Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Hem- och konsumentkunskap Ht-2011 DET SVENSKA KULTURARVET.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Hem- och konsumentkunskap Ht-2011 DET SVENSKA KULTURARVET."— Presentationens avskrift:

1

2 Hem- och konsumentkunskap Ht-2011 DET SVENSKA KULTURARVET

3

4 Välkomstlunchen År 6: Dessert År 7: Tillbehör År 8: Varmrätt Börja med att: • Gå igenom alla viktiga moment (hygien, val av kost, näringsämnen)! • Söka recept (Sveriges matkultur) • Se över ingredienser/kostnad • Beräkna receptet så att det räcker till de antal personer som ska äta

5 HYGIEN • Se alltid till att tvätta händerna noga innan bakning eller matlagning. • Tänk på att ta av ringar, klockor och armband. • Tänk på att hålla dig ren genom hela processen, tänk på vad du gör. Foto: Scanpix

6 Sveriges matkultur • Sök på internet efter det ni vill tillaga. Kravet är att det ska vara något som är traditionellt svenskt. • Det recept ni sedan väljer ska sparas och användas. Se över ingredienserna och försök att hålla er till närodlat och transportsnålt. Foto: IKEA

7 Olika sidor på nätet: (Svenska traditionella maträtter) raetter/Page-6.html (Svensk mat, svenska klassiker och receptfavoriter) (lite mat historia, svensk husmanskost) (Sök på google)

8 Näringsämnen Kroppens viktiga näringsämnen För att må riktigt bra behöver vi en allsidig kost. Ett sätt är att följa kostcirkeln och välja mat ur alla livsmedelsgrupper, såväl grönsaker, rotfrukter, kött, fisk som bröd och mjölkprodukter. På så sätt kan vi tillgodogöra oss all de näringsämnen som vi behöver: kolhydrater, protein, fett, vitaminer och mineraler. tiga_naringsamnen • Proteiner • Kolhydrater • Fett • Vitaminer • Mineraler • Alla behöver en hälsosam och balanserad kost!

9 Bra matvanor är en av de viktigaste faktorerna för att må bra, både nu och i framtiden. Livsmedelsverket har satt ihop några råd som hjälper dig att leva hälsosamt: • Ät mycket frukt och grönt, gärna 500 g. om dagen. Det motsvarar till exempel tre frukter och två rejäla portioner grönsaker. • Välj i första hand fullkorn när du äter bröd, flingor, gryn, pasta och ris. • Välj gärna nyckelhålsmärkta livsmedel. • Ät fisk ofta, gärna tre gånger i veckan. • Använd gärna flytande margarin eller olja i matlagningen. På länken till höger finns bilder på 5 kostråd för utskrift och tryck.

10 Ät regelbundet och varierat Hela kroppen fungerar bättre om man äter regelbundet – frukost, lunch, middag och något mellanmål däremellan. Om man äter regelbundet är det är lättare att låta bli att småäta och att äta lagom mycket vid måltiderna. För att få i sig alla näringsämnen kroppen behöver är det bra att äta varierat. Försök att varje dag äta livsmedel från matcirkelns alla delar. Livsmedelsverket: naring/Kostrad/Vuxna/#Tallrik

11 För bra resultat krävs samarbete i studiegrupperna.. LYCKA TILL! E.Segerdorf

12


Ladda ner ppt "Hem- och konsumentkunskap Ht-2011 DET SVENSKA KULTURARVET."

Liknande presentationer


Google-annonser