Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Avslappning och uppmärksamhetsträning 85 mindfulnessövningar för klassrummet.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Avslappning och uppmärksamhetsträning 85 mindfulnessövningar för klassrummet."— Presentationens avskrift:

1

2 Avslappning och uppmärksamhetsträning 85 mindfulnessövningar för klassrummet

3 MINDFULNESS = MEDVETEN NÄRVARO FÖRHÅLLNINGSSÄTT UPPMÄRKSAMHET ACCEPTANS KROPPEN I NUET

4 Inom vilka områden kan eleverna ha nytta av att öva medveten närvaro? • INLÄRNING • IMPULSKONTROLL • SJÄLVKÄNSLA • MINSKAD ORO OCH STRESS • POSITIV LIVSTOLKNING

5

6 Avslappning och uppmärksamhetsträning 85 mindfulnessövningar för klassrummet

7 Tidningen

8

9

10 Vardagsträning Vilka ler tillbaka?  Personer att testa att le mot:  ▶▶ En expedit i en affär  ▶▶ Ett yngre barn på skolan  ▶▶ En förälder hemma  ▶▶ En pensionär  ▶▶ En lärare (OBS! En som inte vet att detta är ett experiment!)  ▶▶ En okänd man  ▶▶ En okänd kvinna  ▶▶ Någon som ser sur ut  ▶▶ Någon med röda kläder  ▶▶ Någon med grå kläder

11 Beskrivande och Bedömande ord Brunt hår35 år Dyr bilNystädat TjockGravid RegnväderVinter Svart jackaGrön SkäggigSolbränd MörkblåBusig GladRolig film Går snabbtEtt svårt prov

12 Om jag fick leva ett liv till… då skulle jag göra flera misstag nästa gång Jag skulle vilja koppla av mera och vara mjukare jag skulle vilja vara dummare än jag varit på den här resan jag skulle vilja ta saker och ting mindre allvarligt Jag skulle vilja våga ta flera chanser, bestiga flera berg och simma i flera sjöar Jag skulle vilja äta mera glass och färre bönor Jag kommer kanske att ha flera verkliga bekymmer men jag kommer att ha färre inbillade Ni förstår… jag är en sån där människa som lever försiktigt och sunt, timme efter timme, dag efter dag Oh, visst har jag haft mina fina stunder, och om jag fick göra om det skulle jag försöka att bara ha stunder en stund efter en annan istället för att leva så många år i förväg Jag har varit en sån där person som aldrig går någonstans utan termometer, vattenflaska, regnkappa och fallskärm Om jag fick leva en gång till skulle jag packa mindre i väskan Om jag fick leva en gång till skulle jag börja gå barfota tidigare om vårarna fortsätta med det längre in på höstarna Jag skulle dansa mera, åka mera karusell och jag skulle plocka flera tusenskönor Dikt av Nadine Stair, 85 år, Louiseville, Kentucky

13 Tips & Hur börjar man?  Du är expert på Din grupp, jobba utifrån den  Gillar Du inte en övning, gör inte den i Din grupp Det viktigare att du använder metoder som Du tror på, än vilken metod du använder.  Bygg en grund av teori, det blir bättre om eleverna förstår varför de gör saker  ”Bit där det är mjukt!” DU vet när det är lättare/svårare i din grupp.  Barn är egentligen redan experter på stillhet. Allt vi behöver göra är att hjälpa dem bygga in vanan i vardagen, att erbjuda en rutin för att vända sinnet inåt istället för utåt.  Upprepa samma andningsövning många gånger. Då blir det inte så ovant och fnittrigt.  De flesta barn anstränger sig och är tillmötesgående om du berättar att de ska få chansen att utvärdera vad de tyckte om övningen efteråt.  Lycka till!  Har du frågor eller funderingar så maila gärna på


Ladda ner ppt "Avslappning och uppmärksamhetsträning 85 mindfulnessövningar för klassrummet."

Liknande presentationer


Google-annonser