Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

1 Vänsterskolan Medieskolan. 2 Strategiskt mediearbete Övning: Hitta avsändaren och budskapet.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "1 Vänsterskolan Medieskolan. 2 Strategiskt mediearbete Övning: Hitta avsändaren och budskapet."— Presentationens avskrift:

1 1 Vänsterskolan Medieskolan

2 2 Strategiskt mediearbete Övning: Hitta avsändaren och budskapet

3 3 Strategiskt mediearbete Varför mediearbete? • Vi kan stärka vår trovärdighet

4 4 Strategiskt mediearbete Agenda setting-processen: • Idé/vetenskap • Media • Interpersonell kommunikation • Opinionsförändringar • Beslut

5 5 Strategisk kommunikation • Avgränsning • Syfte och mål • Profil/tonalitet • Målgrupp • Budskap • Kanal

6 6 Profilen • Konstruktiv och positiv kraft • Först på banan • Utgå från klass och kön • Förknippas med profilfrågorna • Bli ett “grönare” parti • Känsla före fakta • Vi är som folk är mest • Förnyelse

7 7 Kontakten med journalister Hot eller möjlighet?

8 8 Kontakten med journalister • Begränsa informationen • Renodla budskapet (Lär dig säga det på 20 sekunder) • Var extra pedagogisk

9 9 Kontakten med journalister Vad gör ni när journalisterna ringer? • 15-minutersregeln • Vad vill jag säga och vem vill jag nå? • Vilka frågor kan tänkas komma och hur besvarar jag dem så att jag får ut mitt budskap till målgruppen?

10 10 Före intervjun • Öva in budskapet (gärna olika formuleringar) • Bestäm plats för intervjun

11 11 Under intervjun • Använd budskapet som livlina • Svara på frågorna men brygga över till budskapet • Var positiv och konstruktiv även i kritiken • Tänk bort journalisten och visualisera målgruppen

12 12 Efter intervjun • Slappna inte av för tidigt • Föreslå uppföljning • Ge positiv återkoppling (och föreslå uppföljning) • Lämna ut till telefonnummer och be journalisten återkomma om oklarheter uppstår • Be att få läsa citat

13 13 Förhållningssätt till massmedia Hur bygger vi förtroende med journalister? • Presentera alltid riktiga nyheter • Tipsa om sådant som inte nödvändigtvis ger oss själva medieutrymme • Koppla till dagsaktualiteter och koppla snabbt • Gör dig själv till expert på ditt område • Utmana dina politiska motståndare • Var tillgänglig även när det blåser • Var extra trevlig och generös mot journalister som är kritiska till oss • Koppla rikspolitik till lokala frågor • Glöm inte lokalradion och regional-TV. Ibland är de mer intresserade än tidningarna

14 14 Hur intresserar vi massmedia? Vad är en nyhet? • Nya fakta • Nya idéer • Oväntade förhållanden, allianser och sammanhang • Stort allmänintresse

15 15 Hur får vi nyheten att bli mer spännande? • Exklusivitet • Konfliktsökande • Case • Bra bilder • Statistik • Inblandning av kändisar/offentliga personer • Högtidsdagar och traditioner

16 16 Hur får vi nyheten att bli mer spännande? Övning: • Välj två (riktiga) nyheter som ni ska lansera de kommande månaderna. • Fundera på hur ni kan krydda dem med - case - bra bilder - statistik - inblandning av kändisar/offentliga personer - högtidsdagar och traditioner

17 17 Hur får vi nyheten att bli mer spännande? Övning: Målgrupp och budskap

18 18 Verktygen • Nyhetstips • Pressinbjudningar/pressmeddelanden • Pressträffar • Events • Debattartiklar/insändare

19 19 Pressmeddelande • Avsändare • Datering • Rubrik • Ingress • Brödtext (det viktigaste först, budskap i citaten” • Länk till bilder och mer info • Kontaktuppgifter • Lokal boilerplate

20 20 Hur planerar jag medieaktiviteter • Nyhetsinventera Medieplan: Nyhet Nyhets- stärkande faktorer MålgruppBudskapKanalerVerktygAnsvarig Utspels- datum Klart datum Förslag om utökad bemanning i äldre- omsorgen Statistik som visar på behovet, personal- enkät Case, dvs brukare som beskriver hur personalen har för lite tid Allmänhet Personal inom äldreomsor gen Brukare och anhöriga 20 fler anställda i äldre- omsorgen gör att de äldre får bättre vård Exklusivt till X-posten Pressmedd elande efter X-postens publicering Debattartike l efter X- postens publicering Vera Vänster- sson(underl ag) Susanne Socialist(tal esperson) XX-XX-XX

21 21 Vid varje kommunikationstillfälle • Vad vill jag uppnå? • Hur ser jag till att jag följer profilen? • Vilken målgrupp talar jag till? • Hur gör jag mitt budskap så konkret, engagerande, positivt och konstruktivt som möjligt? • Vilka frågor kan komma från journalisten? • Hur besvarar jag frågorna så att budskapet når målgruppen


Ladda ner ppt "1 Vänsterskolan Medieskolan. 2 Strategiskt mediearbete Övning: Hitta avsändaren och budskapet."

Liknande presentationer


Google-annonser