Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Internationella Hälsokommunikatörer 1 Kost. Internationella Hälsokommunikatörer 2 Men har vi inte redan goda matvanor i Sverige? •10% äter så mycket fibrer.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Internationella Hälsokommunikatörer 1 Kost. Internationella Hälsokommunikatörer 2 Men har vi inte redan goda matvanor i Sverige? •10% äter så mycket fibrer."— Presentationens avskrift:

1 Internationella Hälsokommunikatörer 1 Kost

2 Internationella Hälsokommunikatörer 2 Men har vi inte redan goda matvanor i Sverige? •10% äter så mycket fibrer som rekommenderat •20% äter inom ramen för rekommendationen om fettintag •4% äter inom ramen för rekommendationen om mättat fett •50% äter inom ramen för rekommendationen om socker

3 Internationella Hälsokommunikatörer 3 Var finns mest protein i (per 100g)? A. Varmkorv B. Kotlett C. Ägg Fråga 1

4 Internationella Hälsokommunikatörer 4 PROTEIN •Kroppens byggstenar •Tillväxt •Reparation •Immunförsvaret •Hormonsystem Finns i: • Kött • Fisk • Ägg • Baljväxt

5 Internationella Hälsokommunikatörer 5 I vilken av följande finns det minst kolhydrater? 1.1 portion pasta X.1 portion potatis g (ca.3 skivor) vitt bröd Fråga 2

6 Internationella Hälsokommunikatörer 6 Uppfattningar En enkel vetenskaplig förklaring •Är OM kroppen förbrukar mer energi än vad man får i sig går man ner i vikt om man får i sig för mycket energi än vad kroppen kan förbränna går man upp i vikt, enkel matematik dra ner på kalorier, proteinintag dra ner på kolhydraterna.

7 Internationella Hälsokommunikatörer 7 1.Frukt 2. Honung 3. Potatis I vilken av dessa finns det inga kolhydrater? Fråga 3

8 Internationella Hälsokommunikatörer 8 består av sockerarter och kostfiber kroppens främsta energikälla •Finns i; •grönsaker •Frukt •Spannmål •Socker, honung Kolhydrater

9 Internationella Hälsokommunikatörer 9 ”Långsamma” & ”snabba” livsmedel - Bröd Bröd med Hela korn Surdegsbakat bröd Fullkornsbröd Pumpernickel Vitt bröd

10 Internationella Hälsokommunikatörer 10 ”Långsamma” & ”snabba” livsmedel – potatis, ris, pasta….. potatismos Couscous Ris, klibbigt potatis Ris, klibbfritt bulgur Böner, linser, pasta ärter Korn gryn snabb långsam

11 Internationella Hälsokommunikatörer 11 Var finns det mest fiber? •1. Tomat •X. Svamp •2. Blomkål Fråga 4

12 Internationella Hälsokommunikatörer 12 Kostfibrer •Håller magen igång •Ger mättnad •Bra för tänderna •Positiv effekt på blodfetterna

13 Internationella Hälsokommunikatörer 13 1 Dags fiber Frukost 1port. Flingor (15% fiber) = 4,5g 1skiva bröd (mjukt) = 2g 1päron = 4g Lunch Broccoli (1 port. 75g) = 2,2g 1kiwi = 1g Middag Morötter (1 port 60g) = 1,5g 1 banan = 2g 1 skiva knäckebröd = 2,8g Totalt 20g fibrer Frukost: 1port. Flingor (5%fiber)= 1,7g 1 skiva bröd (mjukt)= 2g 1 päron= 4g Lunch Tomat, sallad= 1g 1 kiwi= 1g Middag Broccoli (1port 75g)= 2,2g 1 banan= 2g 1 skiva knäckebröd= 2,8g Totalt 16,7 fibrer

14 Internationella Hälsokommunikatörer 14 30g kidneybönor ger 2,5g fibrer Ät mer baljväxter

15 Internationella Hälsokommunikatörer 15 Varför behöver vi fett? 1. Hormonbildning 2. C-vitamin upptag 3. Naglarnas bildning Fråga 5

16 Internationella Hälsokommunikatörer 16 Fett • Energi • Värmeisolering • Hormonbildning • Upptag av fett lösliga vitaminer • Smak bärare A E

17 Internationella Hälsokommunikatörer 17 Vad är snällast mot dina blodkärl? 1. Fet fisk X. Olivolja 2. Nötter Fråga 6

18 Internationella Hälsokommunikatörer 18 Fettkvalité Mättad fett = dålig fett, fast konsistens Omättad fett = bra fett, mjukt eller flytande Enkelomättad Fleromättad

