Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Energigivande näringsämnen KolhydraterProteinFett.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Energigivande näringsämnen KolhydraterProteinFett."— Presentationens avskrift:

1 Energigivande näringsämnen KolhydraterProteinFett

2 Kolhydrater Finns främst i livsmedel från växtriket.  Socker  Stärkelse  Kostfiber

3 Sockerarter  Enkla – glukos, fruktos, druvsocker i frukt, bär och honung 1 molekyl Tas upp direkt i blodet och ger snabb energi. Idrottsmän – blåbärssoppa.  Sammansatta – sackaros (vanligt socker), laktos (mjölksocker) 2 molekyler Måste först brytas ned i kroppen innan de kan tas upp.

4 Stärkelse  En sammansatt sockerart som måste brytas ned till druvsocker innan den kan tas upp i kroppen och ge energi. (Kan bestå av 1000 molekyler.)  Långsam kolhydrat.  Bröd, ris, pasta, potatis, rotfrukter.

5 Kostfiber  Ger ingen energi.  Ger volym så att vi blir mätta. Binder vatten i magsäcken.  Motverkar förstoppning.  Minskar risk för karies.  Finns i frukt, grönt, rotfrukter, grovt mjöl.  Tips! Drick mycket vatten när du äter fiberrikt, för fiber binder vatten.

6 Protein Protein behöver vi äta därför att det:  Ger energi  Bygger upp kroppens vävnader, främst när man växer men även för att byta ut gamla slitna vävnader.  Bildar hormoner och enzymer till matspjälkningen. Proteiner består av aminosyror. 8 stycken är livsnödvändiga. Fullvärdigt protein!

7 Fett Fett behöver vi äta därför att det:  Används som energi i kroppen % av vårt energiintag bör komma från fett!  Ger oss de fettlösliga vitaminerna A, D,E,K  Ger de livsnödvändiga fettsyrorna linolsyra och linolensyra

8 Mättat och omättat fett Fett är uppbyggt av fettsyror   Mättade   Omättade och fleromättade

9 Fettets konsistens Livsmedlen vi äter innehåller en blandning av olika fettsyror. Detta påverkar konsistensen hos fettet. Hög halt ger ett hårt fett. Hög halt mättade ger ett hårt fett. T ex smör, hårt margarin, kokosfett, nötkött. och fettsyror ger mjukare och flytande fetter. Omättade och fleromättade fettsyror ger mjukare och flytande fetter. T ex matoljor, flytande margariner. Finns också i fisk, fågel, nötter och frön.

10 Välj rätt Omättade och fleromättade är bra ur hälsosynpunkt. Bl a positiv inverkan på hjärt- och kärlsjukdomar.  Välj mjukt och flytande till matlagning och bakning.  Bordsmargarin på smörgås.  Fisk flera gånger i veckan.  Nyckelhålsmärkta varor.

11 Undvik Transfett Bildas när vegetabiliska fetter härdas industriellt för att de ska få fastare konsistens. Finns ofta i kex, bakverk, snacks, choklad, chips, pommes frites, färdigmat.


Ladda ner ppt "Energigivande näringsämnen KolhydraterProteinFett."

Liknande presentationer


Google-annonser