Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Mall till Affärsplan – Export för Företaget AB. Nuläge – Varför? – Vem? – Vad? – Vart? – Hur? – När? Innehåll •Affärsidé •Vision •Företagsfakta •SWOT-analys.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Mall till Affärsplan – Export för Företaget AB. Nuläge – Varför? – Vem? – Vad? – Vart? – Hur? – När? Innehåll •Affärsidé •Vision •Företagsfakta •SWOT-analys."— Presentationens avskrift:

1 Mall till Affärsplan – Export för Företaget AB

2 Nuläge – Varför? – Vem? – Vad? – Vart? – Hur? – När? Innehåll •Affärsidé •Vision •Företagsfakta •SWOT-analys •Motiv för export •Kundsegment •P/M-matris •Länderval •Partnerkrav •Avtal •Marknadsaktiviteter •Grovkalkyl •Nuläge •Varför? •Vem? •Vad? •Vart? •Hur? •När?

3 Nuläge – Varför? – Vem? – Vad? – Vart? – Hur? – När? Affärsidé / inriktning •Företaget X erbjuder xxx Nuläge

4 Vår vision är att företaget X inom tre år ska vara… Inom tre år omsätter vi ca xx mkr varav en exportandel på x mkr. Nuläge – Varför? – Vem? – Vad? – Vart? – Hur? – När? Nuläge Vision

5 Produkter: XX Omsättning: x mkr (200x) Varav export: xx % Antal anställda: x st Grundades: xxxx Postadress: Götagatan 9 xxx xx Härnösand Hemsida:www.foretaget.se Ägare: Anna Karlsson Nuläge – Varför? – Vem? – Vad? – Vart? – Hur? – När? Nuläge Företagsfakta XX AB

6 Nuläge – Varför? – Vem? – Vad? – Vart? – Hur? – När? SWOT-analys Styrkor (inom företaget) Svagheter (inom företaget) Möjligheter (i omvärlden, ej i företaget) Hot ( i omvärlden, ej i företaget) Nuläge

7 Nuläge – Varför? – Vem? – Vad? – Vart? – Hur? – När? Varför? Motiv för export Interna Personliga Externa

8 Segment 1: Segment 2: Segment 3: Segment 4: Vem? Kundsegment Nuläge – Varför? – Vem? – Vad? – Vart? – Hur? – När?

9 Vad? Produkt/Marknadsmatris Marknads område Produkt Marknad A Marknad B Marknad C Marknad D Marknad E Produkt A Produkt B Produkt C

10 Länderval Vart? Nuläge – Varför? – Vem? – Vad? – Vart? – Hur? – När? Externa faktorer, övergripande Externa marknadsfaktorer Interna faktorer RANGORDNING NorgeFinlandDanmarkTyskland

11 Nuläge – Varför? – Vem? – Vad? – Vart? – Hur? – När? Partnerkrav – Checklista för återförsäljare •Försäljning •Säljkår •Annonsering • Känna för varumärket • Känsla för service och underhåll •Installation, offertarbete, service, helhetslösningar • Nuvarande kunder •Privatpersoner •Offentlig/Kommersiella lokaler • Kunskapsnivå •Hög kunskapsnivå inom området • Kontaktnätverk •Starkt lokal förankring • Partnerns motivation •Tillväxtbenägen • Personkemi • Partnerns krav •Ekonomisk status •Omsättning > 5-10 M •AB, eller motsvarande • Betalningshistorik •Inga anmärkningar • Referenser • Befintliga produkter och tjänster •Branschkunskap och erfarenhet •Komplement i portföljen Hur?

12 Avtal Återförsäljaravtal… Nuläge – Varför? – Vem? – Vad? – Vart? – Hur? – När? Hur?

13 När? Nuläge – Varför? – Vem? – Vad? – Vart? – Hur? – När? År AnnonsUtskickSälj- möten Tryck- saker MässaAnnatGenom- fört Jan Feb Mars April Maj Juni Juli Aug Sep Okt Nov Dec SUMMA Marknadsaktiviteter år 200X

14 När? Nuläge – Varför? – Vem? – Vad? – Vart? – Hur? – När? Grovkalkyl för år 200X ProcentÅr 1År 2År 3 Bruttomsättning - Tillverkningskostnader/TVK70 % TB 1 Marknadsbidrag 1 (% av omsättning) 10 % SP Material Mässresor Mf.l SUMMA KOSTNAD Marknadsbidrag II./Del av adm kostnader ( % av TVK)5 %./Del av fin. kostnader (till exempel räntor för lager och kundfordringar) (% av TVK) 3 % NETTORESULTAT


Ladda ner ppt "Mall till Affärsplan – Export för Företaget AB. Nuläge – Varför? – Vem? – Vad? – Vart? – Hur? – När? Innehåll •Affärsidé •Vision •Företagsfakta •SWOT-analys."

Liknande presentationer


Google-annonser