Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Sociala medier – hajp eller morgondagens mötesplats? Madeleine Sjöstedt Erik Jennische.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Sociala medier – hajp eller morgondagens mötesplats? Madeleine Sjöstedt Erik Jennische."— Presentationens avskrift:

1 Sociala medier – hajp eller morgondagens mötesplats? Madeleine Sjöstedt Erik Jennische

2 Vem har ansvar för relationen mellan politiker och medborgare?

3 Något har hänt i medierna De hundra mest sedda programmen på kanal 1 till 5. • I gruppen 15 till 24-åringar fanns varken Aktuellt eller Rapport med. • I gruppen 15 till 39 år fanns fyra Rapport- eller Aktuellt- sändningar. Som mest 3,9 procent av målgruppen. • För svenskarna över 60 år var åtta av de tio mest populära programmen Rapport eller regionala nyheter. Varje Rapportsändning sågs av 30 procent av målgruppen.

4 Något har hänt i medierna Källa: Dagspress.se ”I åldersgruppen 60 till 85 år läser fortfarande 85 procent av alla svenskar en prenumererad morgontidning. Men i åldersgruppen 15 till 29 år är det inte ens hälften så många. Och det nya är att även åldersgruppen upp till 44 år i växande utsträckning överger den tryckta tidningen.” Arne Ruth och Bjarne Stenquist i DNArne Ruth och Bjarne Stenquist i DN

5 Partiernas kontaktyta till medborgarna via massmedierna har minskat

6 Och samma sak händer i partierna Källor: * 1999-2004 SNS ** 2005-2008 Wikipedia

7 Partiernas kontaktyta till medborgarna via medlemskap har också minskat

8 Och på internet Den 10 april till 10 maj:  Folkpartiet.se 23 500 klick. Partiet nästan 18 000 medlemmar.  Piratpartiet.se 203 000 klick. Partiet ökade från 12 000 till 44 000 medlemmar  17 aug till 17 sep hade fp.se 21 000 och pp.se 135 000 klick. Källor: Mothugg, Piratpartiet, TrafficestimateMothuggPiratpartietTrafficestimate

9 Och på internet

10

11 Partiernas kontaktyta till medborgarna via internet har aldrig skapats

12 Partierna har retirerat från medborgarnas politiska medvetande

13 Hur hittar vi tillbaka? • Välj rätt verktyg Om internet • Var interaktiv • Bygg relationer • Ta intryck • Var personlig

14 Vad gör vi i Fp Stockholm?

15 Vi gör både och Deltagande Kultursamrådet fpstockholm.wordpress.com Utspel Cykelprogrammet

16 Vi älskar internet!

17 Det perfekta partimötet.  Av 1500 medlemmar var 70 ombud där. 4,5 procent hade rösträtt  Det hölls 57 inlägg, av sammanlagt 29 personer, av vilka 8 satt i styrelsen: 1,5 procent fick uttrycka sin åsikt.  Om man deltog på hela mötet gick man därifrån utan att prata med någon på tre timmar. Man lärde inte känna någon


Ladda ner ppt "Sociala medier – hajp eller morgondagens mötesplats? Madeleine Sjöstedt Erik Jennische."

Liknande presentationer


Google-annonser