Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avSolveig Åström
1
VÄLKOMNA till informationsträff 09.30 -10.00 IT-upphandlingen, vad gör vi 10.00- 10.20 Nytt upphandlingsverktyg 10.20 - 10.40 Miljöarbete 10.40 - 11.00 Paus 11.00 - 11.30 Upphandlingsstödet 11.30 - 11.45 IT-upphandlingens ny arbetssätt 11.45 - 12.00 Summering och avslut 12.00 - Gemensam lunch
2
Välkomna till informationsträff i maj 2010 Hans Sundström TF Chef IT-upphandlingen
3
Nuläge: IT-upphandling vid Kammarkollegiet Nyckeltal: 16 olika ramavtalsområden Ca 140 avtal Ca 1 000 återförsäljare 7,5 miljarder i omsättning 23 personer, varav två personer arbetar särskilt med miljöfrågor
4
Intressenter i IT-upphandlingen Regeringen och departementen ex. Finans- Närings- och Miljödepartementen Cirka 800 – 900 myndigheter, kommuner och landsting Konkurrensverket SKL, Sveriges kommuner och landsting IT-branschen, Almega Intressenter i cirka 140 ramavtal – De största IT- företagen, men även små och microföretagen Tidningar, ex. Computer Sweden, Anbudsjournalen, Upphandling24 och Offentliga Affärer
5
Verksamheter under våren och hösten 2010 Ramavtalsupphandlingar Under 2010 planeras 11 stycken ramavtalsupphandlingar att färdigställas Införande av upphandlingsverktyg
6
Regeringens beslut Regeringen uppdrar åt Kammarkollegiet att förbereda och genomföra inordnandet av upphandlings- verksamheterna som sker genom ramavtal och som avser statlig inköpssamordning vid vissa myndigheter senast den 1:a januari 2011
7
Framtid: Inköpscentralen vid Kammarkollegiet Troliga nyckeltal: 100 olika produktområden Ca 450 avtal Ca 1 000 återförsäljare 11 miljarder i omsättning Cirka 40 – 50 personer
8
Att lämna anbud i en offentlig IT- upphandling
9
Bakgrund till upphandlingsreglerna Tidigare 4 förfarandedirektiv och 2 rättsmedelsdirektiv, Inom den klassiska sektorn fanns det 3 stycken direktiv (byggentreprenader-, varor- och tjänster) Inom försörjningssektorn fanns ett direktiv (vatten-, energi-, transport- och telekommunikation) Nytt lagstiftningspaket från kommissionen = ett direktiv för klassiska sektorn, ett för försörjningssektorn Mars 2005 Upphandlingsutredningen 2004, lämnar betänkande kring de obligatoriska delarna Januari 2008 den nya lagen om offentlig upphandling träder i kraft
10
Nyheter i det klassiska direktivet Anpassning till GPA-avtalets tröskelvärden, Elektronisk överföring medges i all kommunikation inom offentlig upphandlig, Den normala anbudstiden 52 dagar kan kortas vid elektroniskt annonsering med 7 dagar, Om förfrågningsunderlaget tillhandahålls elektroniskt får fristerna minskas med ytterligare 5 dagar, Anbudsgivare som dömts för vissa brott mot EGs finansiella intressen skall uteslutas, Varje kriteriums vikt (Viktning obligatoriskt) skall anges i annonsen eller i FFU:n
11
Nyheter frivilliga delar i det klassiska direktivet Ramavtal (art 32) (Infört i 5 kap. nya LOU) Dynamisk inköpssystem (art 33) (osäkert) Elektronisk auktion (art 54) (Genomförs 1 juli. 2010) Inköpscentral (art 11) (Genomförs 1 juli. 2010) Konkurrenspräglad dialog (art 29) (Genomförs 1 juli. 2010)
12
Alltså….. Upphandlande myndigheter skall behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke- diskriminerade sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingarna skall vidare principerna om ömsesidig erkännande och proportionalitet iakttas (principerna för offentlig upphandling – ersätter affärsmässighet) + ca 50 – 60 domar från EG-domstolen = Nya LOU
13
Nya LOU består av 16 kapitel 1 kap Innehåll och tillämpningsområden 2 kap Definitioner 3 kap Tröskelvärden (För Varor och tjänster Statliga myndigheter EURO 125 000 SEK 1 243 375) 4 kap – 14 kap Upphandlingsregler 15 kap Förenklad upphandling ( Upphandling som inte omfattas av direktivet) 16 kap Överprövning, skadestånd m.m.
14
Vilka är svårigheterna? Stora rädsla från myndigheterna att göra fel, Även rutinerade myndighetsjurister anser att lagstiftningen är så otydlig och svårförstålig att det är i princip omöjligt att göra rätt, Vilket leder till formalism och prisupphandlingar istället för kvalitetsupphandlingar (utvärdering av pris istället för krav), Kommer att bli värre med genomförandet av det nya ”Rättsmedelsdirektivet”.
