Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

VÄRLDENS MÖJLIGHETER En presentation av Exportrådet Kent Goldmann, Exportrådgivare Tel: 08-588 660 34.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "VÄRLDENS MÖJLIGHETER En presentation av Exportrådet Kent Goldmann, Exportrådgivare Tel: 08-588 660 34."— Presentationens avskrift:

1 VÄRLDENS MÖJLIGHETER En presentation av Exportrådet Kent Goldmann, Exportrådgivare Tel:

2 1 Vi gör det enklare för svenska företag att växa internationellt

3 2 VI FINNS DÄR DU FINNS … OCH DÄR DINA KUNDER FINNS 500 anställda, varav 380 utomlands – Ägs av staten och näringslivet

4 Framgångsrika internationella affärer Utveckla VI HJÄLPER DIG MED INTERNATIONELL AFFÄRSUTVECKLING

5 4 Vi är på plats över hela världen, med uthållig närvaro och väl utvecklade lokala nätverk Vi ger inte bara strategiska råd – vi hjälper dig göra internationella affärer Lokal närvaro Handfast hjälp UTNYTTJA EXPORTRÅDETS STYRKOR I DIN INTERNATIONALISERING

6 5 Det är inte svenska affärsidéer som är för små, det är Sverige som är för litet.

7 6 VÅRA PERSONLIGA EXPORTRÅDGIVARE GÖR DET ENKLARE FÖR SMÅFÖRETAG ATT VÄXA INTERNATIONELLT HUR? VEM? VAD? •Kostnadsfri exportrådgivning och kompetensutveckling •Företag med max 50 anställda och max 10 MEuro i omsättning •Tjänste- och varuproducerande företag •Gamla och nya exportörer •Process- och kvalitetssäkringsverktyget ”Steps to export” Nuläge Nuläge - Varför - Vad - Vem - Vart - Hur - När - AffärsplanVarförVad VemVart Hur När AffärsplanBilagorExportstegen

8 7 STOPPA ”PLÅGSAMMA EXPORTFÖRSÖK”! Vi skall expandera från problem på hemmamarknaden.. Vi skall gå ut med alla våra produkter.. Förutfattade meningar.. Vi börjar med en mässa - utan att veta varför.. Vild expansion - ingen styrning.. De som vill får bli vår representant.. Nuläge Nuläge - Varför - Vad - Vem - Vart - Hur - När - AffärsplanVarförVad VemVart Hur När AffärsplanBilagorExportstegen

9 8 FÖRETAG MED LYCKAD INTERNATIONALISERING Satsning och pris-sättning som betonar vinst istället för tillväxt Utrymme för internationell tillväxt ryms inom den finansiella kapaciteten Långsiktigt perspektiv med en tydlig vision Ekonomi- och rapporteringssystem som möjliggör styrning Erfarna personer i styrelsen som objektivt granskar planerna och kommer med goda råd Lyckad Internationalisering Source: Copenhagen Business School Nuläge Nuläge - Varför - Vad - Vem - Vart - Hur - När - AffärsplanVarförVad VemVart Hur När AffärsplanBilagorExportstegen

10 9 Exempel på frågor från företag: • Jag funderar på att exportera, hur gör jag? • Jag har blivit kontaktad av en person som vill sälja mina produkter • Vi har en representant i ett land men varför händer det inget? • Jag vill ha en bra agent i Tyskland? • Hur mycket tror du att det kostar att starta upp verksamhet i …? • Vi skall ha styrelsemöte och behöver ett underlag

