Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Nu har du kommit till modul 2. Den handlar om din studiemiljö. Hur mycket har du egentligen tänkt på din fysiska studiemiljö? Har du funderat på när och.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Nu har du kommit till modul 2. Den handlar om din studiemiljö. Hur mycket har du egentligen tänkt på din fysiska studiemiljö? Har du funderat på när och."— Presentationens avskrift:

1 Nu har du kommit till modul 2. Den handlar om din studiemiljö. Hur mycket har du egentligen tänkt på din fysiska studiemiljö? Har du funderat på när och var du studerar? Fundera en stund på detta. Hur är dina matvanor? Hur ser din omgivning ut? Vad gör du för att koppla av från studierna? Gå vidare till nästa sida. Där ser du olika bilder på studiemiljö. Skriv ner kommentarer till din egna studiemiljö.STUDIEMILJÖ

2 kropps- ställning ljud ljus sömn mat motion tid på dygnet avkoppling JAG

3 Vi ska ge dig lite frågor och tips. Här nedan besvarar du frågor inom olika områden. Klicka på bilden som matchar ditt svar. Nu har du angett hur du har det i din studiemiljö. Tycker du själv att du ger dig de bästa förutsättningar för att studera? Tänk på att det är viktigt att du hittar vad som är bäst för just dig. Det är helt naturligt att du behöver ha det på ett sätt medan dina studiekamrater kan vilja ha det på helt andra sätt, för detta med god studiemiljö är mycket individuellt. Det finns dock vissa allmänna råd.

4 Vad äter du helst till mellanmål? (Klicka på bilden som matchar ditt svar. ) MAT

5 Vad äter du helst till mellanmål? MAT Detta kanske inte är det bästa mellanmålet, eftersom det inte ger dig energi för fortsatta studier. Försök med frukt, fil eller smörgås. Fortsätt Tillbaka

6 Vad äter du helst till mellanmål? MAT Jippy! Du har kommit en bra bit på väg! Fortsätt Tillbaka

7 Vad äter du helst till mellanmål? MAT Jippy! Du har kommit en bra bit på väg! Fortsätt Tillbaka

8 Vad äter du helst till mellanmål? MAT Detta kanske inte är det bästa mellanmålet, eftersom det inte ger dig energi för fortsatta studier. Försök med frukt, fil eller smörgås. Fortsätt Tillbaka

9 Det är viktigt att du äter regelbundet och äter rätt kost. Vad är då rätt kost? När blodsockerhalten sjunker, blir du trött och matt. Försök att undvika sötsaker, för av sötsaker blir du pigg bara en stund. Ät istället t ex frukt, grönsaker, smörgås eller nötter. Du och din hjärna blir mycket gladare då. Tillbaka

10 Hur mycket motionerar du varje vecka? ( Klicka på bilden som matchar ditt svar.) MOTION Inte allsEn gång i veckan Två gånger i veckanFlera gånger i veckan

11 Hur mycket motionerar du varje vecka? MOTION Nu behöver du tänka om. Försök ta en promenad några gånger i veckan! Fortsätt Tillbaka

12 Hur mycket motionerar du varje vecka? MOTION Du är på gång. Försök att motionera några gånger till i veckan! Fortsätt Tillbaka

13 Hur mycket motionerar du varje vecka? MOTION Bra, fortsätt med detta! Gör det gärna flera gånger i veckan! Fortsätt Tillbaka

14 Hur mycket motionerar du varje vecka? MOTION Jippy! Åh, du mår säkert bra och klarar av dina studier! Fortsätt Tillbaka

15 Du känner naturligtvis till att motion är viktig för alla människor. Det finns bara positiva effekter med att motionera (utom om du skadar dig i samband med motion). Du blir piggare, orkar mera och som följd av detta klarar du dina studier bättre. Försök att motionera lite varje dag. Försök att få in motion i vardagen. Cykla eller promenera till skola/arbetsplats eller gå av bussen en hållplats tidigare. Tillbaka

16 SÖMN Hur många timmar per dygn sover du? (Klicka på bilden som matchar ditt svar.) 3 tim 5 tim 8 tim

17 SÖMN Hur många timmar per dygn sover du? Du behöver nog sova lite fler timmar per dygn. Fortsätt Tillbaka

18 SÖMN Hur många timmar per dygn sover du? Nu orkar du nog läsa ett ämne! Fortsätt Tillbaka

19 SÖMN Hur många timmar per dygn sover du? Jippy! Nu klarar du nog dina studier galant! Fortsätt Tillbaka

20 Sömnen är viktig för dig. Vad forskningen har kommit fram till är att hjärnan organiserar sina minnen och rensar ut skräp under sömnen. Centrala nervsystemet får ny näring och kroppen återställer hormonbalansen när du sover. Sömnen ökar din kreativitet. Om du inte får tillräckligt med sömn försämras ditt humör, din uppmärksamhet, din koncentration och din inlärningsförmåga. Hur många timmar bör du sova? Om kroppen får bestämma vill den sova ungefär 8,5 timmar, men det finns naturligtvis individuella variationer. Det viktiga är att du får en effektiv sömn. Hur mycket sömn du behöver för att bibehålla full funktion är osäkert, men 4-5 timmars ”kärnsömn” verkar absolut nödvändigt. Tillbaka

21 Här är några goda råd för att få en god sömn: Avsluta alla viktiga saker en till två timmar innan du ska sova. Ägna dig åt något som inte anstränger hjärnan. Ha regelbundna tider för sänggående och uppstigning. Motionera regelbundet.

22 Jag sitter alltid på samma plats, har ordning på penna och papper. Jag varierar mina platser, ligger, sitter. Jag sitter i närheten av telefonen och kaffebryggaren. Jag studerar samtidigt som jag ser på TV-program. Hur ser din studieplats ut hemma? (Klicka på bilden som matchar ditt svar.) STUDIEPLATS

23 Hur ser din studieplats ut hemma? STUDIEPLATS Nu går väl dina studier bra! Fortsätt Tillbaka

24 Hallå där! Håller du ordning på ditt material nu? Fortsätt STUDIEPLATS Hur ser din studieplats ut hemma? Tillbaka

25 Hallå där! Hur många pauser tar du? Om du ofta blir avbruten i dina studier får du svårt att hitta ”den röda tråden” igen. Fortsätt STUDIEPLATS Hur ser din studieplats ut hemma? Tillbaka

26 Hallå där! Kan du verkligen koncentrera dig nu? Fortsätt STUDIEPLATS Hur ser din studieplats ut hemma? Tillbaka

27 Din studieplats kan variera men det är viktigt att du kan koncentrera dig och att du inte blir distraherad. Stressa inte upp dig i onödan. Tänk på att planera dina studier. Motionera, ät rätt kost, och se till att få god sömn så behöver du inte stressa upp dig för att du inte hinner det du ska. Du är nu färdig med modul 2. Den har handlat om din studiemiljö. Du har samlat dina tankar kring studiemiljö i ett dokument, som du nu förhoppningsvis diskuterat med din lärare/handledare/mentor. Lycka till med din studiemiljö! Din studieplanering återkommer vi till i modul 3. Tillbaka


Ladda ner ppt "Nu har du kommit till modul 2. Den handlar om din studiemiljö. Hur mycket har du egentligen tänkt på din fysiska studiemiljö? Har du funderat på när och."

Liknande presentationer


Google-annonser