Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Varumärket Luleå kommun
Position Luleå kommun ska uppfattas som en nationell förebild inom respektive verksamhetsområde. Varumärkeslöfte Luleå kommun ska ge god service som kännetecknas av en hög tillgänglighet och ett bra bemötande. Målbild 2020 Luleå kommuns verksamheter ska präglas av hög kundnöjdhet. NRI är ett helhetsbetyg för hur medborgarna bedömer kommunen som en plats att bo och leva på 40 och under = Ej godkänt 55 och över = Nöjd 75 och över = Mycket nöjd Större = Kommuner med minst invånare Kommunikationskontoret
2
Medborgarundersökning 2014
Om SCB:s undersökning 129 kommuner deltog Luleåbor har tillfrågats, 49 procent har svarat. Värde 0-40 = Inte godkänt, = Godkänt, = Nöjd, = Mycket nöjd För att en förändring ska vara statistiskt säkerställd ska den i genomsnitt vara två procentenheter (+ eller -). * innebär att frågan har förändrats under mätperioden varför resultaten inte är helt jämförbara över tiden. NRI är ett helhetsbetyg för hur medborgarna bedömer kommunen som en plats att bo och leva på 40 och under = Ej godkänt 55 och över = Nöjd 75 och över = Mycket nöjd Större = Kommuner med minst invånare Kommunikationskontoret
3
Medborgarundersökning
Sammanfattning Av 25 undersökta verksamheter ligger Luleå kommun över snittet i 22 fall. Medborgarna i Luleå är mer nöjda både jämfört med samtliga kommuner och med kommuner i samma storleksklass (över inv). NMI varierar mellan 37 – 68 bland de undersökta kommunerna. Luleå har NMI 64. NRI är ett helhetsbetyg för hur medborgarna bedömer kommunen som en plats att bo och leva på 40 och under = Ej godkänt 55 och över = Nöjd 75 och över = Mycket nöjd Större = Kommuner med minst invånare Kommunikationskontoret
4
Medborgarundersökning Nöjd-Region-Index (NRI)
NRI är ett helhetsbetyg för hur medborgarna bedömer kommunen som en plats att bo och leva på 40 och under = Ej godkänt 55 och över = Nöjd 75 och över = Mycket nöjd Större = Kommuner med minst invånare Mest nöjda är åldersintervallen 75-äldre (75) Minst nöjda är åldersintervallen (64) Kommunikationskontoret
5
Medborgarundersökning Rekommendation
Svar på frågan ”Kan du rekommendera vänner och bekanta att flytta till din kommun?” Mest nöjda är åldersintervallen 75-äldre (84) Minst nöjda är åldersintervallen (68) Kommunikationskontoret
6
Medborgarundersökning Rekommendation per åldersgrupp 2014
Svar på frågan ”Kan du rekommendera vänner och bekanta att flytta till din kommun?” Kommunikationskontoret
7
Medborgarundersökning Arbetsmöjligheter
* Enkäten förändrad – betygen inte helt jämförbara med tidigare år! Mest nöjda är åldersintervallen (68) Minst nöjda är åldersintervallen (52) Kommunikationskontoret
8
Medborgarundersökning Utbildningsmöjligheter
* Enkäten förändrad – betygen inte helt jämförbara med tidigare år! Mest nöjda är åldersintervallen (84) Minst nöjda är åldersintervallen 75-äldre (76) Kommunikationskontoret
9
Medborgarundersökning Bostäder
* Enkäten förändrad – betygen inte helt jämförbara med tidigare år! Mest nöjda är åldersintervallen 75-äldre (53) Minst nöjda är åldersintervallen (43) Kommunikationskontoret
10
Medborgarundersökning Kommunikationer
* Enkäten förändrad – betygen inte helt jämförbara med tidigare år! Mest nöjda är åldersintervallen 75-äldre (80) Minst nöjda är åldersintervallen (68) Kommunikationskontoret
11
Medborgarundersökning Kommersiellt utbud
* Enkäten förändrad – betygen inte helt jämförbara med tidigare år! Mest nöjda är åldersintervallen (77) Minst nöjda är åldersintervallen (67) Kommunikationskontoret
12
Medborgarundersökning Fritidsmöjligheter
Enkäten förändrad – betygen inte helt jämförbara med tidigare år! Mest nöjda är åldersintervallen 75-äldre (78) Minst nöjda är åldersintervallen (61) Kommunikationskontoret
13
Medborgarundersökning Trygghet
Enkäten förändrad – betygen inte helt jämförbara med tidigare år! Mest nöjda är åldersintervallen (69) Minst nöjda är åldersintervallen 65-äldre (58) Kommunikationskontoret
14
Medborgarundersökning Nöjd-Medborgar-Index (NMI)
Sammanfattande index för hur medborgarna bedömer de kommunala verksamheterna Under 40 = Underkänt betyg Över 75 = Högt betyg Mest nöjda är åldersintervallen (71) Minst nöjda är åldersintervallen (60) Kommunikationskontoret
15
Medborgarundersökning Bemötande - Tillgänglighet
Enkäten förändrad – betygen inte helt jämförbara med tidigare år! Mest nöjda är åldersintervallen (67) Minst nöjda är åldersintervallen (55) Kommunikationskontoret
16
Medborgarundersökning Förskolan
Mest nöjda är åldersintervallen (73) Minst nöjda är åldersintervallen (55) Kommunikationskontoret
17
Medborgarundersökning Grundskolan