11 10 1.Nuläge 2.Varför? 4.Vem? 5.Vart? 6.Hur? 3.Vad? 7.När? 8.Affärsplan ”Företagsprofil” Affärsidé och vision SWOT-analys på företaget Produkt / Marknads / Kundmatris - P/M/K-matris Exempel på exportmotiv Grundmotiv Lista över era exportmotiv Exempel på ”exportstyrkor” Position i värdekedjan Slutkund Samarbetspartner Andra intressenter Vad styr marknadsval? Marknadsprioritering Preliminärt marknadsval Marknadscheck /Marknadsundersökning Val av etableringsform ”Partnerkrav” Representantsökning Att utveckla representantnätet Intern kravanalys Priskalkyl Etableringskalkyl Handlings- och tidplan Affärsplan export Uppföljning! Expansion Fortsättning? Identifiera framgångsfaktorer på befintliga marknader EFN analys SWOT-analyser på produkter och tjänster Testa på marknaden, fråga, jämför osv. STEPS TO EXPORT TM (EXPORTSTEGEN) Nuläge Nuläge - Varför - Vad - Vem - Vart - Hur - När - AffärsplanVarförVad VemVart Hur När AffärsplanBilagorExportstegen

12 11 INNEHÅLLSFÖRTECKNING I EN AFFÄRSPLAN - För dokumentation kan det vara värdefullt att skriva en affärsplan export •Affärsidé och vision •Företaget •SWOT analys på företaget •PMK matris •Vision (för företaget totalt) Lista (redovisning av exportmotiv) •Grundmotiv Affärskoncept export, dvs. vad skall exporteras •PMK matrisen med fokusering på valda produkter •EFN analys •Identifierade kundfördelar •Genomförda undersökningar, resultat och slutsatser •Affärsidé export •Slutkund •Samarbetspartner •Andra intressenter •Preliminära marknadsval, nyckeltal •Prioriterade marknader, checklistor •Genomförda undersökningar, resultat och slutsatser •Val av etableringsform •Partnerkrav •Avtal •Intern kravanalys (krav på nyrekrytering, SP material etc) •Nettoresultatkalkyl •Finansiering •Handlings- och tidsplan (åtgärder med start tid och färdig tid, ansvarig och beräknad kostnad) Bifogade större Word doc. etc •Detaljerade planer för enskilda marknader •Detaljerade interna åtgärdsprogram •Avtal Nuläge Varför? Vem? När? Hur? Vart? Vad? Bilagor Nuläge Nuläge - Varför - Vad - Vem - Vart - Hur - När - AffärsplanVarförVad VemVart Hur När AffärsplanBilagorExportstegen

13 12 • Nuläge • Varför -Export • Vad – Export • Vem – Export • Vart - Export • Hur - Export • När - Export • Affärsplan - Export Eget arbete PROCESSUPPLÄGG - Hur vi utvecklar företag i internationell affärsutveckling Möte 5 Möte 4 Möte 3 Möte 2 Möte 1 • Etableringskalkyl Nuläge Nuläge - Varför - Vad - Vem - Vart - Hur - När - AffärsplanVarförVad VemVart Hur När AffärsplanBilagorExportstegen

14 13 STOPPA ”PLÅGSAMMA EXPORTFÖRSÖK”! Vi skall expandera från problem på hemmamarknaden.. Vi skall gå ut med alla våra produkter.. Förutfattade meningar.. Vi börjar med en mässa - utan att veta varför.. Vild expansion - ingen styrning.. De som vill får bli vår representant.. Nuläge Nuläge - Varför - Vad - Vem - Vart - Hur - När - AffärsplanVarförVad VemVart Hur När AffärsplanBilagorExportstegen

15 14 FÖRETAG MED LYCKAD INTERNATIONALISERING Satsning och pris-sättning som betonar vinst istället för tillväxt Utrymme för internationell tillväxt ryms inom den finansiella kapaciteten Långsiktigt perspektiv med en tydlig vision Ekonomi- och rapporteringssystem som möjliggör styrning Erfarna personer i styrelsen som objektivt granskar planerna och kommer med goda råd Lyckad Internationalisering Source: Copenhagen Business School Nuläge Nuläge - Varför - Vad - Vem - Vart - Hur - När - AffärsplanVarförVad VemVart Hur När AffärsplanBilagorExportstegen

16 15 Exempel på frågor från företag: • Jag funderar på att exportera, hur gör jag? • Jag har blivit kontaktad av en person som vill sälja mina produkter • Vi har en representant i ett land men varför händer det inget? • Jag vill ha en bra agent i Tyskland? • Hur mycket tror du att det kostar att starta upp verksamhet i …? • Vi skall ha styrelsemöte och behöver ett underlag

