitet Plyometri – bryggan mellan snabbhet/explosivitet och styrketräning Kombinera med tung styrketräning Riskfylld Kräver bra träningsbakgrund


Ladda ner ppt "Anatomi & Styrketräning Idrott & Hälsa A. Anatomi Vetenskapen om levande organismers byggnad Kommer från grekiska: ana – sönder och temnein – skära."

Liknande presentationer


Google-annonser