Ladda ner presentationen
1
Företag och Marknad Sammanfattning
2
Företagsekonomi Fokus på begrepp – teorier – modeller
Ekonomi = hushålla med knappa resurser Samla gemensamma resurser för ekonomisk verksamhet Människans främsta uppfinning – Samla resurser för att skapa välstånd och gemensamma mål Syftet med företag/företagandet Samla resurser för att producera varor och tjänster Vinstmaximering, mål i andra termer
3
Vad är en marknad? Där säljaren möter köparen
Marknaden finns i olika former Marknaden som torghandel, samtal, börs, etc. Få marknader är fria Marknaden som teoretiskt ideal Perfekt konkurrens Informerade parter The invisible hand
4
Effektivitet Handlar om grad av måluppfyllelse
Identifiera företagets/organisationens mål Bedöm grad av måluppfyllelse Ge ex. på mål Privata företag Vinstmaximering, satisifierande, omsättningsmax etc Offentliga organisationer Förhindra brand, förhindra krig, uppfostra barn i demokratiska anda etc Till skillnad från Produktivitet
5
Fler begrepp.. Inkomst, intäkt, inbetalning
Utgift, kostnad, utbetalning Resultat, lönsamhet, vinst
6
Delområden Företagsekonomin fyra delområden: Marknadsföring
Organisation/management Kalkyler/finansiering Redovisning Intern redovisning (ekonomistyrning) Extern redovisning
7
Marknad och marknadsföring
8
Marknaden En mötesplats för köpare och säljare
Finns i en mängd olika former Teoretiskt ideal för marknadens aktörer Rationella Oberoende Självständiga Välinformerade
9
Marknadsföring Produkter Produktion och konsumtion åtskilda Tjänster
Produktion och konsumtion integrerade
10
Marknadsföring ”Gap” uppstår Rumsliga (geografiska) Tidsmässiga
Perception Värdering Marknadsföring = överbrygga/minska gapen
11
Marknadsföringsprocessen
Identifiera och lokalisera användarnas behov och efterfrågan Uttrycka dessa behov i form av konkreta varor eller tjänster med hänsyn till tillgängliga resurser och förutsättningar Utföra aktiviteter som gör varor och tjänster tillgängliga för användarna och att användarna blir medvetna om deras existens
12
Konsumentmarknader som massmarknad
Massmarknader Fyra konkurrensmedel 4 P Produkt – vad som erbjuds till kunden Pris – produktionskostnad, värde för kund, kundens alternativ Plats – vara eller tjänst fysiskt tillgänglig Påverkan – aktiviteter för kommunikation
13
Segmentering av kunder
Livsstils-segmentering AIO-modell – Activities, Interests, Opinions Viktigt vid segmentering Individer inom de olika segmenten måste kunna identifieras Likartat beteende inom segmenten, men olikartat mellan segmenten Segmenten är tillräckligt stora för att motivera anpassning och särbehandling
14
Producentmarknader som fåtalsmarknad/producentmarknad
Business-to-business-marketing (B2B) Färre relationer, mer specifika Varje kund ”unik” Långsiktiga relationer Interaktion Etc...
