Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Muskler och Styrka. Tre sorters muskler • Hjärtmuskeln • Glatta muskulaturen • Tvärstrimmiga.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Muskler och Styrka. Tre sorters muskler • Hjärtmuskeln • Glatta muskulaturen • Tvärstrimmiga."— Presentationens avskrift:

1 Muskler och Styrka

2 Tre sorters muskler • Hjärtmuskeln • Glatta muskulaturen • Tvärstrimmiga

3 Spolformad muskel • Ordet muskel kommer från latinska ordet ”musculus” som betyder ”liten mus”. • Detta eftersom muskeln ser ut just som en liten mus.

4 Beståndsdelar • Muskelvävnad och bindväv. • Buntar av muskelfibrer. • Buntarna har bindväv omkring sig.

5 Var sitter muskeln fast? • Senan är bindväven, finns inga fibrer där • Senan fäster mot skelettet • Muskelfästen närmast kroppens centrum =Ursprung • Muskelfästen längst från kroppens centrum = Fäste

6 En närmare titt på muskelfibern • En muskel kan ha upp till fibrer • Sarkomer finns längs muskelfibrerna och gör att muskeln dras ihop. • En nervsignal skickas till sarkomererna och då dras muskeln ihop.

7 Fibertyper • Typ 2 = Snabba fibrer • Snabba sammandragningar • Liten uthållighet • Kan utveckla stor kraft • Typ 1 = Uthålliga fibrer • långsamma sammandragningar • Liten kraftutveckling • Stor uthållighet

8 Olika styrkor Styrka dynamiskstatisk MaximalUthålligMaximalUthållig • Statisk styrka: muskelns längd ändras ej, syretillförsel stryps = mjölksyra, många skadliga arbetsställningar är just statiska • Dynamisk: när muskeln rör sig, du blir bra på det du tränar, både uthållig och maximal och snabb

9 Vilka styrkor kan jag ha? • Maximal styrka – arbete med maximal kraft • Snabbhetsstyrka – arbete med hög hastighet • Uthållighet – arbete under längre tid/upprepande

10 Reps och set • Reps (= repetitioner) –Det antal lyft eller rörelser man gör i rad innan vila. • Set –Det hela blocket med samma rörelser innan vila.

11 Anledningar till styrketräning • Risken för skador och värk på grund av ensidig belastning minskar. • Det är enkelt att utföra. • God effekt på diabetes, fetma, hjärt- och kärlsjukdomar, ryggsmärtor, ångest och depression. • Forskning har visat att två timmars träning per dag har samma effekt som lyckopiller. • För att träningen ska ge allt det positiva är det viktigt att träningen blir en vana.

12 Tips till upplägg • 8-10 övningar för kroppens olika muskelgrupper • Träna 2-3 gånger per vecka • Träningen bör vara i minuter


Ladda ner ppt "Muskler och Styrka. Tre sorters muskler • Hjärtmuskeln • Glatta muskulaturen • Tvärstrimmiga."

Liknande presentationer


Google-annonser