Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Näring och individuella behov åk 8 Sidorna 19-39 i hkk boken.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Näring och individuella behov åk 8 Sidorna 19-39 i hkk boken."— Presentationens avskrift:

1 Näring och individuella behov åk 8 Sidorna i hkk boken

2 Vår kropp är uppbyggd av näringsämnen  Näringsämnen: - Kolhydrater -Fetter -Proteiner -Vitaminer -Mineraler -Vatten Näringsämnen finns i:  Livsmedel = t.ex. mjölk, bröd, potatis, grönsaker, frukt, kött, fisk och ägg.

3 Din kropp behöver bränsle, energi, för att du ska må bra, det vill säga:  För att hålla rätt kroppstemperatur  För att hålla igång alla kroppens organ, dvs hjärta, matsmältning och andning  För att du ska kunna tänka klart och orka röra dig  För att kroppen ska orka växa Tänk på att: -när du växer ska din vikt öka i förhållande till din nya längd -Hjärnan är glupsk! Den kräver mest energi av alla kroppsorgan

4 Hur mycket energi behöver du? Beror på:  Fysisk aktivitet, hur mycket man rör på sig  Ålder  Kön  Kroppsvikt Energibalans dvs. energiintag = energiförbrukning (man gör av med lika mycket energi som man stoppar i sig) Ålder14-17 Pojkar2 900 kcal Flickor2 300 kcal

5 För att vi ska få energi till kropp och knopp måste vi äta! Som hjälp för att äta omväxlande mat i lämplig mängd är det bra att kunna: Matcirkeln Tallriksmodellen Nyckelhålsmärkning Livsmedelsverkets 5 kostråd

6 Matcirkeln Om vi varje dag äter något livsmedel från varje grupp får vi en bra variation av näringsämnen.

7

8 Tallriksmodellen för hög- och lågenergiförbrukare HögenergiförbrukareLågenergiförbrukare

9 Nyckelhålsmärket Nyckelhålet står för: mindre och/eller nyttigare fett mindre socker mindre salt mer kostfiber och fullkorn

10 Livsmedelsverkets 5 kostråd Ät mycket frukt och grönt Välj i första hand fullkorn när du äter bröd, flingor, gryn, pasta och ris Välj gärna nyckelhålsmärkt Ät fisk ofta – gärna 2-3 gånger i veckan Byt till flytande margarin eller olja när du lagar mat

11 Frukost: Frukosten är jätteviktig för att du ska få ny energi och kunna koncentrera dig och prestera bättre under förmiddagen fram till lunch. I varje frukost bör livsmedel ur de här tre grupperna ingå: 123 mjölkbröd med pålägg- kött, korv, leverpastej eller ost grönsaker frukt yoghurtflingorbär filgrynjuice

12

13

14

15

16

17

18

19

20


Ladda ner ppt "Näring och individuella behov åk 8 Sidorna 19-39 i hkk boken."

Liknande presentationer


Google-annonser