Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Mottagande / Publik och programforskning. Fem traditioner (Jensen & Rosengren 1990): •effektstudier •uses and gratifications •litterär kritik •kulturstudier.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Mottagande / Publik och programforskning. Fem traditioner (Jensen & Rosengren 1990): •effektstudier •uses and gratifications •litterär kritik •kulturstudier."— Presentationens avskrift:

1 Mottagande / Publik och programforskning

2 Fem traditioner (Jensen & Rosengren 1990): •effektstudier •uses and gratifications •litterär kritik •kulturstudier •receptionsanalys

3 Strukturell tradition •uppskattningar av publikens storlek •viktiga för ledningen, särskilt för annonsörerna •kvantitativa metoder, surveys, statistik

4 Behavioristisk tradition •effekter •användning •speciellt fokuserad på unga •metod experiment

5 Kulturtradition, receptionsanalys •mottagaren skapar mening •metoder kvalitativa •cultural studies på gränsen mellan samhällsvetenskap och humanistisk (1960 Stuart Hall, Richard Hoggart, University of Birmingham) •fokuserar på populärkultur

6 Problem som påverkat forskningen •medier beroendeframkallande •mottagarna isolerade •passiva / aktiva mottagare •olika syner på publiken •ny medieteknologi

7 Olika typer av publiker: •en grupp som existerar ex lokal befolkning •en grupp definierad av samma smak •publik för specifikt medium •publik definierad enligt kanal eller innehåll.

8 Publikforskning inom Rundradion •Publiken mätts systematiskt sedan 1940-t Ien Ang (1991): Desperately Seeking the Audience (kritik mot kvantitativa data) 1940-1980 Yle monopol årliga rapporter 1985- 1990 kommersiell radio, fokus på radioforskning 1990 - regionala studier

9 Finnpanel •grundad 1975 •undersöker radio / TV-publiken •TV-mittari 1987; 1000 hushåll •Kansallinen Radiotutkimus, 17.000 dagböcker •www.finnpanel.fi

10 Tidningarnas förbund •www.sanomalehdet.fiwww.sanomalehdet.fi •Upplagestatistik •Statistik över tidningarnas antal •Tidningsläsning i olika länder

11 JG 5 hösten 2007 TV 150, 100, 45, 180, 30, 30,120, 90, 90, 50, 150, 0, 120, 120, 160, 0 Radio 0, 0, 60, 60, 0, 0,0, 10, 15, 60, 0, 90, 0, 0,30, 90 Tidn 60, 25, 25, 30, 60, 0, 30, 15, 15, 0, 60, 60,20, 15, 0, 60 Tidskr 20, 0, 0, 0, 0, 120, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 30, 25, 15, 30 Internet 20, 90, 120, 90,200, 30, 40, 60, 40, 0, 45, 90, 30, 60, 0, 0 Böcker 0,0, 30,60, 0, 0, 5, 0, 30, 30, 60, 30, 30, 0, 90, 0 Ljudband 60, 0, 60, 30, 90, 120, 30, 140, 60, 40, 720, 0, 0, 30, 15, 60 Video,dvd 90, 80, 0, 0, 0, 50, 15, 0, 0,0, 30, 0, 0, 0, 0 Gratistidn 0, 0,0, 0, 15, 0, 15, 0, 0, 0,0, 0,5, 0, 0, 10 Direktreklam 3, 0, 1, 5, 0, 15,5, 10, 0, 0 (6 saknas)


Ladda ner ppt "Mottagande / Publik och programforskning. Fem traditioner (Jensen & Rosengren 1990): •effektstudier •uses and gratifications •litterär kritik •kulturstudier."

Liknande presentationer


Google-annonser