Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Strategisk kommunikation. Varför ska du rösta på Folkpartiet?

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Strategisk kommunikation. Varför ska du rösta på Folkpartiet?"— Presentationens avskrift:

1 Strategisk kommunikation

2 Varför ska du rösta på Folkpartiet?

3 Våra utmaningar Är ingen tydlig röst i debatten Skapar inga konfliktytor Har ingen känd företrädare Osäkra - varför ska man rösta på FP? Gör inte alltid rätt saker med våra begränsade resurser Svårt att gå från ord till handling

4 Inför valet 2014 ✓ Vi ägnar tid åt det vi kan påverka. ✓ Vi gör oss relevanta för väljarna. ✓ Vi ökar professionalismen i alla led.

5 Att skriva en politisk plattform

6 Syfte med att ha en plattform ✓ Att öka den strategiska skärpan med uthållig kommunikation ✓ Att tydliggöra gemensamt mål och hur vi ska nå dit ✓ Vägledning i att våga välja och våga välja bort

7 Rubriker i en politisk plattform Mål Målgrupper Konkurrenter och motståndare Politiska utmaningar, väljarens problemformulering Huvudbudskap Kanaler

8 Utan röster inga mandat och utan mandat inget liberalt inflytandet Mål ”Sätt tydliga mål för vad som ska uppnås på daglig basis. Mät resultaten, utvärdera och förbättra den strategiska politiska kommunikationen”

9 Målgrupper all kommunikation utgår från väljaren

10 Vattna där det växer

11 Konkurrenter och motståndare

12 Parti idag Andel med FP som andrahandsvalUngefärligt antal väljare Moderaterna33, Kristdemokraterna14, Centerpartiet9, Sverigedemokraterna5, Socialdemokraterna4, Miljöpartiet5, Vänsterpartiet0, Många moderatväljare har FP som näst bästa parti SCB PSU maj 2012

13 Huvudfråga och budskap Max tre frågor, helst 1 fråga

14 Fullsortimentsaffären – i vårt ”program” Skyltfönstret – valmanifestet Gatuprataren – valda delar av valmanifestet som syns på flygblad, riktade utskick osv. Vår sakpolitik - budskap

15 Vad är ditt budskap?

16 Syfte - Att bli tydligare i kommunikationen till såväl våra egna politiker som våra väljare. - Att kunna svara på frågan varför man ska rösta på Folkpartiet - Att ge en ökad förståelse för vilka väljargrupper man vill vinna och med vilka sakfrågor.

17 Huvud budskap Valmanifestet Partiprogrammet

18 Budskapet ska! Sticka ut! Våga spetsa till Ta ställning – skapa en kontrast Skapa konflikt med huvudmotståndaren

19 Kommunikationskanaler Med vilka kanaler når vi målgruppen? Får budskapet effekt hos målgruppen? Når vi väljaren i flera kanaler? Vågar vi prioritera bort?

20 Kanaler i en valkampanj

21 Tidasaxel - budskap Jan-marsapril-junijuli-sept Köpta kanaler Icke köpta kanaler Egna kanaler

22 2. Organisk tillväxt Effekt Låg Hög Tid (minst 1 år) Två grundläggande kanalstrategier

23 1. Bombmattan Effekt Låg Hög Tid (2-3 veckor) Två grundläggande kanalstrategier

24 Att tänka på Kom ihåg vem som är mottagare Samma budskap i alla kanaler samtidigt Gör en tipsplan

25 Prioritera tre (3) konkreta saker du ska arbeta med den kommande månaden Uppgift

26 Varför ska du rösta på Folkpartiet?


Ladda ner ppt "Strategisk kommunikation. Varför ska du rösta på Folkpartiet?"

Liknande presentationer


Google-annonser