Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

KROPPENS ANPASSNING Akut eller kortvarig Andningsfrekvensen och djupet ökar Hjärtfrekvensen och slagkraften ökar Värmeproduktionen ökar Hormonproduktionen.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "KROPPENS ANPASSNING Akut eller kortvarig Andningsfrekvensen och djupet ökar Hjärtfrekvensen och slagkraften ökar Värmeproduktionen ökar Hormonproduktionen."— Presentationens avskrift:

1 KROPPENS ANPASSNING Akut eller kortvarig Andningsfrekvensen och djupet ökar Hjärtfrekvensen och slagkraften ökar Värmeproduktionen ökar Hormonproduktionen ökar Enzymaktiviteten ökar Långvarig Neuromuskulär – fiberaktivering och samordning förbättras Volymökning av blodet, musklerna, mitokondrier, hemoglobinet mm

2 TRÄNINGSPRINCIPER Superkompensation = Varje träningspass ska utöka prestationsförmågan Regelbundenhet = Utan träning sjunker prestationsförmågan Specificitet = Kroppen anpassar sig till just den belastning den blir utsatt för Periodisering = Olika träningskvaliteter bör prioriteras periodvis Belastningens variation = Varierad belastning ”stressar” kroppen mer Individualisering = Träningen ska anpassas efter individuella förutsättningar Optimering = utnyttja tiden effektivt

3 UTHÅLLIGHETSTRÄNING Effekter av uthållighetsträning Hjärtat blir starkare (styrketräning för hjärtat) Ventilationsvolymen ökar (styrketräning för andningsmuskler) Nätverk av blodkärl ökar i kroppen Blodvolymen ökar Antal Mitokondrier i musklerna ökar Hemoglobinmängd i blodet ökar Muskelvolymen minskar Enzymaktiviteten ökar Den maximala syreupptagningsförmågan ökar Genom att förbättra energitillförsel till musklerna skapar kroppen förutsättningar att motstå tröttheten.

4 STYRKETRÄNING Effekter av styrketräning Antalet aktiverade muskelfibrer ökar Volymen på muskelfibrerna ökar Synkronisering av muskelfibrer ökar Synkronisering av olika muskler ökar Produktion av tillväxthormonerna ökar Antalet mitokondrier minskar ** Kapillärnätverk i musklerna minskar ** Muskelvolymen ökar ** I förhållande till musklernas omfång/storlek Genom att aktivera så många muskelfibrer som möjligt och utöka deras volym anpassar sig kroppen till styrketräning.

5 KOMBINATION Grupparbete i små grupper inom idrotterna; Hur mycket styrka respektive uthållighet-varför? >Hur mycket rörlighet? Om styrke- och uthållighetsträning motverkar varandra och min idrott kräver både och, hur ska jag träna då?Och hur mycket rörlighet och explosivitet är viktigt i min sport

6 HYBRIDTRÄNING En träningsform som samtidigt förbättrar styrka, uthållighet och koordination/balans kallas för hybridträning eller kombinationsträning. Fördelar: Passar bra som allmän träning för hela kroppen Ger en stabil grund att stå på Sparar tid Nackdelar: Styrkeutvecklingen blir långsammare än vid bara styrketräning Cirkelträning Kombinationsträning Medicinbollsträning Stationsträning

7 SAMMANFATTNING  Uthållighetsförmågan och styrka kan betraktas som två ytterligheter eftersom kroppen kan inte anpassa sig optimalt till båda delarna.  De flesta idrotter ställer höga krav på både bra uthållighet och styrka. Den som lyckas hitta en bra balans mellan de olika kvaliteterna är den som kommer att kunna prestera bäst.  Styrka och uthållighet kan tränas separat eller kombineras genom hybridträning.  Fördel med hybridträningen är att uthålligheten utvecklas lika snabbt som vid bara uthållighetsträning, men man får styrkeutvecklingen på köpet.  Styrkeutvecklingen är dock inte lika stor som vid enbart styrketräning.  Kombinationsträning ställer även krav på koordination och balans och förbättrar även dessa.

8 Sammanfattning Hur tränar de styrka, uthållighet och koordination? Sprint Vasaloppet Alpint Mountainbike Tennis

9 Uppdrag granskning Inledning Hur har du gått tillväga, vilka har du pratat med, tittat på internet osv, vad var lätt repektive svårt Superkompensation-Prata med tränare om detta Regelbundenhet-hur ser det ut för dig? Optimering- ta tillvara på tiden Periodisering-vilka perioder är din träning indelad i

10 Läxa till 26/3 Ha börjat på inledning De första 4 delarna ska vara påbörjade, prata med coacher osv.. Den 26/3 går jag runt och tittar på vad ni gjort och ni får jobba vidare med övriga punkter


Ladda ner ppt "KROPPENS ANPASSNING Akut eller kortvarig Andningsfrekvensen och djupet ökar Hjärtfrekvensen och slagkraften ökar Värmeproduktionen ökar Hormonproduktionen."

Liknande presentationer


Google-annonser