15
Hur gör man? Sätt dig in i regelverket, Läs igenom noggrant vad myndigheten efterfrågar i anbudet, var självkritisk, Gå igenom Skallkraven (Absoluta krav du måste uppfylla för att kunna antas som leverantör), Gå snabbt igenom utvärderingskriterierna s.k. börkrav, (benämningarna på de krav som utvärderas för att avgöra vilken leverantör som på bästa sätt uppfyller myndighetens behov).
16
Hur gör man ? Hur kan mindre företag vara med som underleverantörer? Viktigt att beakta leveranskapacitet (alltså faktisk), Vid landsomfattande ramavtal är det ett mervärde att ha genomfört ett uppdrag på mer än en plats, SME kan lämna ett gemensamt anbud (1 kap. 11§ LOU) Viktigt att bestämma vem som ska teckna ramavtalet, Mycket som är oklart när det gäller referenstagning – stöd för att kräva referenser enligt 11 kap. 11 § 2 st. LOU.
17
Första gången? Bilda en projektgrupp – tillämpa två ögon principen – läs, motläs och läs igen! Ta del av upphandlingsdokument från redan avslutade upphandlingar. Detta för att bilda dig en uppfattning om hur det går till och vad som efterfrågas i en upphandlingen.
18
Viktigt ! Frågor & Svar Alla svar publiceras alltid på en gemensam plats Förtydliganden Begärs av den upphandlande myndigheten – viktigt att gå igenom svaret noggrant
19
Nationella upphandlingsstödet www.upphandlingstod.se
20
Upphandlingsverktyg Daniel Melin daniel.melin@kammarkollegiet.se
21
Nytt verktyg i upphandlingsprocessen IT-upphandlingen på Kammarkollegiet har tecknat avtal med European Dynamics SA om det webbaserade upphandlingsverktyget e-PPS. Avtalet, som tecknades i april, har föregåtts av en annonserad upphandling. Avtalet är på maximalt fyra år och omfattar en komplett tjänsteleverans för upphandlingar, avrop, avtalsuppföljning och projekthantering. European Dynamics system används av flera stora myndigheter och inköpscentraler runt om i Europa. IT-upphandlingen arbetar för närvarande med implementering. Första upphandlingen planeras att påbörjas i systemet under hösten.
22
European Dynamics Huvudkontor i Grekland Ca 450 anställda Omsättning ca 36 miljoner € En av de ledande leverantörerna av e-upphandling och e-inköp inom EU. Plattformen stödjer hela kedjan i upphandlings- och inköpsprocessen Kunder är t ex. NHS och OGC's Buying Solutions i UK, myndigheter i Belgien, Tyskland och Cypern etc. Genomför även utredningar inom området på uppdrag av EU Kommissionen
23
Några funktioner i verktyget Funktion för avropsstöd vid förnyad konkurrensutsättning och ramavtalsavrop med fast fördelningsnyckel. Användarstöd och hjälpfunktion Skapande av kravspecifikation med utvärderingskriterier utifrån krav och mallar i avtalsdatabasen Publicering av avropsförfrågan till ramavtalsleverantörer inom området Hantering av frågor och svar Inlämning av avropssvar med tidlås och kryptering Stöd för utvärdering i systemet Generering av utvärderingsrapport samt utskick av tilldelningsbeslut. Sekretess gäller fram till att tilldelningsbeslut fattats
24
IT-upphandling för miljön Hans Sundström
25
Innehåll i detta föredrag: Exempel på lagar och förordningar som styr myndigheters miljöarbete Ökade miljökrav på myndigheter Hur påverkas leverantörerna? Miljöfrågor i upphandlingsarbetet Exempel på IT-upphandlingar där miljökrav ställts Hur gör avroparna för att avropa grönt Miljörevisioner Miljöfrågor som Kammarkollegiet kommer att jobba med framöver
26
Exempel på lagar och förordningar att känna till vid upphandling av IT för miljön Lagar: Miljöbalken, Lagen om offentlig upphandling Förordningar: Förordning (2009:907) om miljöledning i statliga myndigheter Förordning (2009:893)om energieffektiva åtgärder för myndigheter
27
Ökade miljökrav på statliga myndigheter Ny förordning om krav på miljöledningssystem i statliga myndigheter Innebär krav på att i större utsträckning beakta verksamhetens direkta och indirekta miljöpåverkan Myndigheterna måste miljöanpassa sina upphandlingar - när detta är möjligt Myndigheter ska så långt det är möjligt använda energieffektiv informationsteknik (grön IT)
28
Hur påverkar detta Er som leverantörer? Ökat fokus på miljö i upphandlingar och avrop Ökade krav på att kunna erbjuda produkter med låg inverkan på klimatet, t.ex.: - Giftfria produkter - Energisnåla produkter - Återvinningsbara produkter Ett större genomslag för grön IT
29