19 Internationella Hälsokommunikatörer 19 1 gång per vecka X. 2 gånger per vecka 2. 3 gånger per vecka Hur ofta bör man äta fisk? Fråga 7

20 Internationella Hälsokommunikatörer 20 1.Olivolja X. Flytande margarin 2. Rapsolja Vad är nyttigast att steka i? Fråga 8

21 Internationella Hälsokommunikatörer 21 MättatEnkel- Omättat Flero- Mättat Majs12,226,157 Fast margarin31,632,412,5 Flytande marg7,545,423,4 Olivolja14,472,19,1 Rapsolja6,858,630,2 Solrosolja11,120,963,6

22 Internationella Hälsokommunikatörer Smör X. Olivolja 3. Flytande margarin Vad gör dig fetast? Fråga 9

23 Internationella Hälsokommunikatörer Kilowatt X. Kilojoule 3. Kilogram Hur mäter man matens energi? Fråga 10

24 Internationella Hälsokommunikatörer – 2000kcal X – 1700kcal kcal Vilket är det normala energibehovet (per dag) för en stillasittande kvinna? Fråga 11

25 Internationella Hälsokommunikatörer 25 Ålder Kön Kroppssammansättning Aktivitet Intensitet

26 Internationella Hälsokommunikatörer 26 Balans mellan energiintag och energiutgift

27 Internationella Hälsokommunikatörer 27 Body Mass Index BMI = vikten (kg) längden (m2) BMI- normalt mellan 20-25

28 Internationella Hälsokommunikatörer Skumgodis 2. Choklad 3. Geléhallon Vad blir man fetast av? Fråga 12

29 Internationella Hälsokommunikatörer Alkohol 2. Fett 3. Protein Vilket är mest kaloririkt? Fråga 13

30 Internationella Hälsokommunikatörer 30 1 gram protein4kcal 1 gram kolhydrat4kcal 1 gram fett9kcal 1 gram Alkohol7kcal Energigivande ämne

31 Internationella Hälsokommunikatörer Fett 2. Kolhydrater 3. Kalorier Vilket är viktigast för viktnedgång? Fråga 14

32 Internationella Hälsokommunikatörer X Hur många gånger bör man äta per dag? Fråga 15

33 Internationella Hälsokommunikatörer 33 8:00 – frukost Mellanmål 12:00 – lunch Mellanmål 17:00 – Middag ev. Mellanmål

34 Internationella Hälsokommunikatörer 34 Huvudmålen Potatis kan bytas ut mot ris, pasta eller bröd Grönsaksbehovet ca. 250g per dag Kött/fisk/ägg 2 gånger per dag

35 Internationella Hälsokommunikatörer 35 Frukost Bör utgöra 20-25% av dagens behov •Bättre litet och ej perfekt •”morgonaptit” – vakna först

36 Internationella Hälsokommunikatörer 36 Lunch Bör utgöra 25 – 35% av dagens behov •Vad äts? •Salladsbord •Mat uppläggning – portionsstorlek

37 Internationella Hälsokommunikatörer 37 Middag Bör utgöra % av dagens behov Bra sammansättning viktig Varm mat mättar bättre

38 Internationella Hälsokommunikatörer 38 Mellanmål Kan utgöra totalt ca. 15% av dagens behov •Näringsinnehåll •Variation – viktig? •Godis/snacks/kakor

39 Internationella Hälsokommunikatörer 39 Öka konsumtionen av frukt och grönsaker i hela befolkningen Öka andelen nyckelhålsmärkt mat för alla över 3 år. Minska konsumtionen av livsmedel av typen godis, snacks, söta drycker, kaffebröd samt öl, vin och sprit

40 Internationella Hälsokommunikatörer 40 Livsmedelsverkets 5 kostråd • Ät mycket frukt och grönt, gärna 500 gram om dagen. Det motsvarar till exempel tre frukter och två rejäla nävar grönsaker. • Välj gärna nyckelhålsmärkta livsmedel. • Ät fisk ofta, gärna tre gånger i veckan. • Använd gärna flytande margarin eller olja i matlagningen. • Ät bröd till varje måltid, gärna fullkornsbröd


Ladda ner ppt "Internationella Hälsokommunikatörer 1 Kost. Internationella Hälsokommunikatörer 2 Men har vi inte redan goda matvanor i Sverige? •10% äter så mycket fibrer."

Liknande presentationer


Google-annonser