Ladda ner presentationen
2
RESULTAT FORMELN (2: WWR/Vietnamkriget/Pentagon)
Resurser + Kunskap Kommunikation Motivation 1 2 3 4 RESULTAT FORMELN (2: WWR/Vietnamkriget/Pentagon)
3
Referenser för vårt skapande…
Livet kan levas på ett oändligt massa sätt… HISTOGRAM Referenser för vårt skapande…
4
Basen: Min karta / Min verklighet
19-23 miljarder hjärnceller % 80 % Vet en skillnad på fantasi/ verklighet Förmågan att skapa mening i mitt liv oavsett förutsättningarna, genom att leva på ett så ärligt och medvetet sätt som möjligt = vara flexibel och anpassningsbar. Att kunna skapa Sammanhang, samband och mening även i det som för stunden känns meningslöst! Hjärnan arbetar bara med bilder!! Våra 5 + 6:e sinne Vi registrerar verkligheten genom våra sinnen… Vi betraktar verkligheten genom våra minnen… Många ger upp 10 meter före toppen! Vem är du?
5
4 behov för personligheten + 2 behov för vår själ
(något mera än mig själv) (skillnaden mellan oss är hur vi värdesätter dessa) V ä x a & B i d r g ”Människans 6 Behov” ”våra driv” -motiven, längtan Kärlek/ Tillhörighet Betydelse, bli sedd Mångfald, Otrygghet Visshet, Trygghet
6
Våra dagar i livet – hur vill vi ha dem?
X antal dagar till förfogande i jordelivet = födseln + varje dag tills vi dör…..
7
TIDEN…
8
FRAMTIDSPLAN
9
Centrifugens tidsålder = Förändring!
10
Skapa förändring mot balans & framgång i livet…..
11
Min energi! ”23 Timmars”
12
Håll huvudet rent från skräp! Tanken & Trons kraft…..
1.Sättet jag tänker på = Min attityd! Största hindret för min utveckling är mina egna tankar & känslor…….. Håll huvudet rent från skräp! Tanken & Trons kraft…..
13
Tankar uppkommer….. tankar/dag….. 60% av hälsa är Mentalt
14
ORDENS BETYDELSE… Får mina ord mig själv och andra att VISSNA?
och andra att BLOMSTRA?
15
Våga testa och prova språnget! Höja RIBBAN!
16
Förändringsprocessen
Hinder Jobbigt Problem Från nuläge Till önskat läge När förändringens vindar blåser, finns det de som bygger väderkvarnar, medan andra bygger vindskydd! Förändringsprocessen
17
Reaktioner…. Känner dig obekväm – Ger upp trygghet, förlorar något
Resurser, vad man skulle ha haft.. För mycket, sätter sig, handlingsförlamad Gillar/ogillar utmaningar Ensam, ska man dra hela lasset? Teamet, be om hjälp?? När det är över…. Reaktioner….
18
Ledarskaps Formula Ledarskaps kvalité = Min personlighet +
Mitt sätt att vara + Hur jag hanterar situationer + Min viljekraft/tro + Mina mål/visioner + Se sig som Förebild
19
Min tro om ledarskap; Man är själv förebilden för vad man vill att andra ska bemästra! Stärka sambandet mellan vår egen ”motivation – mentala inställning” • Stärka var och ens Engagemang + Ansvarskänslor • Stärka ramen för min + teamets ”attityd – vilja – förmåga” • Tillit 100% ???? AKTIVT HANDLANDE!
20
FÖREBILD ”role model” – i alla lägen!
21
Min nya förebild ”Roffe” - ALLT FINNS INOM DIG!
22
Ge turbo Bränsle till Cellerna
& Trimma Hjärnan! Drivet= skillnad mellan: Nu-läget & Önskade-läget! Engagemang & Entusiasm & Passion EGENINTRESSE = mest pådrivande – påtagliga och konstanta faktorn för MOTIVATION
23
Utgår alltid från ”ATT DET GÅR”
24
I en entreprenöriell skola & förskola:
-uppmuntra forskande – kritiskt tänkande genom öppna frågor, fördjupning och reflektioner -tillgodose alla lärstilar & utvecklingsnivåer genom att lärandet utgår från individens egen drivkraft - är det naturliga att företagen, föreningslivet + övriga samhället är en del av undervisningen -modiga ledare + pedagoger som vågar prova NYA VÄGAR -läraren = vägledaren i läroprocessen -ämnesövergripande i projekt, teman -individen i centrum = starkaste basen för hela gruppen -arbeta utifrån egna –frågor, erfarenheter, drivkraft -utnyttja den naturliga nyfikenheten, lusten att upptäcka = undersökande + experimenterande lärande
25
Tinas upplägg: Föräldrar: Engagera och Informera Skapa ett deltagande
(1 ggr/ mån) Engagera och Informera Skapa ett deltagande I grupper 2 ggr/ månad: Elevens eget val: Team tröjor Olika upplägg efter önskemål Mål: Skapa engagemang & ansvar för sitt eget lärande = BLI SKAPARE Vision: Kvalificerade elever för livet! Lärare: ”Team Coaching” att skapa ”momentum” i vårt arbete för en SKAPANDE SKOLA i ständig förändring Böcker: Läsrallyboken Du äger Att få saker att hända
26
Praktiska Exempel i Klassrummet = bygg på med:
Eng: Utbyte utländska skolor, jämför, lär om…. Ma: Ta in och skaffa föremål att utöva mätningar, ekvationer, bjuda in från företag mm. Mu: hitta musikaliska innevånare i kommunen, bjuda in, skapa låtar, presentera i aulan, raster…. Mix språk: blogg, hemsida på språket, forska - rötter Sv: ..=.. No: ut i naturen, prova, skapa, hitta företag som ger utbyte So: Pjäser om religion, historia, utbyte från andra kulturer…. Bi: Allt att undersöka, testa Idrott: Elevens eget val: MIX ”Våga” Prova Mentorstid: Coaching
27
PERSONLIGT ENTREPRENÖRSKAP
ATT TÄNKA – AGERA – NAVIGER SIG SJÄLV RÄTT! - förmågan att kunna göra verklighet av idéer. Att skapa den drivkraft som gör att man fortsätter och att hitta de tekniker som gör att det går enklare – att skapa och leva sitt eget innehållsrika liv. ATT GÅ FRÅN TANKE TILL HANDLING: ”DRIVET”
29
Att skapa ett TEAM utöver de vanliga….
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.