Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Mat Hur och vad ska vi äta?. Fett Mättat, fleromättat och enkelomättat Mättat, fleromättat och enkelomättat Används som bränsle av kroppen Används som.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Mat Hur och vad ska vi äta?. Fett Mättat, fleromättat och enkelomättat Mättat, fleromättat och enkelomättat Används som bränsle av kroppen Används som."— Presentationens avskrift:

1 Mat Hur och vad ska vi äta?

2 Fett Mättat, fleromättat och enkelomättat Mättat, fleromättat och enkelomättat Används som bränsle av kroppen Används som bränsle av kroppen Lagras i fettvävnader Lagras i fettvävnader Isolerar kroppen Isolerar kroppen Brist ger sköra muskler och vitaminbrist Brist ger sköra muskler och vitaminbrist Överflöd ger viktuppgång och eventuellt ökad risk för hjärt- och kärlsjukdom Överflöd ger viktuppgång och eventuellt ökad risk för hjärt- och kärlsjukdom

3 Bra fetter finns i Fet fisk Fet fisk Olivolja Olivolja Valnötter Valnötter Cashewnötter Cashewnötter Linfrön Linfrön Avokado Avokado Rapsolja Rapsolja

4 Protein Uppbyggt av aminosyror Uppbyggt av aminosyror Kroppens byggstenar Kroppens byggstenar Finns i massor av livsmedel Finns i massor av livsmedel Brist ger sämre immunförsvar, trötthet och apati. Brist får du när du äter för lite mat Brist ger sämre immunförsvar, trötthet och apati. Brist får du när du äter för lite mat Överskott kan eventuellt vara skadligt Överskott kan eventuellt vara skadligt Animaliskt protein har högre värden av livsnödvändiga aminosyror än vegetabiliskt protein Animaliskt protein har högre värden av livsnödvändiga aminosyror än vegetabiliskt protein

5 Bra protein! Ägg Ägg Fet fisk Fet fisk Bönor Bönor Mjölk Mjölk Keso Keso Linser Linser Ärtor Ärtor Kött Kött Sojabönor Sojabönor

6 Kolhydrater Är cellernas energi Är cellernas energi Viktigt bränsle för kroppen Viktigt bränsle för kroppen Delas in i snabba och långsamma Delas in i snabba och långsamma Brist kan ge trötthet, huvudvärk, irritation, depression, sämre ork vid hård fysisk träning och sämre hjärnfunktion Brist kan ge trötthet, huvudvärk, irritation, depression, sämre ork vid hård fysisk träning och sämre hjärnfunktion Överflöd kan leda till viktökning, mag- och tarmbesvär och ökad risk för diabetes typ 2 Överflöd kan leda till viktökning, mag- och tarmbesvär och ökad risk för diabetes typ 2

7 Bra kolhydrater Långkornigt ris Långkornigt ris Pasta, både vanlig och fullkorn Pasta, både vanlig och fullkorn Bröd, gärna surdeg eller fullkorn Bröd, gärna surdeg eller fullkorn Potatis Potatis Rotfrukter Rotfrukter Grönsaker Grönsaker

8 Vitaminer A D E K – fettlösliga A D E K – fettlösliga C B – vattenlösliga C B – vattenlösliga Tillskott skall ej behövas om jag äter en varierad kost Tillskott skall ej behövas om jag äter en varierad kost Viktiga för en mängd funktioner i kroppen Viktiga för en mängd funktioner i kroppen Underskott ger bristsjukdomar Underskott ger bristsjukdomar Överflöd av A D E K kan vara skadligt Överflöd av A D E K kan vara skadligt

9 Mineraler Järn, kalcium, kalium, jod, natrium, zink etc. Järn, kalcium, kalium, jod, natrium, zink etc. Brist ger sjukdomar Brist ger sjukdomar Överflöd kan vara skadligt Överflöd kan vara skadligt Tillskott behövs ej om du äter en varierad kost Tillskott behövs ej om du äter en varierad kost Kan finnas något enstaka undantag, som t.ex. selen, beroende på vad vi äter Kan finnas något enstaka undantag, som t.ex. selen, beroende på vad vi äter

