Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Landskrona 2013-10-01 Per-Arne Ström Finansinspektionen per-arne.strom@fi.se
2
Unga vuxna (18-24 år) Finansinspektionens studier och SCB data : Unga vuxna har begränsad egen ekonomi och erfarenhet De är ofta mindre informerade och planerar i mindre utsträckning än andra Många förstår inte viktiga begrepp som ”effektiv ränta”, ”amortering” De uppvisar sämre räknefärdigheter än genomsnittet En av tre unga vuxna har mycket låg disponibel inkomst Sparandet är lägre än för andra åldersgrupper. Ökad risk för ”fattigdom” och överskuldsättning
3
Vikten av kunskap - Finansiell folkbildning Alla bör ges en möjlighet att få grundläggande kunskaper och färdigheter i att sköta sin egen ekonomi. Kunniga konsumenter frågar, ställer krav och agerar med större tillit och självförtroende inom det privatekonomiska området. Stort behov av fakta, information och vägledning. Viktigt att veta var hjälp och stöd finns att få.
4
Privatekonomi ger viktig grund för vuxenlivet – som student, på arbetsmarknaden och som konsument – Undervisningen kräver samverkan och planering – Bör vara ämnesövergripande – Behöver anpassas efter ålder /målgrupp – Bara oberoende fakta och information – ingen försäljning Skolans undervisning
5
Medverkande myndigheter, företag och organisationer
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.