Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avGerd Andreasson
1
Nu formas Sveriges innovationsstrategi Statssekreterare Catharina Håkansson Boman SISP Innovationsriksdag Kalmar 10 maj 2011 Ny innovationsstrategi och nya satsningar för Norrbotten 14 december 2011 Sara Modig Den nationella innovationsstrategin ooyoo, iStockphoto
2
Sverige ska förbättra sitt företags- och innovationsklimat. En innovationsstrategi tas fram. Regeringsförklaringen 2010 ”
4
Nya sätt att skapa värde, nya lösningar på behov eller efterfrågan Innovation?
5
Varför är innovation viktigt? Möta globala samhällsutmaningar Leverera samhällstjänster med kvalitet och effektivitet Ge jobb och konkurrenskraft åt Sverige i en global kunskapsekonomi ooyoo, iStockphoto
6
Arbetet med innovationsstrategin Kommunicera innovation Genomföra innovations- strategin Formulera innovations- strategin
7
Kommunicera Vad är innovation – att möta behov och utmaningar med nya lösningar Var uppstår innovation – i hela ekonomin och samhället: i alla typer av företag och branscher. I offentlig, privat verksamhet eller i civilsamhället. Varför behövs innovation – konkurrenskraft och jobb, globala samhällsutmaningar, ökad försörjningsbörda Hur uppstår innovation – på många sätt, ofta slumpmässigt, ofta genom kombination av kunskap och andra resurser
8
Att formulera innovationsstrategin Innovativa människor Forskning för innovation Institutioner och infrastruktur för innovation Innovativa företag Innovativa offentliga tjänster och förvaltningar Innovativa regioner och miljöer
9
Att genomföra innovationsstrategin Under arbetet forma och förstärka 1.Samordning över –Politikområden –Samhällssektorer och olika aktörer –Regional, nationell och europeisk nivå 2.En lärande politik –Evidens och erfarenheter –Utvärdering –Att ”förutse ständig förändring”
10
•regeringen.se/innovationsstrategi •Naringsbloggen.se/innovation •n.innovationsstrategi@enterprise.ministry.se •Twitter: @svnatinnostrat, #snis Dialog och delaktighet
11
Innovation enligt OECD Införandet eller genomförandet av en ny eller väsentligt förbättrad vara, tjänst eller process, nya marknadsföringsmetoder eller nya sätt att organisera affärsverksamhet, arbetsorganisation eller externa relationer. ”
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.