Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Ät rätt För att träna lätt. Jessica Hidebrand • Inte bara mamma till Ida i D gruppen • Fil kand. Kostekonomi.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Ät rätt För att träna lätt. Jessica Hidebrand • Inte bara mamma till Ida i D gruppen • Fil kand. Kostekonomi."— Presentationens avskrift:

1 Ät rätt För att träna lätt

2 Jessica Hidebrand • Inte bara mamma till Ida i D gruppen • Fil kand. Kostekonomi

3 Hur mycket behöver jag äta då??? KÖNÅLDERINAKTIVAKTIVSKILLNAD MAN KCAL KVINNA KCAL MAN KCAL KVINNA KCAL MAN KCAL3298 KCAL 11% KVINNA KCAL2557 KCAL 12% MAN KCAL3179 KCAL 11% KVINNA KCAL2486 KCAL 12% Källa: Normer SNR kost Dietist XP

4 Vad är rätt?? • Kostcirkeln

5 Hur ska jag äta…. • Tallriksmodellen

6 Proteiner • Kroppens byggstenar • Finns i Kött, fisk, tofu, bönor, linser • Järn, koppar etc. är bundna till protein Källa: Abrahamsson m.fl. (2003) Näringslära för högskolan. Stockholm Liber.

7 Fria Radikaler Är molekyler som innehåller en eller flera oparade elektroner och kan då vara mycket reaktiva eˉ Källa: Abrahamsson m.fl. (2003) Näringslära för högskolan. Stockholm Liber.

8 Antioxidanter • Förhindrar bildning och skadeverkan från vissa reaktiva syre- och kväveformer. Kväver fria radikaler och kallas därför ”scavengers”. • Antioxidanter= vitamin C, E, β- karoten, lykopen, flavonoider Källa: Abrahamsson m.fl. (2003) Näringslära för högskolan. Stockholm Liber.

9 Kolhydrater • Frukt & Grönsaker • Potatis, Ris & Pasta • Bröd & Müsli • Godis & Läsk Källa: Abrahamsson m.fl. (2003) Näringslära för högskolan. Stockholm Liber

10 Snabba och långsamma kolhydrater • Mäts i GI (Glykemiskt Index)= Hur snabbt kolhydraten tas upp i kroppen Källa: Abrahamsson m.fl. (2003) Näringslära för högskolan. Stockholm Liber

11 Fett • Mättade, Enkelomättade & Fleromättade • Binder vitaminerna A,D,E,K. Källa: Abrahamsson m.fl. (2003) Näringslära för högskolan. Stockholm Liber

12 Nyttig mat Nyckelhålet står för: • mindre och/eller nyttigare fett • mindre socker • mindre salt • mer kostfiber och fullkorn /http://www.slv.se/sv/grupp1/mat-och-naring/nyckelhalet

13 Nyttig mat • Köp livsmedel med så KORT innehållsförteckning som möjligt

14 Mellistips Koka gröt ris och kyl ner Blanda de kalla grötriset med vanilj yoghurt Servera med bär = Nyttig Risifrutti


Ladda ner ppt "Ät rätt För att träna lätt. Jessica Hidebrand • Inte bara mamma till Ida i D gruppen • Fil kand. Kostekonomi."

Liknande presentationer


Google-annonser