Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Sammanfattning mat och hälsa Grubbeskolan Hem och konsumentkunskap Åk 8 Maria Fredriksson.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Sammanfattning mat och hälsa Grubbeskolan Hem och konsumentkunskap Åk 8 Maria Fredriksson."— Presentationens avskrift:

1 Sammanfattning mat och hälsa Grubbeskolan Hem och konsumentkunskap Åk 8 Maria Fredriksson

2 Energibehov Ålder Kön Aktivitet Kroppssammansättning Kroppsstorlek Flickor år 9.6 mJ Pojkar år 12,3 mJ

3 Energivärdet uttrycks i enheterna kilojoule (kJ) och kilokalorier (kcal) Näringsämnena heter ¤ kolhydrater ¤ protein ¤ fett ¤ mineraler ¤ vitaminer ¤ vatten

4 Kolhydrater E%, 1g ger 17kJ StärkelseKostfibrerSocker g/dagHögst 10E% 3g/mJ Polysackarid Polysackarid MonosackariderDisackarider Upp till Glukos (druvs) Sackaros Galaktos Maltos monos. Fruktos (frukts) Laktos Enkla sockerarter tas upp direkt av tarmslemhinnan. Sammansatta sockerarter måste spjälkas till enkla för att vi ska kunna ta upp dem. Omvandlas med hjälp av insulin till monosackarider, kan därefter användas eller lagras i form av glykogen i lever eller muskler

5 Barn 7-15 år bör inte äta mer än detta per vecka 1 bulle 4 småkakor 2 dl glass 1 dl smågodis, 60 gram 1 liten chokladkaka, 40 gram 1 minipåse snacks, 50 gram 5 dl läsk och saft Vi bör minska konsumtionen av socker eftersom: Överkonsumtion ger fetma Ökar risken för karies Ger bara energi ingen näring Ger stora svängningar i blodsockerbalansen Finns i: godis, läsk, bullar, marmelad, sylt, fruktyoghurt

6 Rekommendationer Det dagliga maximala intaget av socker = max 10 E% sockerbitar

7 21,2 gram/glas 22 gram/glas 19,8 gram/glas 6 gram/glas 19 gram/glas 26,6 gram/glas Sockerinnehåll

8 Stärkelse: Största energikällan Finns i potatis, ris, pasta, rotfrukter, bröd och gryn Kostfiber: Ger oftast ingen energi Minskar risken för karies Ger maten volym- vi är mätta längre, tarmrörelserna stimuleras Minskar risken för cancer Kom ihåg att dricka om du äter kostfiberrik mat eftersom fibrer binder vätska Finns i sädeslagens skaldelar, rotfrukter och bär

9 Hur mycket får du? 1 banan100 g 1.7 g fiber 2 Husmans30g 5 g fiber Morot100 g 2.4 g fiber Potatis200 g 2.8 g fiber Hallon100 g 3.1 g fiber

10 Fett, bör ge E%, 1g fett ger 37 kJ Varför? Ger energi Isolerar våra inre organ och även mot kyla Gör att vi kan ta upp de fettlösliga vitaminerna A, D, E, K Mättat fettOmättat fett Kolesterolhalten i blodet Max 10 E%Mellan E% Enkelomättade Fleromättade Kött2 fettsyror Margarinessentiella Smör(måste tillföras Ostmed maten) 3 (linolensyra) 6 (linolsyra) Fisk, olja, avokado, nötter

11 Protein, bör ge E%, 1 g ger 17kJ Varför? Ger energi Bygga upp och ersätta vävnader Bilda hormoner och enzymer (behövs för att processer i kroppen ska fungera) Finns ca olika proteiner i kroppen, när maten sönderdelas delas proteinerna in i sina minsta beståndsdelar- aminosyror. Det finns ca 20 aminosyror i kroppen som kroppen kopplar ihop och använder som den behöver. 9 av aminosyrorna är essentiella, de måste tillföras med maten. Högvärdigt protein finns i mjölk, kött, ägg, fisk, ärter, böner och linser. D v s de innehåller alla essentiella aminosyror. I utvecklingsländerna uppkommer bristsjukdomar p g a ett för lågt proteinintag men i industriländerna överkonsumerar vi istället protein. I snitt i vanlig husmanskost ingår 93 gram protein/dag och en vuxen behöver 0.8 gram protein/kilo kroppsvikt. Protein som vi överkonsumerar används direkt som energi alternativt bildar fetma.

12 Mineralämnen Järn, brist ger trötthet, huvudvärk och blodbrist. Brist ofta hos tonåringar. Finns i inälvsmat, rött kött, fullkornsprodukter, linser och bönor Kalcium, behövs för att bilda skelett, koagulera blod, nervfunktioner. Brist ger benskörhet. Finns i mjölk, ost, grönkål, spenat och bönor Fosfor, behövs för att bilda skelett och tänder samt att bryta ner kolhydrater. Brist ger urkalkning av skelettet Finns i nötkött, kyckling, lever, ägg, mjölk, ost, ärtväxter torkad frukt

13 Tallriksmodellen

14 Normalt behovLågt energibehov Högt energibehov Tallriksmodellen

15 Matcirkeln Matfett Mjölk och mejeriprodukter Kött, fisk och ägg Frukt och bär Grönsaker Potatis och rotfrukter Bröd, mjöl, gryn och pasta

16 Fördela måltiderna över dagen

17 - livsmedel som har en låg halt av fett / socker / salt - livsmedel med ett högt innehåll av kostfibrer - krav på fettkvalitet - portionsförpackad mat måste innehålla minst 80 g grönsaker och ge en viss mängd energi - soppa måste ge en viss mängd energi - kött, fisk, frukt & bär, potatis och grönsaker kan nyckelhålsmärkas Hjälper dig att välja hälsosamt. Alla livsmedel som man bör äta en större andel av kan nyckelhålsmärkas. Det gör det enklare för dig att välja rätt. Nyckelhålet

18 Vegetarisk mat Veganen äter bara mat från växtriket Laktovegetarianen + mjölkprodukter Laktoovovegetarianen +ägg och mjölk Demivegetarianen +fisk, ägg och mjölk

19 Prov vecka 21 Frågor Miljösymboler- de som vi jobbat med Granska förpackningar


Ladda ner ppt "Sammanfattning mat och hälsa Grubbeskolan Hem och konsumentkunskap Åk 8 Maria Fredriksson."

Liknande presentationer


Google-annonser