15
KALKYLER OCH BESLUT
16
Kalkyler Kalkyler för beslut (beslutsunderlag)
T ex för att beräkna kostnader eller lönsamhet för: Åtgärd – T.ex. genomföra personalutbildning Tjänst – T.ex. vid offert Vara – T.ex. för prissättning Kund – T.ex. för lönsamhetsberäkning Org. enhet – T.ex. för outsorcingbeslut
17
Begrepp Fast kostnad (FK) Förblir densamma oavsett volym
Kapacitetskostnad (en typ av fast kostnad) Rörlig kostnad (RK) Förändras med volymen
18
Fast kostnad Kort sikt vs lång sikt (varierar) Helt fast kostnad
Driftsbetingad fast kostnad Halvfast kostnad
19
Rörliga kostnader Proportionellt rörliga Degressivt rörliga
Progressivt rörliga
20
Vanliga kalkyler Självkostnadskalkyl
Rättvisetänkande, kostnad som avser hela företaget fördelas på varor och tjänster Bidragskalkyl Direkt påverkan av förändringen i produktion av vara eller tjänst, förändringen beroende på aktuell åtgärd
21
Slutsatser Självkostnadskalkyl väljs om det finns lönsamma alternativ
Bidragskalkyl om alternativkostnad är försumbar Tidsperspektivet Om lång sikt – självkostnadskalkyl Om kort sikt - bidragskalkyl
22
Begrepp självkostnadskalkyl
Produktkalkylering, fullständig kostnadsfördelning per kalkylobjekt Syfte Produktval Prissättning Kostnadskontroll
23
Självkostnad Rättvis fördelning av kostnader för specifik vara eller tjänst, bedömning av lönsamhet för visst kalkylobjekt Direkta kostnader Indirekta kostnader Pålägg
24
Bidragskalkyler Lönsamhetskalkyl som underlag för beslut vid
Ledig kapacitet Trång sektor (flask-halsar) Alternativkostnad försumbar Kort beslutshorisont
25
Investeringskalkyl (nuvärdesberäkning)
Räntejusterade inbetalningar minus utbetalningar Centrala begrepp: Grundinvestering Inbetalningsöverskott (inbetalning-utbetalning) Ekonomisk livslängd Restvärde Kalkylränta Nuvärde och nuvärdekvot
26
Investeringskalkyl (pay-back)
Förenklad kalkylform Bortse från ränteeffekter Beräkna hur lång tid det tar att tjäna in det investerade beloppet Pay-backtiden kan aldrig vara längre än den ekonomiska livslängden
27
Prissättning i praktiken
Trial and error Bestäms utifrån Kunderna (kundgrupp, produkt, etc) - Tak Konkurrenterna (prisnivå i förhållande till konkurrenter) Kostnaderna (miniminivå) - Golv (Ägarnas avkastningskrav) – Höjer golvnivån
28
ORGANISATION
29
Syftet med organisationsstudier
Ökad kunskap om hur organisationer fungerar För att öka effektiviteten Klassiska organisationsstudier Taylor (Scientific Management) Weber (Det byråkratiska systemet) Human Relations Nyare synsätt Contingency Nätvekr
30
Mål Organisering handlar om att styra och samordna
Mot organisationens/verksamhetens mål Mål Huvudmål nedbrutna på delmål Mål skall vara operationaliserbara Undvika målkonflikter/suboptimering
31
Affärsidè Övergripande affärsidé – Målsättning o inriktning
Yttre affärsidè – Definiera omgivning/position Inre affärsidé – Sättet att organisera resurser Viktigt att även ange vägen till målet
32
Livscykel – Företaget och affärsidén
Idè – Sökande efter marknad och lösningar Etablering – Formulera idé och huvud-/delmål Tillväxt – Ompröva huvud- och delmål Mognad – Justera mål och försvara positioner Nedgång – Avveckla verksamhet Formen på kurvan varierar Cirkel – efter nedgång åter till formulering av ny idè
33
Formella organisationer
En avbildning av organisationen i en beskrivning Statisk beskrivning Funktioner Enhetsindelning Samband Hierarkier Linje/stab Organisering Dynamisk beskrivning av processer
34
Formella organisationer
Centrala dimensioner i organisationsstrukturen Arbetsdelning – Fördelning av uppgifter Horisontellt – På samma nivå Vertikalt – I hierarkiska nivåer Standardisering – Uppgifter utförs på samma sätt Formalisering – Dokument beskriver utförande Centralisering – Lokalt/centralt beslutsfattande Platta organisationer Stort kontrollspann i varje nivå “Självstyrande” – Utifrån mål
35
Olika organisationstyper
Hierarkiska Funktionsorganisation Divisionaliserad organisation Matrisorganisation Platta Slimma organisationen Självstyrande grupper Mellanchefer försvinner Stort kontrollspann
36
Olika relationer - intressentmodellen