17 16 VÅRA PERSONLIGA EXPORTRÅDGIVARE GÖR DET ENKLARE FÖR SMÅFÖRETAG ATT VÄXA INTERNATIONELLT HUR? VEM? VAD? •Kostnadsfri exportrådgivning och kompetensutveckling •Företag med max 50 anställda och max 10 MEuro i omsättning •Tjänste- och varuproducerande företag •Gamla och nya exportörer •Process- och kvalitetssäkringsverktyget ”Steps to export” Nuläge Nuläge - Varför - Vad - Vem - Vart - Hur - När - AffärsplanVarförVad VemVart Hur När AffärsplanBilagorExportstegen

18 17 1.Nuläge 2.Varför? 4.Vem? 5.Vart? 6.Hur? 3.Vad? 7.När? 8.Affärsplan ”Företagsprofil” Affärsidé och vision SWOT-analys på företaget Produkt / Marknads / Kundmatris - P/M/K-matris Exempel på exportmotiv Grundmotiv Lista över era exportmotiv Exempel på ”exportstyrkor” Position i värdekedjan Slutkund Samarbetspartner Andra intressenter Vad styr marknadsval? Marknadsprioritering Preliminärt marknadsval Marknadscheck /Marknadsundersökning Val av etableringsform ”Partnerkrav” Representantsökning Att utveckla representantnätet Intern kravanalys Priskalkyl Etableringskalkyl Handlings- och tidplan Affärsplan export Uppföljning! Expansion Fortsättning? Identifiera framgångsfaktorer på befintliga marknader EFN analys SWOT-analyser på produkter och tjänster Testa på marknaden, fråga, jämför osv. STEPS TO EXPORT TM (EXPORTSTEGEN) Nuläge Nuläge - Varför - Vad - Vem - Vart - Hur - När - AffärsplanVarförVad VemVart Hur När AffärsplanBilagorExportstegen

19 18 INNEHÅLLSFÖRTECKNING I EN AFFÄRSPLAN - För dokumentation kan det vara värdefullt att skriva en affärsplan export •Affärsidé och vision •Företaget •SWOT analys på företaget •PMK matris •Vision (för företaget totalt) Lista (redovisning av exportmotiv) •Grundmotiv Affärskoncept export, dvs. vad skall exporteras •PMK matrisen med fokusering på valda produkter •EFN analys •Identifierade kundfördelar •Genomförda undersökningar, resultat och slutsatser •Affärsidé export •Slutkund •Samarbetspartner •Andra intressenter •Preliminära marknadsval, nyckeltal •Prioriterade marknader, checklistor •Genomförda undersökningar, resultat och slutsatser •Val av etableringsform •Partnerkrav •Avtal •Intern kravanalys (krav på nyrekrytering, SP material etc) •Nettoresultatkalkyl •Finansiering •Handlings- och tidsplan (åtgärder med start tid och färdig tid, ansvarig och beräknad kostnad) Bifogade större Word doc. etc •Detaljerade planer för enskilda marknader •Detaljerade interna åtgärdsprogram •Avtal Nuläge Varför? Vem? När? Hur? Vart? Vad? Bilagor Nuläge Nuläge - Varför - Vad - Vem - Vart - Hur - När - AffärsplanVarförVad VemVart Hur När AffärsplanBilagorExportstegen

20 19 • Nuläge • Varför -Export • Vad – Export • Vem – Export • Vart - Export • Hur - Export • När - Export • Affärsplan - Export Eget arbete PROCESSUPPLÄGG - Hur vi utvecklar företag i internationell affärsutveckling Möte 5 Möte 4 Möte 3 Möte 2 Möte 1 • Etableringskalkyl Nuläge Nuläge - Varför - Vad - Vem - Vart - Hur - När - AffärsplanVarförVad VemVart Hur När AffärsplanBilagorExportstegen


Ladda ner ppt "VÄRLDENS MÖJLIGHETER En presentation av Exportrådet Kent Goldmann, Exportrådgivare Tel: 08-588 660 34."

Liknande presentationer


Google-annonser