Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

1. 2  Av staden prioriterat utvecklingsområde  Stockholm har saknat en stor idrotts och evenemangsarena som klarar internationella musikevenemang och.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "1. 2  Av staden prioriterat utvecklingsområde  Stockholm har saknat en stor idrotts och evenemangsarena som klarar internationella musikevenemang och."— Presentationens avskrift:

1 1

2 2  Av staden prioriterat utvecklingsområde  Stockholm har saknat en stor idrotts och evenemangsarena som klarar internationella musikevenemang och idrottsevenemang som fotboll, motorsport och hästhoppning  En huvudstad bör kunna erbjuda ett komplett nöjes- och kulturutbud  Redan ett etablerat evenemangsområde  Synergieffekter och samverkan  God tillgänglighet; infrastruktur, nära staden samt kollektivtrafik Motiv till utveckling av Globenområdet

3 3  Stockholmsarenan är en viktig del av en helhet  Vision 2030  Vision Söderstaden  Stockholm Entertainment District  SkyView - arbetet pågår  Överglasning av Arenatorget  Nya ytor för kontor och handel  Tillbyggt hotell En viktig pusselbit i en helhet

4 4 Stockholm Entertainment District

5 5 God tillgång till kollektiva färdmedel

6 6 Placering av arenan

7 7  30 000 sittplatser, 40 000 vid konserter- storlek som möter ett identifierat behov  Flexibel och funktionell – mångfald av evenemang – korta omställningstider  T ex fotboll, annan idrott, konserter, häst- och motorsport  Skjutbart tak  Konstgräs av hög kvalitet  Uppfyller UEFA:s och FIFA:s krav  Integrerad i staden i anslutning till befintligt evenemangsområde  Säker, tillgänglig och hållbar  Hög arkitektonisk kvalitet – siluetten skapar tillsammans med Ericsson Globe en naturlig och unik helhet En arena i världsklass

8 8 Utformning och funktion  Asymmetrisk – unik gestaltning, fokus mot scen  Modern arkitektur med en nordisk design  Omhändertaget, robusta material  Två etage med 15 000 platser vardera  Publikt gångstråk runt arenan  Huvudentré från norr  750 parkeringsplatser under arenan

9 9  Besökarvänlig med öppna, rymliga foajéer  God tillgänglighet till arenans samtliga faciliteter och läktarsektioner för funktionshindrade  Möjlighet att anpassa miljö och utbud i barer/restauranger för olika evenemang  Loger/ lounger  Kiosker/ butiker  Kommersiella lokaler i anslutning till arenan – 12 500 kvm Faciliteter

10 10 START PROGRAM NOV-DEC 2008 PLANFÖRSLAG AUG-SEP 2009 UTSTÄLLNING OCH BESLUT DEC 2009 Nuläge i projektet  Sept 2008 Inriktningsbeslut fattas av Kommunfullmäktige  Styrelsen för Stockhome respektive SGA Fastigheter fattar beslut om genomförande SBN GODKÄNNER PLANEN FEB 2010

11 11 START PROGRAM NOV-DEC 2008 PLANFÖRSLAG AUG-SEP 2009  Okt 2009 Avtal tecknas med totalentreprenör  Nov 2009 Genomförandebeslut fattas av Kommunfullmäktige  Jan 2010 Rivning av befintlig bebyggelse inleds  Maj 2010 Detaljplan vinner laga kraft  Maj 2010 Byggstart arenan  Dec 2012 Invigning  Mars 2013 Första evenemang Processen framåt SBN GODKÄNNER PLANEN FEB 2010 UTSTÄLLNING DEC 2009

12 12 Ekonomi  Arenan finansieras med försäljning av byggrätter samt hyra från operatör  Kalkylen bygger på att ett allsvenskt lag spelar i arenan  Arenan kommer att bära sina egna kostnader  Arenan visar positivt resultat 2019 Kalkyl Utgifter Produktionskostnad inkl markförvärv2710 mnkr 1210 mnkr 250 mnkr IntäkterFörsäljning av byggrätter Alternativ kostnad Söderstadion Finansieringsbehov genom driften av arenan -1250 mnkr

13 13 Ekonomiska spin-off effekter  Evenemang genererar intäkter för staden, Stockholmsarenan beräknas skapa:  600 årsarbetstillfällen baserat på vad tillresta spenderar i staden  Arenan bidrar i produktionsskedet med ca 1600 årsarbetstillfällen  Stockholmsarenan, ett bra komplement till Stimulans för Stockholm

14 14 Frågor www.stockholmsarenan.se


Ladda ner ppt "1. 2  Av staden prioriterat utvecklingsområde  Stockholm har saknat en stor idrotts och evenemangsarena som klarar internationella musikevenemang och."

Liknande presentationer


Google-annonser