Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Tips när du planerar måltider. Använd tallriksmodellen.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Tips när du planerar måltider. Använd tallriksmodellen."— Presentationens avskrift:

1 Tips när du planerar måltider

2 Använd tallriksmodellen

3 Använd matcirkeln

4 Livsmedelsverkets fem kostråd • Ät mycket frukt och grönt – gärna 500 gram per dag! • Väl i första hand fullkorn när du äter bröd, flingor, gryn, pasta och ris! • Välj gärna nyckelhålsmärkt • Ät fisk – gärna 2-3 gånger i veckan! • Använd flytande margarin eller olja när du lagar mat. •

5 Klimatsmart mat Sidan I AFFÄREN • Köp närproducerad mat • Köp ekologiskt • Köp mat efter säsong • Köp mat långt ner i näringskedjan. Ät mer baljväxter och spannmål och mindre kött. • Köp miljömärkt fisk • Köp färska livsmedel utan onödiga förpackningar.

6 I KÖKET • Planera så att du inte köper mer mat än vad som går åt • Tillaga maten energisnålt – använd eftervärmen • Laga gärna fler rätter när ugnen är varm • Använd vattenkokare • Koka livsmedel med lock. Det drar fem gånger så mycket energi att koka utan lock. • Drick vanligt kranvatten. Flaskvatten transporteras med lastbilar som släpper ut koldioxid. • Ät upp maten! Vi slänger en nästan en femtedel av all mat vi köper. • Använd resterna till nya maträtter.

7 s.18

8


Ladda ner ppt "Tips när du planerar måltider. Använd tallriksmodellen."

Liknande presentationer


Google-annonser