Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avAmanda Lundberg
1
Piteå kommun som samhällsbyggare Piteå – det är hit man kommer när man kommer hem
2
Hur mäter vi ? ”Din kommuns kvalitet i korthet” Medborgarenkät Företagarenkät Databaser Egna mätningar Piteå – det är hit man kommer när man kommer hem
3
Kommunkompassen 2009 Övergripande resultat
4
Kommunkompassen 2009 Samhällsbyggare enligt kommunkompassen Vad gör kommunen för att stödja föreningslivet? Kommunens samverkan med kulturlivet? Kommunen som partner för näringslivet? Kommunens internationella kontakter? Styrkor Kommunen har kraft att medverka i många samarbetsfora, t ex nätverk och olika ”råd” Näringslivsarbetet Många arrangemang som stärker varumärket Piteå Framgångsrikt arbete med EU- projekt Förbättringsområden Sök vägar att möta alla föreningar Stöd mindre företags möjligheter till näthandel Sammanfatta vad alla EU-projekt givit
5
Övergripande resultat IndexPiteå 2009 Piteå 2007 Samtliga 2009 Samtliga 2007 Kommunen som en plats att bo och leva på Nöjd-Region- Index (NRI) 737164 Kommunens verksamhet Nöjd-Medborgar- Index (NMI) 61595455 Inflytande i kommunen Nöjd-Inflytande- Index (NII) 464341 Piteå kommuns resultat i förhållande till andra kommuner är statistiskt säkerställt SCB:s medborgarundersökning 2009
6
Övergripande resultat - Bo och leva SCB:s medborgarundersökning 2009
7
Tillgänglighet: Svarstid e-post – telefon 23/51 Piteå svarar i snitt på 8 timmar Övriga kommuner snitt på 10 timmar Svarskvalitet Piteå 63 % Snitt övriga 64% Borde vara 100% ”Din kommuns kvalitet i korthet” Erfarenhet är att man får svar på vart tredje samtal – Piteå svarar på fler – variation finns 1/51
8
Bemötande vid telefonkontakt PITEÅ Försämring från 2007 på ”Gott bemötande” Men förbättring …inget underkänt samtal. 2009 års resultat 68 31/51 ”Din kommuns kvalitet i korthet”
9
Tillgänglighet: Väntetider förskola Plats på önskat datum Väntetid 25/5427/54 ”Din kommuns kvalitet i korthet”
10
Trygghetsaspekter : personaltäthet Under hösten 2007 uppfylldes målet om 15 heltidsplatser i genomsnitt/ barngrupp och uppfylls fortfarande. 13/51 4/62 4/290 ”Din kommuns kvalitet i korthet”
11
Delaktighet och information Metoder för delaktighet 2008 Delaktighet SCB 2007 1/5821/48 ”Din kommuns kvalitet i korthet”
12
Delaktighet och information 2009 SCB:s medborgarundersökning 2009
13
Samhällsbyggnad Befolkningsutveckling – sysselsättningsgrad Befolkningsutveckling snitt 5 årSysselsättningsgrad 39/62 123/290173/290 27/62 ”Din kommuns kvalitet i korthet”
14
Samhällsbyggnad – arbetstillfällen Företagsklimat Svenskt näringsliv Piteå 160/290 45/62 14/62 48/290 ”Din kommuns kvalitet i korthet”
15
Samhällsbyggnad - arbetstillfällen föfö
16
Samhällsbyggnad - utbildningsmöjligheter Piteå 2009 Piteå 2007 Samtliga 2009 UTBILDNINGSMÖJLIGHETER Hur nöjd är du vad gäller … 595657...utbildningsmöjligheterna inom rimligt avstånd?6,56,26,4...hur väl möjligheterna till utbildning uppfyller dina förväntningar?6,46,16,2...tillgången till högre utbildningar (universitets- eller högskoleutbildning) inom rimligt avstånd?6,46,16,2 Föreställ dig ideala utbildningsmöjligheter. Hur nära sådana ideala förhållanden är utbildnings- möjligheterna för invånarna i din kommun? 6,05,85,7 FETSTIL = Index på en skala 0-100 0-40= ej godkänt (rött) 41-54= godkänt (orange) 55-74= nöjd (gul) 75-100= mycket nöjd (grön) Delfrågor = skala 1-10 1-4= ej godkänt (rött) 5= godkänt (orange) 6-7= nöjd (gul) 8-10= mycket nöjd (grön) SCB:s medborgarundersökning 2009
17
Samhällsbyggnad - arbetsmöjligheter SCB:s medborgarundersökning 2009 FETSTIL = Index på en skala 0-100 0-40= ej godkänt (rött) 41-54= godkänt (orange) 55-74= nöjd (gul) 75-100= mycket nöjd (grön) Delfrågor = skala 1-10 1-4= ej godkänt (rött) 5= godkänt (orange) 6-7= nöjd (gul) 8-10= mycket nöjd (grön)
18
Kommunikation FETSTIL = Index på en skala 0-100 0-40= ej godkänt (rött) 41-54= godkänt (orange) 55-74= nöjd (gul) 75-100= mycket nöjd (grön) Delfrågor = skala 1-10 1-4= ej godkänt (rött) 5= godkänt (orange) 6-7= nöjd (gul) 8-10= mycket nöjd (grön) SCB:s medborgarundersökning 2009 Samhällsbyggnad - kommunikation
19
Samhällsbyggnad - avtalstrohet föfö
20
Samhällsbyggnad 20/62 53/62 21/290 241/290 ”Din kommuns kvalitet i korthet”
21
Samhällsbyggnad Att leva och bo Ny undersökning våren 2009 gav resultat 73 6/48 ”Din kommuns kvalitet i korthet”
22
FETSTIL = Index på en skala 0-100 0-40= ej godkänt (rött) 41-54= godkänt (orange) 55-74= nöjd (gul) 75-100= mycket nöjd (grön) Delfrågor = skala 1-10 1-4= ej godkänt (rött) 5= godkänt (orange) 6-7= nöjd (gul) 8-10= mycket nöjd (grön) SCB:s medborgarundersökning 2009 Piteå – en plats att leva och bo på - 2009
23
FETSTIL = Index på en skala 0-100 0-40= ej godkänt (rött) 41-54= godkänt (orange) 55-74= nöjd (gul) 75-100= mycket nöjd (grön) Delfrågor = skala 1-10 1-4= ej godkänt (rött) 5= godkänt (orange) 6-7= nöjd (gul) 8-10= mycket nöjd (grön) SCB:s medborgarundersökning 2009
24
Kommunens verksamhet Nöjd-Medborgar-Index (NMI) för Piteå kommun och samtliga kommuner i undersökningen 2009. SCB:s medborgarundersökning 2009
25
FETSTIL = Index på en skala 0-100 0-40= ej godkänt (rött) 41-54= godkänt (orange) 55-74= nöjd (gul) 75-100= mycket nöjd (grön) Delfrågor = skala 1-10 1-4= ej godkänt (rött) 5= godkänt (orange) 6-7= nöjd (gul) 8-10= mycket nöjd (grön) SCB:s medborgarundersökning 2009
26
Arbetslöshet Piteå – det är hit man kommer när man kommer hem
27
Arbetslöshet Piteå – det är hit man kommer när man kommer hem
28
Partnerskap Partnerskap bildat för att komma till rätta med ungdomsarbetslösheten, i samarbete med bl.a. arbetsförmedlingen och Företagarna. Piteå – det är hit man kommer när man kommer hem
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.