Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

VAD SKA VI LÄRA OSS IDAG? På dagens lektion kommer du att uppdatera dina kunskaper om träningseffekterna samt göra en djupdykning i kroppens förmåga att.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "VAD SKA VI LÄRA OSS IDAG? På dagens lektion kommer du att uppdatera dina kunskaper om träningseffekterna samt göra en djupdykning i kroppens förmåga att."— Presentationens avskrift:

1 VAD SKA VI LÄRA OSS IDAG? På dagens lektion kommer du att uppdatera dina kunskaper om träningseffekterna samt göra en djupdykning i kroppens förmåga att anpassa sig till träning. Gratis program för video analyser

2 GRUNDLÄGGANDE DEFINITIONER Definition Styrka: ”Förmåga att med hjälp av muskelkraft motstå eller övervinna yttre kraft” Definition Styrketräning: ”Fysisk träning särskild designad för att öka styrkan” Definition Uthållighet: ”Förmåga att motstå trötthet vid en specifik typ av aktivitet” Definition trötthet: ”Oförmåga att bibehålla en given arbetsintensitet, kraftutveckling eller rörelsehastighet” Definition Uthållighetsträning: ”Fysisk träning särskild designad för att öka uthållighet” Definition Koordination: ”Förmåga att samordna musklernas aktivitet”

3 KROPPENS ANPASSNING Akut eller kortvarig  Andningsfrekvensen och djupet ökar  Hjärtfrekvensen och slagkraften ökar  Värmeproduktionen ökar  Hormonproduktionen ökar  Enzymaktiviteten ökar Långvarig  Neuromuskulär – fiberaktivering och samordning förbättras  Volymökning av blodet, musklerna, mitokondrier, hemoglobinet mm

4 TRÄNINGSPRINCIPER  Superkompensation = Varje träningspass ska utöka prestationsförmågan  Regelbundenhet = Utan träning sjunker prestationsförmågan  Specificitet = Kroppen anpassar sig till just den belastning den blir utsatt för  Periodisering = Olika träningskvaliteter bör prioriteras periodvis  Belastningens variation = Varierad belastning ”stressar” kroppen mer  Individualisering = Träningen ska anpassas efter individuella förutsättningar  Optimering = utnyttja tiden effektivt

5 UTHÅLLIGHETSTRÄNING Effekter av uthållighetsträning  Hjärtat blir starkare (styrketräning för hjärtat)  Ventilationsvolymen ökar (styrketräning för andningsmuskler)  Nätverk av blodkärl ökar i kroppen  Blodvolymen ökar  Antal Mitokondrier i musklerna ökar  Hemoglobinmängd i blodet ökar  Muskelvolymen minskar  Enzymaktiviteten ökar  Den maximala syreupptagningsförmågan ökar Genom att förbättra energitillförsel till musklerna skapar kroppen förutsättningar att motstå tröttheten.

6 STYRKETRÄNING Effekter av styrketräning  Antalet aktiverade muskelfibrer ökar  Volymen på muskelfibrerna ökar  Synkronisering av muskelfibrer ökar  Synkronisering av olika muskler ökar  Produktion av tillväxthormonerna ökar  Antalet mitokondrier minskar **  Kapillärnätverk i musklerna minskar **  Muskelvolymen ökar ** I förhållande till musklernas omfång/storlek Genom att aktivera så många muskelfibrer som möjligt och utöka deras volym anpassar sig kroppen till styrketräning.

7 KOMBINATION Grupparbete i små grupper. De flesta idrotter ställer krav på både styrka och uthållighet. Hur bör jag träna för att bli bra på det som krävs? Om styrke- och uthållighetsträning motverkar varandra och min idrott kräver både och, hur ska jag träna då?

8 HYBRIDTRÄNING En träningsform som samtidigt förbättrar styrka, uthållighet och koordination/balans kallas för hybridträning eller kombinationsträning. Fördelar: Passar bra som allmän träning för hela kroppen Ger en stabil grund att stå på Sparar tid Nackdelar: Styrkeutvecklingen blir långsammare än vid bara styrketräning Cirkelträning Kombinationsträning Medicinbollsträning Stationsträning

9 SAMMANFATTNING  Uthållighetsförmågan och styrka kan betraktas som två ytterligheter eftersom kroppen kan inte anpassa sig optimalt till båda delarna.  De flesta idrotter ställer höga krav på både bra uthållighet och styrka. Den som lyckas hitta en bra balans mellan de olika kvaliteterna är den som kommer att kunna prestera bäst.  Styrka och uthållighet kan tränas separat eller kombineras genom hybridträning.  Fördel med hybridträningen är att uthålligheten utvecklas lika snabbt som vid bara uthållighetsträning, men man får styrkeutvecklingen på köpet.  Styrkeutvecklingen är dock inte lika stor som vid enbart styrketräning.  Kombinationsträning ställer även krav på koordination och balans och förbättrar även dessa.

10 Sammanfattning Hur tränar de styrka, uthållighet och koordination? Sprint Vasaloppet Alpint Mountainbike Tennis


Ladda ner ppt "VAD SKA VI LÄRA OSS IDAG? På dagens lektion kommer du att uppdatera dina kunskaper om träningseffekterna samt göra en djupdykning i kroppens förmåga att."

Liknande presentationer


Google-annonser