Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Vi gör det enklare för svenska

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Vi gör det enklare för svenska"— Presentationens avskrift:

0 VÄRLDENS MÖJLIGHETER En presentation av Exportrådet
Kent Goldmann, Exportrådgivare Tel:

1 Vi gör det enklare för svenska
företag att växa internationellt

2 VI FINNS DÄR DU FINNS … OCH DÄR DINA KUNDER FINNS
500 anställda, varav 380 utomlands – Ägs av staten och näringslivet

3 VI HJÄLPER DIG MED INTERNATIONELL AFFÄRSUTVECKLING

4 UTNYTTJA EXPORTRÅDETS STYRKOR I DIN INTERNATIONALISERING
Vi är på plats över hela världen, med uthållig närvaro och väl utvecklade lokala nätverk Lokal närvaro Vi ger inte bara strategiska råd – vi hjälper dig göra internationella affärer Handfast hjälp

5 Det är inte svenska affärsidéer som är för små, det är Sverige som är för litet.

6 Nuläge - Varför - Vad - Vem - Vart - Hur - När - Affärsplan
VÅRA PERSONLIGA EXPORTRÅDGIVARE GÖR DET ENKLARE FÖR SMÅFÖRETAG ATT VÄXA INTERNATIONELLT VAD? Kostnadsfri exportrådgivning och kompetensutveckling Företag med max 50 anställda och max 10 MEuro i omsättning Tjänste- och varuproducerande företag Gamla och nya exportörer Process- och kvalitetssäkringsverktyget ”Steps to export” VEM? HUR? Exportstegen Nuläge - Varför - Vad - Vem - Vart - Hur - När - Affärsplan Bilagor

7 STOPPA ”PLÅGSAMMA EXPORTFÖRSÖK”!
Förutfattade meningar.. Vi skall expandera från problem på hemmamarknaden.. Vild expansion - ingen styrning.. Vi skall gå ut med alla våra produkter.. De som vill får bli vår representant.. Vi börjar med en mässa - utan att veta varför.. Exportstegen Nuläge - Varför - Vad - Vem - Vart - Hur - När - Affärsplan Bilagor

8 FÖRETAG MED LYCKAD INTERNATIONALISERING
Långsiktigt perspektiv med en tydlig vision Satsning och pris-sättning som betonar vinst istället för tillväxt Ekonomi- och rapporteringssystem som möjliggör styrning Lyckad Internationalisering Utrymme för internationell tillväxt ryms inom den finansiella kapaciteten Erfarna personer i styrelsen som objektivt granskar planerna och kommer med goda råd Exportstegen Nuläge - Varför - Vad - Vem - Vart - Hur - När - Affärsplan Bilagor Source: Copenhagen Business School

9 Exempel på frågor från företag:
Jag funderar på att exportera, hur gör jag? Jag har blivit kontaktad av en person som vill sälja mina produkter Vi har en representant i ett land men varför händer det inget? Jag vill ha en bra agent i Tyskland? Hur mycket tror du att det kostar att starta upp verksamhet i …? Vi skall ha styrelsemöte och behöver ett underlag

10 STEPS TO EXPORT TM (EXPORTSTEGEN)
Affärsplan export Uppföljning! Expansion Fortsättning? 8.Affärsplan Intern kravanalys Priskalkyl Etableringskalkyl Handlings- och tidplan 7.När? Val av etableringsform ”Partnerkrav” Representantsökning Att utveckla representantnätet 6.Hur? Vad styr marknadsval? Marknadsprioritering Preliminärt marknadsval Marknadscheck /Marknadsundersökning 5.Vart? Position i värdekedjan Slutkund Samarbetspartner Andra intressenter 4.Vem? Identifiera framgångsfaktorer på befintliga marknader EFN analys SWOT-analyser på produkter och tjänster Testa på marknaden, fråga, jämför osv. 3.Vad? Exempel på exportmotiv Grundmotiv Lista över era exportmotiv Exempel på ”exportstyrkor” 2.Varför? ”Företagsprofil” Affärsidé och vision SWOT-analys på företaget Produkt / Marknads / Kundmatris - P/M/K-matris 1.Nuläge Exportstegen Nuläge - Varför - Vad - Vem - Vart - Hur - När - Affärsplan Bilagor

11 Nuläge - Varför - Vad - Vem - Vart - Hur - När - Affärsplan
INNEHÅLLSFÖRTECKNING I EN AFFÄRSPLAN - För dokumentation kan det vara värdefullt att skriva en affärsplan export Affärsidé och vision Företaget SWOT analys på företaget PMK matris Vision (för företaget totalt) Lista (redovisning av exportmotiv) Grundmotiv Affärskoncept export, dvs. vad skall exporteras PMK matrisen med fokusering på valda produkter EFN analys Identifierade kundfördelar Genomförda undersökningar, resultat och slutsatser Affärsidé export Slutkund Samarbetspartner Andra intressenter Preliminära marknadsval, nyckeltal Prioriterade marknader, checklistor Genomförda undersökningar, resultat och slutsatser Val av etableringsform Partnerkrav Avtal Intern kravanalys (krav på nyrekrytering, SP material etc) Nettoresultatkalkyl Finansiering Handlings- och tidsplan (åtgärder med start tid och färdig tid, ansvarig och beräknad kostnad) Bifogade större Word doc. etc Detaljerade planer för enskilda marknader Detaljerade interna åtgärdsprogram Nuläge Vart? Hur? Varför? Vad? När? Bilagor Vem? Exportstegen Nuläge - Varför - Vad - Vem - Vart - Hur - När - Affärsplan Bilagor

