Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Sociala medier i valkampanjen Madeleine Sjöstedt Erik Jennische.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Sociala medier i valkampanjen Madeleine Sjöstedt Erik Jennische."— Presentationens avskrift:

1 Sociala medier i valkampanjen Madeleine Sjöstedt Erik Jennische

2 Det är det sociala i sociala medier som är det viktiga

3 Sociala medier ger förutsättningar för att skapa nya relationer

4 Vem har ansvar för relationen mellan politiker och medborgare?

5 Något har hänt i medierna • I USA var 2008 året för tidningsdöden: • ”Rekord sattes 1984 med 63,3 miljoner exemplar per dag jämfört med dagens 43,8 miljoner.” Svd citerar bloggaren NewsosaurSvd citerar bloggaren Newsosaur • ”Sedan i december [2008] har 33 amerikanska tidningar sökt skydd från konkurs [bla] koncernen Tribune som äger Los Angeles Times, en av USAs största tidningar. Den senaste var Philadelphia Inquirer. Idag läggs Rocky Mountain News ned efter 150 års utgivning.” Resumé 27 feb 2009.Resumé

6 Något har hänt i medierna Källa: Dagspress.se ”I åldersgruppen 60 till 85 år läser fortfarande 85 procent av alla svenskar en prenumererad morgontidning. Men i åldersgruppen 15 till 29 år är det inte ens hälften så många. Och det nya är att även åldersgruppen upp till 44 år i växande utsträckning överger den tryckta tidningen.” Arne Ruth och Bjarne Stenquist i DNArne Ruth och Bjarne Stenquist i DN

7 Något har hänt i medierna De hundra mest sedda programmen på kanal 1 till 5 • I gruppen 15 till 24 år fanns varken Aktuellt eller Rapport med. • I gruppen 15 till 39 år fanns fyra Rapport- eller Aktuellt- sändningar. Som mest 3,9 procent av målgruppen. • För svenskarna över 60 år var åtta av de tio mest populära programmen Rapport eller regionala nyheter. Varje Rapportsändning sågs av 30 procent av målgruppen. Källa: MMS Hottop 2-8 maj 2009

8 Partiernas kontaktyta till medborgarna via massmedierna har minskat

9 Och på internet

10 • 89 % har tillgång till internet hemma • 67 % har tillgång till en dagstidning • 62 % använder internet dagligen • 40 % är medlemmar i ett socialt nätverk Källa: wii.se

11 Och på internet Källa: JMW Kommunikation AB

12 Och på internet

13

14 Partiernas kontaktyta till medborgarna via internet håller på att skapas nu

15 Strukturomvandling ”År 1970 kom att bli höjdpunkten i Facits historia under ledning av den då mycket kände VD:n Gunnar Ericsson, antalet anställda i koncernen hade då vuxit till , bolaget fanns i 140 länder och sen 1957 hade omsättningen växt totalt med 500 procent till omkring 1 miljard kronor. Redan ett år senare började man få ekonomiska problem, då de billigare och enklare elektroniska räknarna från Japan började slå undan grunden för de mekaniska kontorsmaskinerna. Som en följd av detta var Facit konkursmässigt redan 1972.” Wikipedia

16 Och i partierna Källor: * SNS ** Wikipedia

17 Och i partierna Bli supporter till socialdemokraterna

18 Och i partierna Det perfekta partimötet:  Av 1500 medlemmar var 70 ombud där. 4,5 procent hade rösträtt  Det hölls 57 inlägg, av sammanlagt 29 personer, av vilka 8 satt i styrelsen: 1,5 procent fick uttrycka sin åsikt.  Om man deltog på hela mötet gick man därifrån utan att prata med någon på tre timmar. Deltagarna lärde inte känna någon

19 Och i partierna • Vårt partiarbete skapades när begränsningen var kommunikationsteknik, när det inte ens fanns telefon, radio och teve. • Då behövde medlemmarna träffas för att rösta och fatta formella beslut. Många kände däremot redan varandra. • Idag är det tvärt om.

20 Partiernas kontaktyta till medborgarna via medlemmarna har också minskat

21 Vi pratar för lite med varandra, och med våra väljare.

22 Om fler människor har relationer till folkpartister får vi fler röster

23 Diskussionsfrågor • Vilka metoder använder vi för att skapa relationer till så många människor som möjligt? • Hur tar vi till vara medborgares engagemang och åsikter i det partipolitiska arbetet?

24 Sociala medier ska användas för att skapa relationer och ta till vara människors åsikter och engagemang

25 Vi pratar för lite med varandra, och med våra väljare.

26 Välj rätt verktyg • Massmedier – för att kommunicera tydliga budskap och färdiga resultat • Sociala medier – för att skapa relationer och utarbeta politik

27 Välkomna kritik och beröm • Om du inte kan ta kritik, blogga inte alls. • Visa på svårigheter och motsättningar • Bry dig om dem som bryr sig. • Vaccinera dig mot troll

28 Bygg relationer • Använd läsarnas kompetens • Läs andras bloggar och ställ frågor • Var ödmjuk inför andras kunskaper

29 Var trevlig • Om du inte är trevlig kommer läsarna inte tillbaka • Räkna med att de du skriver om läser. Skriv inget du inte skulle säga öga mot öga. • Ironi och sarkasm fungerar aldrig • Rövarna i Kamomilla stad: Man får inte plåga andra, man ska alltid bjuda till, men i övrigt får man göra som man vill

30 Var personlig • Bland dina vänner är du viktigare än folkpartiet eller Jan Björklund • Din blogg besöker man för att veta vad du har att berätta.

31 Förhållningssättet är det viktiga • Att någon läser just din blogg, i ett närmast oändligt utbud, innebär att er relation är mycket starkare än den man får via massmedierna. • Man måste lyssna om man vill bli lyssnad på. • Genom sociala medier kan man ersätta delar av den kontaktyta som har gått förlorad.

32 Arbetsmetoderna måste ändras • Bloggen är inte en sidosyssla, utan en central. Man kan inte börja i augusti • Använd de sociala medierna först i arbetet med att skapa politik, blogg, wiki, Facebook, Twitter. Sen kan politiken kommuniceras via massmedier. • Använd bloggen som utspelsplattform, kombinerat med pressmeddelande.

33 Vi gör både och Vår blogg Från huvudstad till världsstad Deltagande fpstockholm.wordpress.com Utspel Cykelprogrammet

34 Diskussionsfrågor • Hur hittar man sin målgrupp? • Sociala medier – ett storstadsfenomen? • Sociala medier light – vad är det minsta jag kan göra?

35 Huvudpunkter • Det sociala är det viktiga i sociala medier • Vi måste själva ta ansvar för relationen till medborgarna • Man måste lyssna om man vill bli lyssnad på • Sociala medier är i centrum för arbetet. • Nu är det möjligt att samarbeta med fler människor än någonsin • Om vi inte bygger relationer till människor gör någon annan det.

36 Tack för oss! Madeleine Sjöstedt Erik Jennische


Ladda ner ppt "Sociala medier i valkampanjen Madeleine Sjöstedt Erik Jennische."

Liknande presentationer


Google-annonser