Mest nöjda är åldersintervallen (67) Minst nöjda är åldersintervallen (53) Kommunikationskontoret
18
Medborgarundersökning Gymnasieskolan
Mest nöjda är åldersintervallen (70) Minst nöjda är åldersintervallen (58) Kommunikationskontoret
19
Medborgarundersökning Äldreomsorgen
Mest nöjda är åldersintervallen (60) Minst nöjda är åldersintervallen (40) Kommunikationskontoret
20
Medborgarundersökning Stöd för utsatta personer
Generellt låga betyg! Mest nöjda är åldersintervallen 75-äldre (55) Minst nöjda är åldersintervallen (41) Kommunikationskontoret
21
Medborgarundersökning Räddningstjänsten
Generellt mycket höga betyg! Mest nöjda är åldersintervallen 75-äldre (81) Minst nöjda är åldersintervallen (75) Kommunikationskontoret
22
Medborgarundersökning Gång- och cykelvägar
* Enkäten förändrad – betygen inte helt jämförbara med tidigare år! Mest nöjda är åldersintervallen (63) Minst nöjda är åldersintervallen (56) Kommunikationskontoret
23
Medborgarundersökning Gator och vägar
* Enkäten förändrad - betygen inte helt jämförbara med tidigare år! Mest nöjda är åldersintervallen (65) Minst nöjda är åldersintervallen (55) Kommunikationskontoret
24
Medborgarundersökning Idrotts- och motionsanläggningar
* Enkäten förändrad - betygen inte helt jämförbara med tidigare år! Mest nöjda är åldersintervallen (74) Minst nöjda är åldersintervallen (67) Kommunikationskontoret
25
Medborgarundersökning Kulturverksamhet
* Enkäten förändrad - betygen inte helt jämförbara med tidigare år! Generellt höga betyg! Mest nöjda är åldersintervallen (80) Minst nöjda är åldersintervallen (67) Kommunikationskontoret
26
Medborgarundersökning Miljöarbete
* Enkäten förändrad - betygen inte helt jämförbara med tidigare år! Mest nöjda är åldersintervallen 65-äldre (71) Minst nöjda är åldersintervallen (55) Kommunikationskontoret
27
Medborgarundersökning Renhållning och sophämtning
* Enkäten förändrad - betygen inte helt jämförbara med tidigare år! Mest nöjda är åldersintervallen (78) Minst nöjda är åldersintervallen (66) Kommunikationskontoret
28
Medborgarundersökning Vatten och avlopp
* Enkäten förändrad - betygen 2006 inte helt jämförbara med senare år! Generellt mycket höga betyg! Mest nöjda är åldersintervallen 75-äldre (90) Minst nöjda är åldersintervallen (81) Kommunikationskontoret
29
Medborgarundersökning Nöjd-Inflytande-Index (NII)
Sammanfattande index för hur medborgarna bedömer möjligheterna till inflytande i kommunen. Under 40 = Underkänt Mest nöjda är åldersintervallen (58) Minst nöjda är åldersintervallen (43) Kommunikationskontoret
30
Inflytandefaktorer 2014 Sammanfattande index för hur medborgarna bedömer möjligheterna till inflytande i kommunen. Under 40 = Underkänt Kommunikationskontoret
31
Medborgarundersökning
Hur vill du helst kontakta Luleå kommun när du har ett ärende eller en fråga? Kontaktväg Sammanfattande index för hur medborgarna bedömer möjligheterna till inflytande i kommunen. Under 40 = Underkänt Kommunikationskontoret
32
Medborgarundersökning
Hur vill du helst få information från Luleå kommun? Kontaktväg Sammanfattande index för hur medborgarna bedömer möjligheterna till inflytande i kommunen. Under 40 = Underkänt Kommunikationskontoret
33
Hur nöjd är du med det sätt som Luleå kommun informerar om sin verksamhet?
Sammanfattande index för hur medborgarna bedömer möjligheterna till inflytande i kommunen. Under 40 = Underkänt Kommunikationskontoret
34
Medborgarundersökning
Luleå kommun har som målsättning att kommunen ska växa med nya invånare. Har du hört talas om denna målsättning? 2012 2013 2014 Sammanfattande index för hur medborgarna bedömer möjligheterna till inflytande i kommunen. Under 40 = Underkänt Kommunikationskontoret
35
Medborgarundersökning
Vilka känner till målsättningen? 2012 2013 2014 Sammanfattande index för hur medborgarna bedömer möjligheterna till inflytande i kommunen. Under 40 = Underkänt Kommunikationskontoret
36
Medborgarundersökning
Tycker du att det skulle vara bra om Luleå växte med nya invånare? 2012 2013 2014 Sammanfattande index för hur medborgarna bedömer möjligheterna till inflytande i kommunen. Under 40 = Underkänt Kommunikationskontoret
37
Medborgarundersökning
Vilka gillar målsättningen? 2012 2013 2014 Sammanfattande index för hur medborgarna bedömer möjligheterna till inflytande i kommunen. Under 40 = Underkänt Kommunikationskontoret
38
Medborgarundersökning
Känner du till att Luleå kommun har servicedeklarationer som innebär att du som medborgare kan lämna synpunkter på vår verksamhet? 2013 2014 Sammanfattande index för hur medborgarna bedömer möjligheterna till inflytande i kommunen. Under 40 = Underkänt Kommunikationskontoret
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.