Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Träningsplanering Mål: Förstå vikten av systematik och dokumentation Se de olika stegen i planeringsprocessen Interagera målsättning, erfarenheter, etc.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Träningsplanering Mål: Förstå vikten av systematik och dokumentation Se de olika stegen i planeringsprocessen Interagera målsättning, erfarenheter, etc."— Presentationens avskrift:

1 Träningsplanering Mål: Förstå vikten av systematik och dokumentation Se de olika stegen i planeringsprocessen Interagera målsättning, erfarenheter, etc. i planeringen Litteratur: Pingisutveckling, Idrottensträningslära

2 Varför planera? Gynnsam utveckling Hitta toppform. Se till att träningen sker regelbundet. Bygga på det som är gjort tidigare och säkra sammanhang i träningen. Träningen anpassas efter utövarnas ålder, färdighetsnivå och förutsättningar. Utnyttja tiden så effektivt som möjligt.

3 Att göra en planering 1. Analys och målformulering 2. Planering 3.Genomförand e av träning 4. Träningseffekt 5. Utvärdering och återkoppling

4 1. Analys och målformulering Börja med en kartläggning av träningsbakgrund, kapacitetsprofil och spelarens ambition. Utifrån denna grund utformas målsättningarna. Prestationsmål Resultatmål

5 2. Planering Planeringsfasen delas upp i olika tidsperspektiv. Börja alltid med den längsta planeringen och jobba dig närmare varje enskilt träningspass. Långtidsplanering 3-5 år. Periodplanering – säsongsplanering. Veckoplanering. Enskilt träningspass. Formtoppning

6 Långtidsplanering 3-5 år Utvecklingstrappa. Se hela spelaren. Långsiktigt tänkande. T = Teknik F = Fys M = Mentalt År 1År 2År 3År 4År 5

7 Periodplanering 1 år MånadPeriod SeptemberTävlingsperiod OktoberTävlingsperiod NovemberTävlingsperiod DecemberTävlingsperiod – Fystest JanuariTävlingsperiod FebruariTävlingsperiod MarsTävlingsperiod AprilTävlingsperiod - Fystest MajAktiv vila JuniUppbyggnadsperiod JuliUppbyggnadsperiod AugustiUppbyggnadsperiod - Fystest

8 Veckoplanering En överblick på förhållandet mellan belastning och vila. Flexibilitet. MånTisOnsTorsFreLörSön Tränad kapacitet Teknik Explo.styrka Teknik Uthåll.styrka TeknikÅterhämtningTävling Träningsform BT Plyometrisk BT Skivstång BTJogg Kvantitet 2 tim2,5 tim 1 tim Fokusområde FH-loop Försvar Serve, retur Specifik styrka Första öppning Spec.styrka Fotarbete Matchspel Aktiv vila % av max

9 Veckoplanering MånTisOnsTorFreLörSön Tränad kapacitet KonditionTeknik Explo.styrka Uthåll.styrka Bålstyrka Teknik Överkropps styrka ÅterhämtningKonditionTeknik Träningsform Långdis.BT Plyometrisk Skivstång Basic BT Hantel Skivstång JoggIntervallBT Kvantitet 2 tim2,5 tim2 tim2,5 tim1 tim 2 tim Fokusområde Förbättrad aerobkap. Fotarbete Specifik styrka Grundträning Bålstyrka Vapen Uthållighets styrka Aktiv vila % av max Förbättrad Aerobkap. Fotarbete Moment Grundträningsperiod

10 Enskilda träningspasset Uppvärmning Huvuddel Nedvarvning och rörlighet

11 Formtoppning Formtoppning innebär högsta prestationsförmåga vid speciella tillfällen under en säsong. Peak performance Verktygen är systematisk variation av träningsbelastningen (bel) och träningens innehåll. Belastningen ökar under en perioden för att sedan minskas vilket leder till att spelaren återhämtar sig och en superkompensation sker. Träningsdagbok.

12 Träningseffekt

13 Utvärdering och återkoppling Feedback på upplägget. Fysiologiskatester Kapacitetsprofil Coachingsamtalet


Ladda ner ppt "Träningsplanering Mål: Förstå vikten av systematik och dokumentation Se de olika stegen i planeringsprocessen Interagera målsättning, erfarenheter, etc."

Liknande presentationer


Google-annonser