Så arbetar IT-upphandlingen med miljöfrågor i upphandlingsprocessen FörstudieUpphandlingFörvaltning • Ramavtalsservice • Elektronisk vägledning • Revision En relevansbedömning av upphandlingsobjektet och området görs ur ett miljöperspektiv. • Miljökrav • Miljökriterier • Avtalsvillkor gällande miljö
30
Vilka miljökrav har IT-upphandlingen ställt i olika upphandlingar? Lång tradition att ställa miljökrav och funktionella krav i upphandlingsprocessen - Kravet på TCO skärmar är exempelvis kravställt ursprungligen från IT-upphandlingen - PC98 upphandlingen bestämde sig för att få bort farliga flamskyddsmedel - I en upphandling på telekom-området ställdes krav på ”giftfritt” på telefoner, kommunikationsutrustning och tillbehör
31
Vilka miljökrav har IT-upphandlingen ställt i olika upphandlingar? Lång tradition att ställa miljökrav och funktionella krav i upphandlingsprocessen - Kravet på TCO skärmar är exempelvis kravställt ursprungligen från IT-upphandlingen - PC98 upphandlingen bestämde sig för att få bort farliga flamskyddsmedel - I en upphandling på telekom-området ställdes krav på ”giftfritt” på telefoner, kommunikationsutrustning och tillbehör
32
Ett exempel: PC 2008 Exempel på ställda miljökrav i PC-upphandlingen Krav på att leverantörerna ska erbjuda miljöprodukter inom de tre anbudsområdena (bärbart, stationärt och bildskärm) under hela ramavtalsperioden. Miljöprodukterna har: -den högsta miljöprestandan som erbjuds på marknaden. -minimum av kända farliga ämnen -en låg klimatpåverkan genom val av ingående material -Låg energiförbrukning i drift
33
Hur kan miljökrav ställas vid avropet? Två olika avropsordningar: 1. Vid förnyad konkurrensutsättning kan den avropande organisationen ställa kompletterande miljökrav. Här är det möjligt att öka vikten i miljö- avsnittet. 2. Vid rangordning har IT-upphandlingen redan ställt alla miljökrav – avroparna har inga möjligheter att ställa komplettera miljökrav.
34
Miljörevisioner Kontinuerliga miljörevisioner genomförs på våra ramavtal Syfte: - Att säkerställa att produkterna uppfyller de miljökrav som ställdes i upphandlingen - Att få en överblick av hur miljöprodukterna utvecklats - Att få viktig input inför nästa ramavtalsupphandling Under våren har det genomförts en revision på PC 2008
35
Frågor vi kommer att jobba med framöver Se till helheten vad gäller miljöfrågor i IT-upphandlingarna och ställa så långtgående miljökrav som är möjligt inom ramen för Lagen om offentlig upphandling. Synliggöra miljöalternativen för avropare där det är relevant. Utveckla rådgivningen och stödet till avropare vad gäller miljökrav. Ha som målsättning att följa upp i vilken utsträckning miljöalternativen avropas från ramavtalen. Genom revision av ramavtalen följa upp att miljökraven som ställts i upphandlingen uppfylls även under avtalstiden. Samverka med Miljöstyrningsrådet vid t.ex. kriterieutveckling. Tack för att ni lyssnade!
36
IT- upphandlingens nya arbetssätt och omvärldsförändringar HansHans Hans Sundström
37
Vilka är svårigheterna idag? Offentlig upphandling ”Hårt reglerad”, över reglerad och över tolkad, Överprövningar, överprövningar och återigen överprövningar, Advokater, advokater och återigen advokater, Myndigheterna försöker följa reglerna minutiöst till minsta formregel,, Oprövad lagstiftning och brist på praxis, Rättsmedlet införs den 15 juli 2010, Nya avropsprocessen upplevs som komplicerad.
38
Hur vill vi möta det? Kundorientering Under uppbyggnad ramavtalsservice, stöd till avropande myndigheter: Kan vara stöd i avropsförfrågningar, leveransavtal eller tekniska och juridiska frågor etc, Kan också svara på frågor som kommer från leverantörer – men är ingen gratis tjänst för konsulter och juristfirmor
39
Hur vill vi möta det? Mycket mera stöd från våra upphandlingsprojekt! Mera av: Vägledningar Checklistor Avtalspaket Personlig kontakt (Vi kommer aldrig att bli konsulter) På sikt förnyad konkurrensutsättning i våra verktyg
40
Internt förändringsarbete ger bättre service både till myndigheter och leverantörer Projekt som ska genomföras Apollo II (Ny organisation) Upphandlingsverktyget (European Dynamics) Fredo (faktureringssystemet) Ramavtalsservice ramavtalsservice@kammarkollegiet.se
41
Omvärldsförändring Överflyttning av ramavtalsverksamheten från 9 myndigheter, Verksamhetsövergång från VHS-upphandling, SiS etc, Ansvaret för och övertagandet av cirka 400 ramavtal En gemensam upphandlingskultur omfattande samtliga ingående enheter ska genomföras.
42
Frågor ?
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.