Många intressenter med skiftande relationer Många intressen att ta hänsyn till Inre och yttre intressenter Moraliska och etiska förhållningssätt i förhållande till Etik, spelregler, skrivna och oskrivna Moral, hur dessa spelregler efterlevs
37
Strategiska planer Företagsstrategi, ett medel för att hantera osäkerhet BCG-skolan (Boston Consulting Group) Öka marknadsandelar Hålla marknadsandelar Minska marknadsandelar Dra sig ur marknaden Produktlivscykeln
38
Strategiska planer forts
Porterskolan, konkurrenskrafter avgörande Konkurrensintensitet Leverantörers förhandlingsstyrka Köparnas förhandlingsstyrka Hot från subtitutprodukter Hot i form av nyetablering Basstrategier Kostnadsöverlägsenhet Differentiering - Unika fördelar för kunden Fokusering – Specifikt kundsegment
39
Ledning och ledarskap Ägare Styrelse Företagets verkställande ledning,
Krav på avkastning och verksamhet Styrelse Utses av ägarna på bolagsstämman Företagets verkställande ledning, VD ev. fler. Tillse att ägares och styrelsens intentioner genomförs Corporate Governance (Ex. H&M)
40
Ledarskap Avsaknad av ledarskap Tydliga mål Stark värdegemenskap
Auktoritärt ledarskap Starkt fokus på lösning av uppgift Små frihetsgrader Demokratiskt ledarskap Låter medarbetare påverka hur saker ska lösas
41
Ekonomisk information och extern redovisning
42
Användare För styrning och beslut
Ägarna – beroende på företagets storlek Investerare Långivare – låna ut pengar Aktieägare – köpa, sälja behålla aktier Kapitalmarknadsperspektivet Myndigheter Beskattning Statistik
43
Begrepp Resultat (vinst/förlust) Intäkter Kostnader Vinst
Värdet av viss prestation under viss period Kostnader Värdet av förbrukade resurser under viss period Vinst Ökning av företagets värde för ägarna Nettotillgångar Tillgångar – skulder = eget kapital
44
Begrepp forts... Inkomst – intäkt – inbetalning
Utgift – kostnad - utbetalning
45
Varför redovisningsregler?
Skapa jämförbarhet – i och över tiden Effektivisera kapitalmarknaden God redovisningssed Praxis hos en kvalitativt högt stående redovisningsskyldiga Rättvisande bild True and fair view
46
Årsredovisning Avges per räkenskapsår Förvaltningsberättelse
Balansräkning Resultaträkning Finansieringsanalys = Kassaflödesanalys (för större företag Noter Revisionsberättelse
47
Balansräkning Balansekvationen Aktivsidan Tillgångar Passivsidan
Skulder och eget kapital Balansomslutning (summa tillgångar/summa skulder och eget kapital)
48
Balansräkning forts Tillgångar Anläggningstillgångar Materiella
Immateriella Finansiella Omsättningstillgångar Varulager Kortfristiga fordringar Likvida medel
49
Balansräkning forts Skulder Långfristiga skulder Kortfristiga skulder
Avsättningar Skulder som är osäkra till tid eller belopp Eget kapital Bundet eget kapital Fritt eget kapital
50
Värdering Historiskt anskaffningsvärde
Återanskaffningsvärde, nutida försäljningsvärde Framtida värde (nuvärde)
51
Resultaträkning Rörelseresultat Resultat efter finansiella poster
Rörelsens intäkter Rörelsens kostnader Avskrivningar Rörelseresultat Finansiella intäkter Finansiella kostnader Resultat efter finansiella poster Extra ordinära Avsättningar Skatt Årets resultat
52
Finansieringsanalys/ Kassaflödesanalys
Kassaflöde från löpande verksamhet Utgår från resultat efter finansiella poster Förändring i varulager, kortfristiga fordringar och skulder, icke kassaflödespåverkande poster, skatt etc Kassaflöde från investeringsverksamheten Köp och försäljning av anläggningstillgångar, dotterbolag etc Kassaflöde från finansieringsverksamheten Upptagande av nya lån, amortering, utdelning, nyemission (utdelning och nyemission = kapitaltransaktioner med aktieägarna) Summerar till förändring av likvida medel
53
Koncernredovisning Visa en grupp av företag som en enhet
Eliminera interna mellanhavanden Inga obeskattade reserver eller bokslutsdispositioner
54
Nyckeltal Likviditet (betalningsförmåga på kort sikt)
Kassalikviditet = LOT/KS Balanslikviditet = OT/KS
55
Nyckeltal forts Soliditet (betalningsförmåga på lång sikt) EK/T
Skuldsättningsgrad S/T
56
Nyckeltal forts Räntabilitet Räntabilitet på eget kapital Refi/E
Räntabilitet på totalt kapital Res e. avskrivn + fin.int/T Räntabilitet på sysselsatt kapital RöR + fin.int/avkastningskrävande kapital
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.