12 Nuläge - Varför - Vad - Vem - Vart - Hur - När - Affärsplan
PROCESSUPPLÄGG - Hur vi utvecklar företag i internationell affärsutveckling Möte 1 Möte 2 Möte 3 Möte 4 Möte 5 Nuläge Varför -Export Vad – Export Vem – Export Vart - Export Hur - Export När - Export Etableringskalkyl Affärsplan - Export Eget arbete Exportstegen Nuläge - Varför - Vad - Vem - Vart - Hur - När - Affärsplan Bilagor

13 STOPPA ”PLÅGSAMMA EXPORTFÖRSÖK”!
Förutfattade meningar.. Vi skall expandera från problem på hemmamarknaden.. Vild expansion - ingen styrning.. Vi skall gå ut med alla våra produkter.. De som vill får bli vår representant.. Vi börjar med en mässa - utan att veta varför.. Exportstegen Nuläge - Varför - Vad - Vem - Vart - Hur - När - Affärsplan Bilagor

14 FÖRETAG MED LYCKAD INTERNATIONALISERING
Långsiktigt perspektiv med en tydlig vision Satsning och pris-sättning som betonar vinst istället för tillväxt Ekonomi- och rapporteringssystem som möjliggör styrning Lyckad Internationalisering Utrymme för internationell tillväxt ryms inom den finansiella kapaciteten Erfarna personer i styrelsen som objektivt granskar planerna och kommer med goda råd Exportstegen Nuläge - Varför - Vad - Vem - Vart - Hur - När - Affärsplan Bilagor Source: Copenhagen Business School

15 Exempel på frågor från företag:
Jag funderar på att exportera, hur gör jag? Jag har blivit kontaktad av en person som vill sälja mina produkter Vi har en representant i ett land men varför händer det inget? Jag vill ha en bra agent i Tyskland? Hur mycket tror du att det kostar att starta upp verksamhet i …? Vi skall ha styrelsemöte och behöver ett underlag

16 Nuläge - Varför - Vad - Vem - Vart - Hur - När - Affärsplan
VÅRA PERSONLIGA EXPORTRÅDGIVARE GÖR DET ENKLARE FÖR SMÅFÖRETAG ATT VÄXA INTERNATIONELLT VAD? Kostnadsfri exportrådgivning och kompetensutveckling Företag med max 50 anställda och max 10 MEuro i omsättning Tjänste- och varuproducerande företag Gamla och nya exportörer Process- och kvalitetssäkringsverktyget ”Steps to export” VEM? HUR? Exportstegen Nuläge - Varför - Vad - Vem - Vart - Hur - När - Affärsplan Bilagor

17 STEPS TO EXPORT TM (EXPORTSTEGEN)
Affärsplan export Uppföljning! Expansion Fortsättning? 8.Affärsplan Intern kravanalys Priskalkyl Etableringskalkyl Handlings- och tidplan 7.När? Val av etableringsform ”Partnerkrav” Representantsökning Att utveckla representantnätet 6.Hur? Vad styr marknadsval? Marknadsprioritering Preliminärt marknadsval Marknadscheck /Marknadsundersökning 5.Vart? Position i värdekedjan Slutkund Samarbetspartner Andra intressenter 4.Vem? Identifiera framgångsfaktorer på befintliga marknader EFN analys SWOT-analyser på produkter och tjänster Testa på marknaden, fråga, jämför osv. 3.Vad? Exempel på exportmotiv Grundmotiv Lista över era exportmotiv Exempel på ”exportstyrkor” 2.Varför? ”Företagsprofil” Affärsidé och vision SWOT-analys på företaget Produkt / Marknads / Kundmatris - P/M/K-matris 1.Nuläge Exportstegen Nuläge - Varför - Vad - Vem - Vart - Hur - När - Affärsplan Bilagor

18 Nuläge - Varför - Vad - Vem - Vart - Hur - När - Affärsplan
INNEHÅLLSFÖRTECKNING I EN AFFÄRSPLAN - För dokumentation kan det vara värdefullt att skriva en affärsplan export Affärsidé och vision Företaget SWOT analys på företaget PMK matris Vision (för företaget totalt) Lista (redovisning av exportmotiv) Grundmotiv Affärskoncept export, dvs. vad skall exporteras PMK matrisen med fokusering på valda produkter EFN analys Identifierade kundfördelar Genomförda undersökningar, resultat och slutsatser Affärsidé export Slutkund Samarbetspartner Andra intressenter Preliminära marknadsval, nyckeltal Prioriterade marknader, checklistor Genomförda undersökningar, resultat och slutsatser Val av etableringsform Partnerkrav Avtal Intern kravanalys (krav på nyrekrytering, SP material etc) Nettoresultatkalkyl Finansiering Handlings- och tidsplan (åtgärder med start tid och färdig tid, ansvarig och beräknad kostnad) Bifogade större Word doc. etc Detaljerade planer för enskilda marknader Detaljerade interna åtgärdsprogram Nuläge Vart? Hur? Varför? Vad? När? Bilagor Vem? Exportstegen Nuläge - Varför - Vad - Vem - Vart - Hur - När - Affärsplan Bilagor

19 Nuläge - Varför - Vad - Vem - Vart - Hur - När - Affärsplan
PROCESSUPPLÄGG - Hur vi utvecklar företag i internationell affärsutveckling Möte 1 Möte 2 Möte 3 Möte 4 Möte 5 Nuläge Varför -Export Vad – Export Vem – Export Vart - Export Hur - Export När - Export Etableringskalkyl Affärsplan - Export Eget arbete Exportstegen Nuläge - Varför - Vad - Vem - Vart - Hur - När - Affärsplan Bilagor


Ladda ner ppt "Vi gör det enklare för svenska"

Liknande presentationer


Google-annonser