Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Olika träningskvaliteter • Uppfyller mixad träning kraven för optimal träning av de enskilda kvaliteterna? • Hur kan man bedöma effekten av mixad träning?

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Olika träningskvaliteter • Uppfyller mixad träning kraven för optimal träning av de enskilda kvaliteterna? • Hur kan man bedöma effekten av mixad träning?"— Presentationens avskrift:

1 Olika träningskvaliteter • Uppfyller mixad träning kraven för optimal träning av de enskilda kvaliteterna? • Hur kan man bedöma effekten av mixad träning?

2 Optimal träning i mixad träning? • Maxstyrka – Mycket hög belastning ( % 1RM) – Lång ”neural” återhämtning mellan set JaNej

3 Optimal träning i mixad träning? • Hypertrofi – Medelhög belastning (70-85 % 1RM) – Kort återhämtning mellan set – Kontrollerad hastighet – Trötta ut enskilda muskler JaNej

4 Optimal träning i mixad träning? • Spänst – Medelhög till hög belastning ( % 1RM) – Lång ”neural” återhämtning mellan set – Maximal hastighet – Icke-uttröttande träning (kunna ge 100%) JaNej

5 Optimal träning i mixad träning? • Max VO2 – Så hög puls som möjligt under så lång total tid som möjligt. Detta kräver: – Så låg laktatkoncentration som möjligt – Inte arbeta till utmattning JaNej

6 Krav – anpassning - kritik • (Bild saknas) • Arbetskapacitet under trötthet! • Mixad träning – lite av allt, inte mycket av något? • Dålig kvalitet på rörelser under trötthet? • Ju hårdare desto bättre?

7 Studier • Svårt att standardisera • Träningsbakgrund viktig: nybörjare får ökningar i alla kvaliteter, vältränade inom specifika idrotter kan t.o.m. gå bakåt i vissa avseende • Vad ÄR mixad styrketräning? Tolkningar, anpassningar

8 Högintensiva (Tabatha-)intervaller, 20:10 sek Ev. bästa mixen anaerob/aerob effekt

9 Intensiva intervaller, 4:2 min Maximal aerob effekt (max VO2) Maxpuls

10 Maximala sprintintervaller, 10 sek:2 min Maximal anaerob effekt Maxpuls

11 Puls kontra intensitet Laktattröskel Maxpuls

12 Maximal arbetsintensitet Maxeffekt/ maximal arbetsintensitet Max VO2

13 Pulskurvor och träningseffekt Crossfit (ORKA)Afro Medelpuls 168Medelpuls 166

14 Relativ ansträngning RPE: Rate of Perceived Exertion

15 Puls + relativ ansträngning kontra träningseffekt Crossfit (ORKA)Afro Medelpuls 168Medelpuls 166 RPE som helhet: 16-20RPE som helhet: 12-14

16 Korrelation mellan puls och RPE LöpintervallerUppförcyklingStyrketräning

17 Laktatmätning Maxpuls Laktattröskel Laktatkoncentration Puls 2 mmol 4 mmol 8 mmol

18 Puls, RPE och laktat kontra träningseffekt Crossfit (ORKA)Afro Medelpuls 168Medelpuls 166 Laktat vid 30 min : 9,2 Laktat vid 30 min: 1,9 RPE som helhet: 16-20RPE som helhet: 12-14

19 Relativ belastning och relativ effekt • (Bild saknas)

20 Effektzoner Anaerob produktionsträning Anaerob toleransträning Syreupptagningsträning Max VO2


Ladda ner ppt "Olika träningskvaliteter • Uppfyller mixad träning kraven för optimal träning av de enskilda kvaliteterna? • Hur kan man bedöma effekten av mixad träning?"

Liknande presentationer


Google-annonser