Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Mats Dürén leg sjukgymnast • Knäkontroll • Styrketräning • Kost • Stretching.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Mats Dürén leg sjukgymnast • Knäkontroll • Styrketräning • Kost • Stretching."— Presentationens avskrift:

1 Mats Dürén leg sjukgymnast • Knäkontroll • Styrketräning • Kost • Stretching

2 Syfte

3 Skadefrekvens vad vet vi? • Enligt statistik från Folksam har flickor 4 ggr högre risk än pojkar • Det är hög frekvens av skador hos barn och ungdom vid års ålder

4 Skador innebandy • Upp till 74% av alla skador inom innebandy är lokaliserade till benen • Vanligaste innebandyskadorna drabbar i turordning: fotled, knä • När det gäller främre korsbandsskador sker de flesta skadorna när spelaren utan kontakt vid exempelvis vändningar

5 Korsbandsskada • Av alla knäskador är 40% främre korsbandsskador • Det sker 3-7 skador per 1000 träningstimmar • Det sker skador per 1000 matchtimmar

6 Prevention • Bör sättas in tidigt för bästa resultat • Förbättra individens svaga punkter • Lätt att utföra under ordinarie träning

7 Skadeförebyggande åtgärder • Träning / matchkvot enl SVFF:s rekommendationer 3/1 • Träna balans- och koordination, styrka, spänst, kondition, rörlighet, stabilitet mm • Hamstringsträning • Landningsteknik • Uppvärmning • Rehabilitering av småskador • Ej spela halvskadad

8 Test av knästabilitet

9 Bättre innebandy utan skador • Träningen är gjord för att förbättra prestationen och förebygga skador • Övningarna har till uppgift att spelaren ska få en bättre teknik, balans, styrka och spänst. • Tekniken i utförandet av övningarna är viktigt för att få ett bra resultat. • Tränarens uppgift är att se till att spelarna är koncentrerade och gör övningarna

10 Bättre innebandy utan skador • Gör 8-15 reps i 1-3 set (styrka och hopp) • Preventionen kan göras som uppvärmning, under eller efter träning • Programmet tar minuter att göra

11 Basprogram 1. Uppvärming: Varierande löpövningar 4-5 min. 2. Teknik: Fint- och landningsövningar 4-5 min. 3. Balans 4-5 min: 4. Styrka och spänst 4-5 min.

12 Hur ofta? • Undersökningen i Norge tränade man tre gånger i veckan under sju veckor innan säsong och en gång i veckan under säsong • Minskade fot- och knäskador med ca 50%

13 Kom ihåg • Få en bättre fysisk förmåga tar tid • Intensiteten är viktig • Återhämtningen är viktig • ”Risken” att få stora muskler som tjej är liten • För att bli en bra innebandyspelare behövs en massa andra egenskaper • Om du vill vara/bli en elitspelare måste du brinna för sporten och prioritera innebandyn Mats Dürén

14 TIDMåndagTisdagOnsdagTorsdagFredagLördagSöndag 08:00Fotboll FotbollAtlet- 09:00 verkstadIdrott CUPCUP 3 matcher 2 matcher 10:00 11:00 12:00 13:00 FYS 14:00 15:00 16:00 FYSFotbollFotbollFotboll 17:00 18:00 19:00

15 Mat • Innebandy 1 tim Lätt löpning 45 min Kontorsarbetare Ca 3000 kcal/dygn 2846 kcal

16 Före träning • Tillräckligt med kost / väska och vila • Om träning tar över ca 45 min vätska och kolhydrater Mats Dürén

17 Efter träning • Nedvarvning min med lugn aktivitet (Spola bort mjölksyra) • Tidigt vätske och kolhydratintag (juice/ostmacka efterdryck) • Normalmåltid inom 1-2 tim • Psykisk och muskulär avslappning • Varm dusch/bad Mats Dürén

18 Kost Vad ska man äta och behövs tillskott? • Olika åsikter bland forskare en del förespråkar tillskott och andra inte – luddigt • Timingen troligtvis viktig man är relativt överens om att man inom 30 minuter efter träning /tävling ska inta följande: -Ca 1 gram kolhydrat per kilo kroppsvikt gram protein Mats Dürén

19 Så här kan det se ut Du väger 60 kg Bröd (en skiva FAZEK Rund och God): Ost ( 3 skivor Hushållsost) Bravo Äppeljuice ( 3 dl) ProteinKolhydrat 5,5 g27 g 8 g1 g 33 g S:a 13,5 gS:a 61 g Mats Dürén

20 Stretching? • Ingen effekt på träningsvärk • Stretching försämrar explosiviteten • Ingen relation mellan ROM (muskellängd) och skador i muskel och sena. Mats Dürén


Ladda ner ppt "Mats Dürén leg sjukgymnast • Knäkontroll • Styrketräning • Kost • Stretching."

Liknande presentationer


Google-annonser