10 Vätskebalansen Du behöver ca 3 liter vätska om dagen Du behöver ca 3 liter vätska om dagen 1-1,5 liter finns bundet i din kost 1-1,5 liter finns bundet i din kost Vätskebrist ger minskad prestationsförmåga, trötthet och huvudvärk Vätskebrist ger minskad prestationsförmåga, trötthet och huvudvärk Många elever dricker för lite under dagen i skolan Många elever dricker för lite under dagen i skolan

11 Hur ska jag då äta? Frukost, lunch, middag och två mellanmål Frukost, lunch, middag och två mellanmål Eller Eller Uppdelat på 6 mål om dagen Uppdelat på 6 mål om dagen Eller Eller Det som passar just dig bäst. Rådgör gärna med en dietist Det som passar just dig bäst. Rådgör gärna med en dietist Kom ihåg att många människor har många idéer om hur du ska äta. Tänk! Kom ihåg att många människor har många idéer om hur du ska äta. Tänk!

12 Vad ska jag då äta? Ät alltid en varierad kost Ät alltid en varierad kost Antingen äter du enligt Livsmedelsverkets rekommendationer, % kolhydrater, % protein och % fett Antingen äter du enligt Livsmedelsverkets rekommendationer, % kolhydrater, % protein och % fett Eller så sänker du halten av kolhydrater och ökar halten av protein och fett Eller så sänker du halten av kolhydrater och ökar halten av protein och fett Nya rön kommer ständigt Nya rön kommer ständigt Nya studier visar att alternativ 2 kan vara rätt Nya studier visar att alternativ 2 kan vara rätt

13 Hur äter du? Frukost, lunch och middag

14 Viktnedgångstips Sätt realistiska mål Sätt realistiska mål Ta en dag i taget Ta en dag i taget Ät vanlig mat Ät vanlig mat Hoppa aldrig över måltider Hoppa aldrig över måltider Lär dig att analysera vad som är bäst för dig Lär dig att analysera vad som är bäst för dig Jojobanta aldrig Jojobanta aldrig

15 Olika metoder för viktnedgång Atkins diet Atkins diet Stenålderskost Stenålderskost Viktväktarna Viktväktarna GI-metoden GI-metoden Fasta Fasta Pulverbantning Pulverbantning Pillerbantning Pillerbantning Vad säger de nya forskarrönen? Vad säger de nya forskarrönen?

16 Tallriksmodellen Lågenergiförbrukare, 50, 25, 25 Lågenergiförbrukare, 50, 25, 25 Medelenergiförbrukare, 33, 33, 33 Medelenergiförbrukare, 33, 33, 33 Högenergiförbrukare, 50, 25, 25 Högenergiförbrukare, 50, 25, 25 Pot, ris, pasta? Grönsaker? Kött, fisk, ägg? Fyll din tallrik på det sätt som passar dig! Ät sedan inte mer.

17 Maten som ger dig ett friskare liv Apelsiner, avokado, baljväxter och blåbär Apelsiner, avokado, baljväxter och blåbär Broccoli, choklad (70%) och granatäpplen Broccoli, choklad (70%) och granatäpplen Havre, lax, krossade linfrön och lök Havre, lax, krossade linfrön och lök Nötter, olivolja, solrosfrön och spenat Nötter, olivolja, solrosfrön och spenat Tomater, vin och vindruvor Tomater, vin och vindruvor Yoghurt och äpplen Yoghurt och äpplen

18 Har du några funderingar? Fråga på bara!


Ladda ner ppt "Mat Hur och vad ska vi äta?. Fett Mättat, fleromättat och enkelomättat Mättat, fleromättat och enkelomättat Används som bränsle av kroppen Används som."

Liknande presentationer


Google-annonser