Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Näringslära. Mat, motion och hälsa  Hälsa – vad är det? Enligt WHO, Världshälsoorganisationen, är det när vi mår bra både fysiskt, psykiskt och socialt,

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Näringslära. Mat, motion och hälsa  Hälsa – vad är det? Enligt WHO, Världshälsoorganisationen, är det när vi mår bra både fysiskt, psykiskt och socialt,"— Presentationens avskrift:

1 Näringslära

2 Mat, motion och hälsa  Hälsa – vad är det? Enligt WHO, Världshälsoorganisationen, är det när vi mår bra både fysiskt, psykiskt och socialt, alltså hur vi ser på hela vår livssituation.  Sambandet mellan mat, motion och hälsa är känt sedan länge.  Våra matvanor – vad vi äter, när och hur

3 När du går, tränar eller sover - ja hela tiden - förbrukar du energi. Då behöver du också tillsätta energi i form av mat.  Ungefär hälften av den energi du får i dig går åt till att hålla rätt kroppstemperatur och hålla igång de inre organen. kroppstemperatur och hålla igång de inre organen.  Resten används till arbete, lek och motion

4 Hur mycket energi behövs?  Behovet av energi beror bland annat på ålder, kön, kroppsstorlek, typ av arbete, motionsvanor och klimat.  Även när vi sover förbrukas energi.

5 Vi får energi från?  Kolhydrater 50-60E % per dag 1g ger 4 kcal  Protein E% per dag 1g ger 4 kcal  Fett E% per dag 1g ger 9 kcal

6 Kolhydrater Kolhydrater är en viktig energikälla. Kolhydrater finns i livsmedel från växtriket i tre olika former: Stärkelse Socker Kostfibrer Kolhydrater

7 Var hittar man kolhydrater? Frukt, bär, läsk, kakor och mjölk Pasta, mjöl,gryn, bröd och potatis Frukt, grönsaker, grovt bröd. Socker Stärkelse Kostfibrer

8 Kolhydraternas viktigaste roll…………….  Ge energi, energireserv  Underhålla blodsockerhalten  Är en viktig energigivare för Centrala Nerv Systemet  Spara på protein  Ge tillräckligt med kostfibrer  För att minska fettintaget

9 Protein behövs för………..  Bygger upp muskler  Underhåller kroppens celler (bilda hormoner och enzymer)  Ger energi när det finns för lite kolhydrater och fett  Bygger upp immunförsvaret

10 Protein är uppbyggt av….  20 Aminosyror  9 är essentiella (livsnödvändiga)  De övriga 11 tillverkas i kroppen  Finns i både djur och växtriket

11 2 olika protein????  Animaliskt protein innehåller alla essentiella amnisyror kallas därför FULLVÄRDIGT protein.  Vegetabiliska innehåller inte alla essentiella aminosyror och måste därför kombineras ex bönröra (humus) och majsbröd.

12 Fett behöver vi för…….  Ger energi och är energireserv (kan lagras hur mycket som helst)  Låter kroppen tillgodogöra sig de livnödvändiga fettsyrorna omega-3 och -6  Tillför kroppen de fettlösliga vitaminerna A-D-E-K  Isoleringsmaterial  Ingår i cellmembranen

13 Olika fettsorter………  Mättade fetter ex smör  Enkelomättade fetter ex olivolja  Fleromättat fett ex lax

14 Det var våra tre energigivare.  För att de ska fungera behövs ……….  Vitaminer och Mineraler

15 Vitaminer BBBB CCCC AAAA DDDD EEEE KKKK Vattenlösliga Fettlösliga

16 Vattenlösliga vitaminerna   B finns i magert kött, leverpastej och i fullkornsmjöl.   B- vitamin behövs för: Hud och aptit, bilda blodkroppar och tillväxten.   C finns i paprika, nypon, jordgubbar och broccoli.   C- vitamin behövs för: bilda kroppsvävnader, tillgodogöra sig järnet i maten och skapa motståndskraft mot infektioner

17 Fettlösliga vitaminerna  A finns i morötter och lever  A –vitamin behövs för: tillväxten, skymmningsseendet och öka motståndskraft mot infektioner  D finns i lax, makrill,ägg skapas även i huden i solsken  D –vitamin behövs tillsammans med kalk för: skelett och tänder  E finns i nötter och solrosolja  E –vitamin behövs för: skyddar fleromättade fettsyror mot nedbrytning i vävnaderna  K finns i mörkgröna bladgrönsaker, lever, avokado  K –vitamin behövs för: blodets koagulering

18 Mineraler ……………..   Kalcium finns finns i: mjölk, spenat   Bra för bilda skelett, blodets koagulering.   Fosfor finns i: nötkött, ägg, fisk   Bra för att bilda skelett, kolhydraternas nedbrytning   Järn finns i: blodpudding, bönor och linser   Behövs för bilda röda färgämnet (hemoglobin)   Natrium finns i: bordssalt, salta snacks   Behövs för vatten och syrabalansen i kroppen

19 Det finns många mineraler……  Jod finns i: musslor, räkor  Behövs för bilda sköldkörtelns hormoner  Fluor finns i: vissa mineralvatten, tandkräm med fluor  Behövs för stärker tandemaljen  Selen finns i:hummer och musslor  Behövs för imunförsvaret  Zink finns i: nöt och viltkött, havregryn  Behövs för snabbare såräkning, barns tillväxt.

20 Är ni noga med vad ni äter?  Jag är noga med vad min hund äter? Jag tycker om kött men ibland får jag olja för pälsen

21 Mer information

22 Fakta hämtad från……  Hem och Konsumentkunskap ISBN  Ät bäst ISBN  naring/ naring/ naring/ 


Ladda ner ppt "Näringslära. Mat, motion och hälsa  Hälsa – vad är det? Enligt WHO, Världshälsoorganisationen, är det när vi mår bra både fysiskt, psykiskt och socialt,"

Liknande presentationer


Google-annonser